فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1951

بارداری با رابطه جنسی بدون کاندوم در حول و حوش پریود

احتمال وجود بارداری به سیکل قاعدگی مرتبط است. چرخه قاعدگی در برخی شرایط در افراد مختلف است. اما درواقع زمان تخمک گذاری حدود ده تا شانزده روز قبل از قاعدگی است...

بارداری و پریود

اسپرم می تواند تا پنج روز پس از رابطه جنسی در داخل رحم زندگی کند و بارداری تنها زمانی رخ می دهد که در زمان تخمک گذاری، اسپرم در رحم یا لوله های فالوپ وجود داشته باشد.

بارداری با رابطه جنسی بدون کاندوم در حول و حوش پریود

 

برای بسیاری از زنان، تخمک گذاری در حدود روز 14 چرخه اتفاق می افتد. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در طول دوره قاعدگی یا خارج از باروری تضمینی برای باردار نشدن نیست.

برای زنان با سیکل کوتاه تر؛ میانگین بین 28 تا 30 روز است، اگر در طول قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد. به عنوان مثال اگر در اواخر دوره قاعدگی رابطه جنسی وجود داشته باشد، امکان بارداری وجود دارد. استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، کاندوم یا سایر روش‌های محافظتی همیشه امن‌ ترین روش جهت پیشگیری از بارداری است.

 

تخمک گذاری و بارداری چگونه انجام می شود؟

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد شود. حدود یک بار در ماه، یک تخمک بالغ و در لوله فالوپ آزاد می شود؛ که سپس به سمت اسپرم در لوله های فالوپ و رحم می رود.

تخمک بین 12 تا 24 ساعت پس از خروج از تخمدان زنده است. اسپرم می تواند تا پنج روز پس از رابطه جنسی زنده بماند. کاشت تخمک که پس از لقاح اتفاق می افتد، معمولاً 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری انجام می شود.

می توان بلافاصله پس از قاعدگی باردار شد. اگر در اواخر چرخه رابطه جنسی وجود داشته باشد ممکن است اتفاق بیفتد. از طرف دیگر احتمال بارداری درست قبل از سیکل قاعدگی کم است.

اگر 36 تا 48 ساعت بعد از تخمک گذاری صبر می کنید، احتمال بارداری کم است. احتمال بارداری در ماه بعد از تخمک گذاری کاهش می یابد.

اگر حاملگی اتفاق نیفتد، دیواره رحم می ریزد و دوره قاعدگی شروع می شود.

همچنین ببینید:

۱۳ ماده غذایی مغذی که هنگام بارداری باید مصرف کنید!

 

پنجره باروری

پنجره باروری راهی برای تعیین زمان بهینه شما برای باردار شدن است. همچنین در صورت عدم تلاش برای باردار شدن می تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند. به عنوان نوعی روش کنترل بارداری، ممکن است چندین ماه ثبت چرخه ماهانه طول بکشد تا پنجره باروری مشخص شود.

 

مشخص کردن پنجره باروری

به مدت 8 تا 12 ماه، روز شروع قاعدگی را ثبت کنید و تعداد کل روزهای آن چرخه را بشمارید. توجه داشته باشید که اولین روز سیکل قاعدگی، روز اول محسوب می شود.

سپس طولانی ترین و کوتاه ترین تعداد روز را از ردیابی ماهانه یادداشت کنید.

با کم کردن 18 روز از طول کوتاه ترین چرخه، اولین روز از پنجره باروری خود را دریابید. به عنوان مثال اگر کوتاه ترین چرخه 27 روز بود، 18 را از 27 کم کنید و روز 9 را یادداشت کنید.

با کم کردن 11 از طولانی ترین چرخه، آخرین روز پنجره باروری را بیابید. به عنوان مثال اگر 30 روز بود، روز 19 را دریافت می کنید.

فاصله زمانی بین کوتاه ترین و طولانی ترین روز، پنجره بارور شماست. در مثال بالا بین روزهای 9 و 19 خواهد بود. اگر می‌خواهید از بارداری اجتناب کنید، باید از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در آن روزها خودداری کنید.

