فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 9474

اسید مالیک: کلیدی برای داشتن پوستی صاف و جوان

اسید مالیک یک آلفا هیدروکسی اسید است که در برخی میوه ها یافت می شود. در غذاها و لوازم آرایشی و بهداشتی و گاهی اوقات به عنوان دارو استفاده می شود.

کلمه اسید مالیک از کلمه لاتین “malum” به معنای سیب گرفته شده است. اسید مالیک اولین بار در سال 1785 از آب سیب جدا شد و این چیزی است که به برخی غذاها و نوشیدنی ها طعم ترش می دهد.

اسید مالیک کلیدی برای داشتن پوستی صاف و جوان

اگر از طرفداران شراب کمی اسیدی هستید، اسید مالیک احتمالاً نقش داشته است، همچنین یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از مو و پوست است. از جمله:

  • شامپوها
  • لوسیون بدن
  • درمان های ناخن
  • محصولات آکنه و ضد پیری

اسید مالیک از خانواده اسیدهای میوه به نام آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) است.

AHA ها با تداخل در نحوه پیوند سلول های پوست، لایه برداری را تحریک می کنند. در نتیجه، پوست کدر برداشته می شود تا راه برای پوست جدیدتر باز شود. محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید مالیک می توانند مزایایی را داشته باشند، که عبارتند از:

  • آبرسانی به پوست
  • لایه برداری یا حذف سلول های مرده پوست
  • صافی پوست
  • کاهش چین و چروک

اسید مالیک همچنین یک ماده مهم در فرآیند بدنی است، که به طور طبیعی از طریق مصرف مواد غذایی مختلف در بدن تولید می شود.


با ما همراه باشید تا به طور کامل بگوییم، چرا اسید مالیک یکی از موادی است که باید هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست به آن توجه کنید:


پوست را تمیز و جوان می کند

اسید مالیک موجود در محصولات مراقبت از پوست به دلیل توانایی آن در روشن کردن پوست و صاف کردن بافت آن مشهور است. به همین دلیل است که یک عنصر رایج در کرم های ضد پیری است.

یک منبع معتبر در سال 2014 از اثرات استرس مزمن بر سلامت پوست نشان داد که استرس می تواند شرایط پوستی مانند اگزما، آکنه و پیری زودرس را بدتر کند.

در حالی که چندین راه برای کاهش استرس وجود دارد، استفاده موضعی از اسید مالیک ممکن است یک رویکرد موثر برای جوان‌تر شدن پوست باشد.

همچنین ببینید:

چگونه پوستی صاف داشته باشیم!؟


تعادل pH و هیدراتاسیون

اسید مالیک به عنوان یک مرطوب کننده شناخته می شود و ممکن است به هیدراته ماندن پوست شما کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 به بررسی توانایی چندین مایع برای رساندن اسید هیالورونیک، یک ماده طبیعی در پوست که رطوبت را حفظ می کند، به پوست پرداخت.

مایع ساخته شده از کولین و اسید مالیک با بهبود نفوذ اسید هیالورونیک به پوست، رطوبت پوست را افزایش داده و از دست دادن آب از طریق پوست را کاهش داد.

اسید مالیک نیز اغلب برای تنظیم سطح pH لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.


ضد پیری و روشن کننده جای زخم

AHA ها باعث افزایش سرعت گردش سلولی پوست می شوند. این بدان معناست که سلول های پوست شما سریع تر تجدید می شوند. این می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • خطوط ریز و چین و چروک کمتر
  • رنگ پوست یکدست تر
  • بافت پوست صاف تر
  • لک های کمتر

AHA ها، مانند اسید مالیک، می توانند با ضخیم شدن پوست و افزایش تولید گلیکوزامینوگلیکان ها، که نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر پیری دارند، ظاهر چین و چروک ها را کاهش دهند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان پوست “اسید مالیک در غلظت های بالاتر می تواند به سطوح پایین تر پوست نفوذ کند تا تولید کلاژن جدید تحریک شود.”

کلاژن پروتئینی است که به ساخت و ترمیم سلول ها کمک می کند. از قدرت و انعطاف پذیری پوست و سایر بافت های بدن پشتیبانی می کند و از افتادگی جلوگیری می کند.

تولید کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد، به همین دلیل است که پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می دهد.

طبق یک مطالعه در سال 1998، استفاده از محصولات حاوی اسید مالیک ممکن است باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش علائم پیری شود.


