فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 2061

تاثیر آلودگی هوا بر نتایج بارداری

آلودگی هوا برای تمامی افراد مشکلاتی به همراه دارد. اما برخی افراد مانند زنان باردار بیشتر در معرض این آلودگی قرار دارند. از جمله علائم طولانی مدت در معرض آلودگی هوا عبارتند از سرفه، خس خس سینه، سوزش چشم، خستگی مزمن، سرطان. خطرات احتمالی آلودگی هوا بر زنان باردار نیز زایمان زودرس، آسم، وزن کم هنگام تولد می باشد...

آیا آلودگی هوا می تواند بر نتایج بارداری تأثیر بگذارد؟

محققان به مدت چندین سال به بررسی نحوه تاثیر آلودگی هوا بر بارداری پرداخته اند.

تاثیر آلودگی هوا بر نتایج بارداری

 

آلودگی هوا می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد و احتمالاً منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود. افراد با زندگی در مناطق آلوده یا با قرار گرفتن در معرض دود سیگار، میزان بیشتری از پیامدهای منفی بارداری را به دنبال دارند.

 

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا اشکال مختلفی دارد. به طور معمول هوای آلوده از ذرات معلق، نیتروژن دی اکسید، گوگرد دی اکسید، وسایل نقلیه، گازهای گلخانه ای، دود دخانیات، گرد و غبار و مواد شیمیایی تشکیل شده است. افراد به راحتی ممکن است در معرض این آلودگی ها قرار گیرند.

همچنین ببینید:

انجام چه ورزش هایی در دوران بارداری ممنوع است؟

 

علائم رایج قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • خستگی مزمن
  • سرطان
  • تحریک چشم و سینوس
  • آسیب به ریه ها و قلب
  • کاهش ظرفیت ریه و تنگی نفس
  • بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم و آمفیزم

اگرچه آلودگی هوا برای موجودات زنده سالم خطرناک تلقی نمی شود، اما شدیدترین تأثیر را بر زنان باردار، کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و افراد مسن دارد.

 

خطرات قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری

تحقیقات همیشه داده های جدی تری را در مورد تاثیر هوای آلوده بر زنان باردار و نوزادان را کشف می کند.آلودگی هوا می تواند بر سلامت فرد باردار و جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. آلاینده های موجود در هوا می توانند از جفت عبور کرده و سبب اختلال در رشد جنین شوند.

 

اثرات خاص آلودگی هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • هنگامی که کودک در حال رشد است و در معرض آلاینده قرار می گیرد
  •  مدت زمان قرار گرفتن در معرض و میزان آلودگی

 

آلودگی هوا اشکال مختلفی دارد و می تواند در داخل یا خارج از منزل باشد. برخی از انواع آلودگی هوا عبارتند از:

  • آلودگی هوای بیرون
  • آلرژن ها مانند کپک
  • آلودگی فضای داخلی و خارجی ناشی از آتش و دود، از جمله دود دخانیات
  • مواد شیمیایی خطرناک، مانند برخی از ضدعفونی کننده ها و انواع رنگ ها
  • خطرات برخی مشاغل، مانند کار با مواد شیمیایی سمی، کار با حیوانات و کار در مناطق صنعتی

 

برخی موارد که باید به آنها توجه کرد:

