فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 301

آزمایش دیابت بارداری چگونه است؟

برای تشخیص دیابت حاملگی از آزمایش خون انجام شده در آزمایشگاه (از دستگاه اندازه گیری قند خون برای تشخیص این بیماری استفاده نمی شود) استفاده می شود. چند روش مختلف برای بررسی دیابت بارداری وجود دارد. اولین آزمایش شما را ملزم می کند که به راحتی در مطب پزشک حاضر شوید...

برای تشخیص دیابت حاملگی از آزمایش خون انجام شده در آزمایشگاه  (از دستگاه اندازه گیری قند خون برای تشخیص این بیماری استفاده نمی شود) استفاده می شود. چند روش مختلف برای بررسی دیابت بارداری وجود دارد. اولین آزمایش شما را ملزم می کند که به راحتی در مطب پزشک حاضر شوید. بعد از بررسی سطح گلوکز ناشتا ، یک نوشیدنی شیرین حاوی ۵۰ گرم گلوکز خواهید نوشید. قند خون شما یک ساعت بعد بررسی می شود.

آزمایش دیابت بارداری چگونه است؟

اگر نتایج این آزمایش خیلی زیاد باشد ، احتمالاً شما یک تست تحمل گلوکز خوراکی خواهید داشت. با استفاده از این آزمون ، باید ۸ تا ۱۲ ساعت قبل ناشتا باشید (معمولاً یک شب). وقتی در آزمایشگاه یا مطب پزشک حاضر می شوید ، قند خون شما را چک می کننند. سپس ، یک نوشیدنی شیرین حاوی ۱۰۰ گرم گلوکز خواهید نوشید. قند خون شما سه بار دیگر هر ۶۰ دقیقه یک بار بررسی می شود. کل آزمایش حدود سه ساعت طول می کشد.

پزشک شما نیز تعیین می کند که در ابتدا کدام آزمایش برای شما بهتر است. این آزمایش کاملاً ساده است ، اما بخاطر داشته باشید که نوشیدنی بسیار شیرین است (مانند نوشابه) و باعث می شود برخی از خانم ها حالت تهوع بگیرند.

این نتایج چه معنی ای می دهد؟

نتیجه آزمایش نرمال تحمل گلوکز کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یک ساعت پس از نوشیدن نوشیدنی قندی است. این نتیجه به این معنی است که شما دیابت بارداری ندارید. اگر نتیجه شما بالای ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است ، می توانید تست تحمل گلوکز خوراکی را انجام دهید. با آزمایش سه ساعته ، نتایج گلوکز خون که نشانگر دیابت حاملگی است:

ناشتا: بیشتر از ۹۵ میلی گرم در دسی لیتر

۱ساعت بعد: بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر

۲ساعت بعد: بیشتر از ۱۵۵ میلی گرم در دسی لیتر

۳ساعت بعد: بیشتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر

اگر فقط یکی از نتایج آزمایش های شما بالاتر از حد نرمال باشد ، احتمالاً چهار هفته دیگر دوباره بررسی می شوید. اما اگر نتیجه دو یا چند آزمایش بالاتر از حد نرمال باشد ، دیابت بارداری تشخیص داده می شود.

آیا می توانید خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهید؟

مراحلی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. پیشگیری از مدتها قبل از بارداری شروع می شود و شامل تغییر در سبک زندگی است. اگر اضافه وزن دارید ، روی کاهش وزن کار کنید. و این به معنای پیروی از یک برنامه غذایی سالم است. یک برنامه غذایی سالم ، شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین را محدود می کند و شامل فیبر و میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل است. یک مطالعه نشان داد ه است که افزایش فیبر تا ۱۰ گرم در روز ، خطر ابتلا به دیابت بارداری را ۲۶٪ کاهش می دهد. عامل اصلی دیگر فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند. اگر برای شروع برنامه غذایی یا فعالیت بدنی (یا هر دو) به کمک نیاز دارید ، از پزشک خود کمک بخواهید و به یک متخصص تغذیه یا مربی دیابت مراجعه کنید.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

دیدگاه تان را بنویسید

 

x