فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1827

نکات تغذیه‌ای مفید برای ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان خطر کم آبی بدن را به همراه دارد زیرا غذا و نوشیدنی به قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید محدود می شود. علاوه بر این از آنجایی که افراد روزه دار برای خوردن سحری (یا وعده غذایی قبل از سحری) خیلی زود از خواب بیدار می شوند، کم خوابی و کم آبی بدن می تواند منجر به سردرد شود. روزه‌ داری سالم در صورتی امکان‌پذیر است که غذاهای مناسب و به مقدار مناسب مصرف کنید...

ماه رمضان و نکات تغذیه‌ای آن

در طول ماه مبارک رمضان، مسلمانان روزه می گیرند و هنگام غروب آفتاب افطار می‌کنند و دوباره در زمان سحر، سحری می‌خورند.  شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روزه داری می تواند اثرات مثبتی بر سلامت افراد داشته باشد.

نکات تغذیه‌ای مفید برای ماه رمضان

 

با پیروی از دستورالعمل های ساده، ممکن است به کاهش وزن و کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند. از طرف دیگر زیاده روی در افطار و سحری می تواند باعث افزایش وزن شود. ماه مبارک رمضان اغلب به عنوان زمانی برای تمرین خویشتن داری و همدلی برای دیگر افراد است.  توصیه می شود سعی کنید این اعمال را حتی در خارج از ساعات روزه داری حفظ کنید.

 

در ماه رمضان آب فراوان و غذاهای حاوی آب مصرف نمایید

بین افطار و سحری آب فراوان مصرف نمایید. دمای بالا همچنین می تواند باعث تعریق بیشتر شما شود، بنابراین مصرف مایعات مهم است. همچنین می توانید با مصرف غذاهای حاوی آب، مصرف آب را افزایش دهید. سعی کنید هندوانه را به وعده سحری خود اضافه کنید یا بعد از افطار آن را میل کنید. سالاد با مقدار زیادی خیار و گوجه فرنگی می تواند کمک کننده و موثر باشد. از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای پرهیز کنید، زیرا کافئین می تواند باعث دفع بیشتر ادرار در برخی افراد شود که ممکن است منجر به کم آبی بدن گردد. به یاد داشته باشید که نوشیدنی های گازدار حاوی شکر؛ کالری را به رژیم غذایی شما اضافه می کند.

همچنین ببینید:

آیا روزه داری در ایام کرونا باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن نمی‌شود؟

 

در زمان سحری از غذاهای مناسب استفاده کنید

سحری باید یک وعده غذایی مقوی باشد و انرژی کافی برای ماندگاری تا افطار در اختیار شما قرار دهد. مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه و سبزیجات، لوبیا، نخود و عدس، منبع انرژی طولانی مدت در طول روز برای شما فراهم می کند. محصولات لبنی کم چرب مانند لبنیات کم چرب را در وعده غذایی خود قرار دهید و سعی کنید از چربی های غیراشباع سالم مانند آووکادو، آجیل های بدون نمک، ماهی، زیتون و روغن زیتون استفاده کنید.

 

با داشتن افطار سالم و متعادل، سطح انرژی خود را حفظ کنید

مصرف سه خرما برای افطار یک روش سنتی و سالم برای شروع افطار است. خرما منبع عالی فیبر محسوب می شود. برای تامین ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی، از سبزیجات زیادی استفاده کنید. غلات کامل را انتخاب کنید که انرژی و فیبر بدن را تامین می کند. از گوشت بدون چربی کبابی، مرغ بدون پوست و ماهی لذت ببرید تا بخش مناسبی از پروتئین سالم دریافت کنید. به طور کلی از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده با چربی یا شکر پرهیز کنید. از وعده غذایی خود لذت ببرید و با آهسته غذا خوردن از پرخوری خودداری نمایید.

 

پیشنهادات غذایی

 

زمان سحری

  • بلغور جو دوسر با میوه تازه
  • سوپ عدس با هویج، کرفس و پیاز خرد شده
  • دیپ کدو سبز با سبزیجات تازه

همچنین ببینید:

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چیست و چطور سریع لاغر می‌کند؟

 

افطار

  • مرغ با سبزیجات پخته شده
  • ماهی پخته شده با سبزیجات و برنج قهوه ای

انتخاب رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان می تواند به شما کمک کند تا در زمان روزه داری تا حد امکان سالم بمانید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

clevelandclinicabudhabi.ae

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x