پیشگیری از آکنه

اگرلوسیون، پاک کننده یا لایه بردارها حاوی مقدار کمی اسید مالیک باشند، بازمی توانند به حذف تجمع سلول های مرده پوست کمک کنند.

این برای پوست های مستعد آکنه و عفونت های باکتریایی که باعث ایجاد جوش می شوند، مفید است.

هنگامی که منافذ پوست با سلول های مرده پوست و چربی طبیعی پوست (سبوم) مسدود می شود، جوش های سرسیاه ایجاد می شوند.

اسید مالیک مانند چسب سلول‌های مرده پوست را از روی لایه بیرونی پوست تجزیه می‌کند.

وقتی این سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند، منافذ باز پوست بسته می‌شود، وبه کاهش تشکیل برجستگی‌های آکنه و تغییر رنگی که اغلب با آکنه مرتبط است، کمک می شود.

توصیه می شود که به دوزهای پایین اسید مالیک موجود در محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه که برای مبارزه با جوش یا افتادگی پوست طراحی شده اند، پایبند باشید.

دوزهای بالاتر، مانند مکمل ها، تنها در صورت توصیه یک متخصص مراقبت های بهداشتی باید مصرف شوند.


کمک به فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک اختلال پیچیده است که باعث درد عضلانی، مشکلات خواب، خستگی و اختلالات خلقی می شود.

در حالی که هنوز دلایل فیبرومیالژیا کاملا مشخص نیست، برخی از محققان مشکوک هستند که سطوح پایین اسید مالیک، با نقش اساسی آن در تولید انرژی، می‌تواند به علائم فیبرومیالژیا کمک کند.

در یک مطالعه کوچک در سال 2018، 24 فرد مبتلا به فیبرومیالژیا یا ترکیبی از اسید مالیک و منیزیم یا دارونما را طی 2 هفته مصرف کردند. تفاوت معنی داری در درد یا حساسیت بین دو گروه مشاهده نشد.

با این حال، در یک کارآزمایی بعدی بر روی 18 نفر که دوزهای بالاتری از ترکیب اسید مالیک و منیزیم برای مدت طولانی تری دریافت کردند، شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی در درد و حساسیت را گزارش کردند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا اسید مالیک به تسکین علائم فیبرومیالژیا کمک می کند یا خیر، مورد نیاز است.

مگر اینکه یک متخصص مراقبت های بهداشتی مکمل های اسید مالیک را توصیه کند، سعی کنید تمام اسید مالیک مورد نیاز بدن خود را از یک رژیم غذایی مغذی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است، دریافت کنید.


با احتیاط استفاده کنید

اگرچه اسید مالیک ممکن است کمتر از سایر AHA ها پوست را تحریک کند، اما همچنان باید با احتیاط مصرف شود.

اسید مالیک می تواند باعث قرمزی، خارش و تورم شود و پوست شما را نسبت به اشعه UVB حساس تر کند.

این امر بیشتر در نواحی حساس اطراف چشم و زمانی که در غلظت های بالا یا برای مدت طولانی استفاده می شود رخ می دهد.

قبل از استفاده از یک محصول حاوی AHA در ناحیه وسیع تری از پوست، حتما تست حساسیت(پچ تست) بدهید.

برای پچ تست (روشی برای تشخیص واکنش آلرژیک) مقدار کمی از محصول را روی مچ دست یا پشت گوش خود بزنید. سپس، 24 ساعت صبر کنید تا ببینید پوست شما چه واکنش نشان می دهد.

اگر پوست شما شروع به سوزش کرد، بلافاصله محصول را بشویید. اگر سوزش پس از شستشو از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ببینید:

انواع پوست های حساس – علت و درمان آن


نتیجه کلی

اسید مالیک یک AHA است که در میوه ها، سبزیجات و شراب یافت می شود. بدن ما همچنین هنگام تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی، اسید مالیک را به طور طبیعی تولید می کند.

بسیاری از شرکت های آرایشی از اسید مالیک برای تنظیم سطح pH محصولات خود و به عنوان یک لایه بردار ملایم پوست استفاده می کنند.

گنجاندن محصولات حاوی اسید مالیک در روتین مراقبت از پوست ممکن است به مشکلات پوستی مانند پیری، تغییر رنگدانه، آکنه یا خشکی کمک کند.

به یاد داشته باشید هنگام آزمایش محصولات جدید، پچ تست را انجام دهید، زیرا اسید مالیک می تواند پوست، به خصوص پوست اطراف چشم را تحریک کند.


توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .


منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x