  1. وزن کم هنگام تولد: به طور متوسط ​​از هر 12 نوزاد در آمریکا یک نوزاد با دلایل مختلف با وزن پایین متولد می شود، اما احتمال می رود قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری باعث این عارضه می گردد.
  2. زایمان زودرس: طبق مطالعه انجام شده، سالانه نزدیک به سه میلیون نوزاد با زایمان زودرس به دلیل آلودگی هوا متولد می شوند. این بدان معناست که 18 درصد از تمام تولدهای زودرس سالانه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مرتبط است. کودکان متولد شده قبل از موعد ، در معرض خطر قابل توجهی از اختلالات عصبی و ناتوانی های جسمی دائمی هستند. در حالی که زایمان زودرس ممکن است به دلایل زیادی برای افراد رخ دهد، آلودگی هوا یکی از مواردی است که باید سعی کنید از آن اجتناب کنید.
  3. اوتیسم: یک مطالعه نشان داد زنانی که در سه ماهه سوم بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار داشتند، احتمال تولد نوزاد با شرایط اوتیسم در آنها دو برابر می باشد. توجه به این نکته مهم است: زنانی که در اوایل بارداری در معرض آلودگی هوا بودند، خطر بالایی برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم را نداشتند.
  4. آسم: آلودگی هوا سبب تشدید آسم می گردد. در زنان باردار این موضوع خطرناک می باشد، زیرا آسم باعث پره اکلامپسی می شود، وضعیتی که افزایش فشار خون و کاهش عملکرد کبد و کلیه را به همراه دارد. با این حال با عدم درمان آسم، جنین از کمبود اکسیژن رنج برده و سرانجام منجر به رشد ضعیف، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد می شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند شانس ابتلا کودک به آسم را افزایش دهد.
  5. مشکلات باروری: مطالعات متعدد نشان داده است که آلودگی هوا به کاهش میزان باروری در مردان و زنان منجر شده است. برخی تحقیقات نیز آلودگی هوا را با سقط جنین مرتبط می دانند.

 

مسائل مربوط به رشد ریه

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است بر رشد ریه تأثیر بگذارد. در برخی نوزادان این موضوع به طور غیرمستقیم رخ می دهد، با زایمان زودرس این وضعیت ایجاد می شود.

 

راه های محافظت از آلودگی هوا در دوران بارداری

اجتناب از خطرات احتمالی ناشی از آلودگی هوا غیرممکن است، اما موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا انجام دهید.

  1. توجه به شاخص کیفیت هوا (AQI) : در سال 2014، سازمان بهداشت جهانی تعیین کرد که 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا وجود دارد.
  2. دستگاه تصفیه هوا: افراد زیادی زمان خود را در فضای بسته که در آن آلاینده ها دو تا پنج برابر بیشتر از بیرون خانه می باشد، می گذرانند. با خرید دستگاه های تصفیه هوا برای منزل می توان تاحدودی این مشکل را برطرف کرد. این دستگاه‌ها سبب از بین رفتن میکروب ها، دود و دیگر موارد می شوند.
  3. در خانه بمانید: پوست بزرگترین چیزی است که 60 تا 100 درصد موارد را جذب می کند. زنان باردار بسیاری از موارد را با جنین خود به اشتراک می گذارند. آنچه می‌خورید، می‌نوشید، نفس می‌کشید و با آنها در تماس هستید، بر روی جنین نیز تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در زمانی که شاخص کیفیت هوا این را بیان می کند که باید در منزل بمانید؛ پس با استفاده از دستگاه های تصفیه در خانه بمانید.
  4. استفاده از گیاهان جهت تصفیه هوا: گیاهان می توانند به طور طبیعی هوا را فیلتر کرده و به تصفیه هوا کمک کنند. انواع خاصی از گیاهان دی اکسید کربن را با اکسیژن تازه جایگزین می کنند.

توجه داشته باشید در حالی که بسیاری از موارد می توانند بر سلامت شما و کودکتان تأثیر بگذارند، آلودگی هوا چیزی است که باید از آن اجتناب کنید.

همچنین ببینید:

۱۳ ماده غذایی مغذی که هنگام بارداری باید مصرف کنید!

 

خلاصه کلی

آلودگی هوا یک خطر جدی برای سلامتی فرد باردار و نوزاد است.

افراد با زندگی در مناطق آلوده و مصرف دخانیات، بیشتر در معرض خطر می باشند.

چند روش جهت کاهش این خطرات عبارتند از ماندن در خانه تا حد امکان، استفاده از فیلترهای هوا.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

americanpregnancy

medicalnewstoday

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x