 

چگونه می توان از پنجره بارور به عنوان کنترل بارداری استفاده کرد؟

تخمک گذاری یک روز در طول پنجره باروری اتفاق می افتد. تخمک آزاد شده برای 12 تا 24 ساعت زنده است. این بدان معنا نیست که می توانید هر روز در این دوره باردار شوید. اما اگر می‌خواهید از بارداری جلوگیری کنید، باید در تمام دوران باروری از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید.

 

کمک به مشخص کردن چرخه

برای ردیابی چرخه، اولین روز از چرخه قاعدگی را در تقویم علامت بزنید. این کار را در چند ماه انجام دهید.

 

آیا روش پنجره باروری موثر است؟

اگر چرخه های بسیار ثابتی دارید، دانستن پنجره باروری می تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند. اما به خاطر داشته باشید روزهای چرخه همچنان می تواند هر ماه تغییر کند. عواملی مانند استرس، رژیم غذایی یا ورزش سنگین می توانند بر تعداد روزهای چرخه تأثیر بگذارند. روز تخمک گذاری نیز می تواند هر ماه تغییر کند.

ردیابی تخمک گذاری روش موثرتری برای کمک به بارداری است. اگر در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید، با پزشک خود در مورد بهترین روش کنترل بارداری برای خود صحبت کنید.

 

سایر روش های آگاهی از باروری

ردیابی تخمک گذاری یکی دیگر از روش های موثر آگاهی از باروری است. روش های رایج برای ردیابی تخمک گذاری عبارتند از:

  • مشخص کردن دمای پایه بدن
  • بررسی مخاط دهانه رحم
  • استفاده از کیت های پیش بینی تخمک گذاری

 

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن زمانی است که کاملاً در حالت استراحت هستید. بعد از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. برای ردیابی دمای پایه بدن خود، به یک دماسنج مخصوص نیاز دارید.

با استفاده از دماسنج، زمانی که برای اولین بار صبح از خواب بیدار می شوید، قبل از بلند شدن از رختخواب، دمای خود را اندازه گرفته و یادداشت کنید. دمای شما در طول تخمک گذاری کمی افزایش می یابد، حدود 0.5 درجه فارنهایت.

 

مخاط دهانه رحم

برخی از زنان متوجه افزایش مخاط دهانه رحم نزدیک به تخمک گذاری می شوند. این به این دلیل است که سطح استروژن در این مدت افزایش می یابد و باعث می شود دهانه رحم مخاط بیشتری تولید کند.

این مخاط شفاف و کشدار خواهد بود. قوام آن شبیه سفیده تخم مرغ خواهد است. ممکن است در روزهایی که متوجه افزایش مخاط دهانه رحم می شوید، بدن شما بارورتر باشد.

 

کیت های پیش بینی تخمک گذاری

درصورت تمایل به باردار شدن، یک کیت جهت مشخص کردن تخمک گذاری داشته باشید. ادرار را برای افزایش هورمون لوتئینیزه کننده (LH) آزمایش می کنند.

 LH 24تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید، در این زمان از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید. از آنجا که اسپرم می تواند تا پنج روز در رحم زنده بماند، با این حال شما همچنین می خواهید از رابطه جنسی محافظت نشده برای پنج روز قبل از این افزایش اجتناب کنید، که پیش بینی آن از قبل دشوارتر است.

همچنین ببینید:

درمان درد لگن در بارداری و مشکلات آن

 

سایر اشکال پیشگیری از بارداری

چندین گزینه برای اشکال موثر پیشگیری از بارداری وجود دارد. انتخاب های محبوب عبارتند از:

  • قرص های پیشگیری از بارداری
  • دستگاه های داخل رحمی
  • تزریق های ضد بارداری

کاندوم یکی دیگر از روش های موثر پیشگیری از بارداری است و همچنین از عفونت های مقاربتی محافظت می کند.

 

نتیجه کلی

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در طول قاعدگی احتمال بارداری را کاهش می دهد؛ اما تضمینی برای آن نیست.

مشخص کردن تخمک گذاری و تعیین پنجره باروری می تواند احتمال باردار شدن را در هر ماه کاهش دهد. در صورت تمایل به پیشگیری از بارداری، بهترین گزینه این است که با پزشک خود در مورد روش قابل اطمینان تری از کنترل بارداری صحبت کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

healthline

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x