فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1167

قرص لیرنتا چیست؟ (موارد مصرف و عوارض جانبی)

لیرنتا در دسته ی داروهای کاهش قند خون قراردارد و در کنار ورزش ورژیم غذایی مناسب تاثیر بخش تر خواهد بود ...

قرص لیرنتا با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی و احتمالاً همراه با داروهای دیگر برای کنترل قند خون بالا استفاده می شود. این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مناسب می باشد. کنترل قند خون بالا از آسیب به کلیه ، نابینایی ، مشکلات عصبی ، از دست دادن اندام ها و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل صحیح دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.

قرص لیرنتا چیست؟(موارد مصرف و عوارض جانبی)

 

قرص لیرنتا یک داروی دیابت است که با افزایش سطح مواد طبیعی به نام  اینکرتین ها عمل می کند. اینکرتین ها با افزایش ترشح انسولین ، به ویژه بعد از غذا ، به کنترل قند خون کمک می کنند. آنها همچنین میزان قند موجود در کبد شما را نیز کاهش می دهند.

همچنین ببینید:

نوروپاتی دیابتی چیست؟( علل، علائم و راه های درمان آن)

نحوه استفاده از قرص لیرنتا:

قبل از شروع مصرف قرص لیرنتا و هر بار شارژ مجدد نسخه ی خود ، راهنمای دارو و در صورت موجود بودن جزوه اطلاعات مناسب برای بیمار که توسط شرکت سازنده ی دارو ارائه شده است را بخوانید. و اگر همچنان سوالی داشتید ، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا و یا بدون همراهی غذا طبق دستور پزشک و معمولاً یک بار در روز مصرف کنید.

مقدار مصرف بر اساس وضعیت پزشکی ، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از بیشترین میزان اثربخشی آن بهره مند شوید. بهتر است آن را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. یادتان باشد برنامه درمان دارویی ، برنامه غذایی و برنامه ورزشی را که پزشک توصیه کرده است با دقت دنبال کنید.

به طور منظم و طبق دستور پزشک قند خون خود را چک کنید. نتایج حاصل از بررسی سطح قند خونتان را ثبت، بررسی و پیگیری کنید و آنها را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. اگر سطح قند خون شما بیش از حد بالا یا خیلی پایین است ،این موضوع را  به پزشک خود اطلاع دهید. در این صورت دوز مناسب برای درمان شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

 

عوارض جانبی:

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی حاصل از آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را گزارش نداده اند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی ، از جمله: درد مفاصل ، تاول های غیر معمول پوستی ، علائم نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس ، تورم مچ پا یا پا ، خستگی غیرمعمول ، افزایش غیرمعمول و ناگهانی وزن) فوراً این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه  قرص لیرنتا به خودی خود معمولاً باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) نمی شود ، اما در صورت تجویز این دارو با سایر داروهای دیابت، ممکن است دچار افت قند خون شوید. با پزشک یا داروساز خود در مورد اینکه آیا لازم است دوز داروهای دیگر شما کاهش یابد یا خیر صحبت کنید.

علائم کاهش قند خون شامل تعریق ناگهانی ، لرزش ، تند شدن ضربان قلب ، گرسنگی ، تاری دید ، سرگیجه و سوزن سوزن شدن دست و پا است. همراه داشتن قرص یا ژل گلوکز برای درمان افت قند خون عادت خوبی است. اگر این اشکال از گلوکز را به همراه ندارید ، با خوردن یک منبع سریع الجذب گلوکز مانند قند ، عسل ، آب نبات ، آبمیوه نوشابه غیررژیمی قند خون خود را به سرعت افزایش دهید . سپس بلافاصله این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر مقدار زیادی الکل بنوشید ، ورزشهای غیرمعمول و سنگین انجام دهید یا از مصرف غذاهایتان کالری کافی دریافت نکنید ، احتمال افت قند خون در شما بیشتر خواهد بود. برای جلوگیری از کاهش قند خون ، وعده های غذایی را طبق برنامه و منظم بخورید و هیچ وعده  غذایی را حذف نکنید.

علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی ، افزایش ادرار ، گیجی ، خواب آلودگی ، گرگرفتگی ، تند شدن تنفس و بوی میوه ای مانند در تنفس می شود . در صورت بروز این علائم ، فوراً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که شما در ادامه ی روند درمان نیاز به تنظیم مجدد داروهای دیابت تان دارید.

همچنین ببینید:

شیرین برگ یا استویا چیست وچه فواید و عوارضی دارد؟

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی ، از جمله: علائم بیماری لوزالمعده (مانند تهوع و استفراغی که متوقف نمی شود ، درد شدید معده و شکم که ممکن است به پشت نیز سرایت کند) فوراً از پزشک کمک بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، فوراً از پزشک کمک بگیرید ، علایمی مانند : بثورات ، خارش و یا تورم (به ویژه در ناحیه ی صورت زبان و گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل در تنفس.

البته این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیست. در صورت مشاهده سایر عوارضی که در بالا ذکر نشده است ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص لیرنتا ، در صورت حساسیت به آن ، این موضوع را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین اگر حساسیت دیگری دارید هم آن را به پزشک تان گزارش دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید ، به ویژه در مورد: بیماری لوزالمعده (پانکراتیت) ، سنگ در کیسه صفرا و نارسایی قلبی.

ممکن است به دلیل پایین بودن یا بالا بودن قند خون ، تاری دید ، سرگیجه یا خواب آلودگی را تجربه کنید. تا زمانی که مطمئن نشده اید که می توانید با خیال راحت فعالیت هایی مانند رانندگی و استفاده از ماشین آلات را انجام دهید ، از انجام این کارها اجتناب کنید.  همچنین هیچ گونه فعالیتی را که نیاز به هوشیاری یا دید خوب دارد را نیز انجام ندهید.

هنگام مصرف این دارو مصرف الکل را محدود کنید زیرا مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به افت قند خون را افزایش دهد.

ممکن است در زمان هایی که بدن تحت فشار است (مانند زمان بیماری و تب ، عفونت ، جراحت یا جراحی) کنترل قند خون سخت تر باشد. دراین باره با پزشک خود مشورت کنید زیرا شما با افزایش استرس و فشار در این زمان ها ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی ، دارویی یا برنامه آزمایشات خود داشته باشد.

قبل از انجام عمل جراحی و در مراجعه به دندانپزشکی ، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

در دوران بارداری ، این دارو باید فقط در صورت نیاز استفاده شود. بارداری ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن دیابت شود. برای برنامه ریزی برای کنترل قند خون در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است درمان دیابت شما را در دوران بارداری تغییر دهد.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. بنابراین بهتر آن است که حتما قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخلات:

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، داروی خود را شروع ، یا متوقف نکنید و یا برنامه داروییتان را تغییر ندهید.

محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارت اند از: ریفامپین.

همچنین مصرف داروهای مسدود کننده بتا (مانند متوپرولول ، پروپرانولول ، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از تند شدن ضربان قلب که معمولاً هنگام افت شدید قند خون اتفاق می افتد جلوگیری کند. سایر علائم کاهش قند خون مانند سرگیجه ، گرسنگی یا تعریق تحت تأثیر این داروها قرار نمی گیرند.

بسیاری از داروها می توانند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند و کنترل قند خون را دشوارتر کنند. قبل از شروع ، قطع یا تغییر هرگونه دارو، با پزشک یا داروساز خود در مورد تأثیر آن دارو بر قند خون خود گفت و گو کنید. طبق دستور پزشک قند خون خود را کنترل کنید. نتایج و علائم مربوط به افزایش یا کاهش قند خون را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما نیاز به تنظیم دوباره ی داروهای دیابت ، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی تان دارید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

webmd

دیدگاه تان را بنویسید

 

x