فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1611

درمان تعریق زیاد با بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است که برای درمان های پوستی توسط پزشکان توصیه می شود. بوتاکس برای کاهش تعرق بدن هم کارایی دارد و با تزریق آن به قسمت های مختلف بدن غدد عرق در آن قسمت مسدود می شوند...

تزریق بوتاکس برای تعریق زیاد بدن

 

بوتاکس درمانی است که شامل تزریق نوعی سم به پوست است؛ که مصارف پزشکی و آرایشی نیز دارد و برخی افراد آن را در کاهش تعریق بیش از حد موثر می دانند. افرادی که بیش از حد عرق می کنند ممکن است بوتاکس را راهی برای کاهش تعریق زیر بغل در نظر بگیرند.

درمان تعریق زیاد با بوتاکس

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تزریق بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تایید کرده است. این ماده با مسدود کردن یک ماده شیمیایی در بدن که غدد عرق را فعال می کند، عمل می کند.

طبق گفته انجمن بین المللی هایپرهیدروزیس، تزریق بوتاکس زیر بغل می تواند تعریق زیر بغل را 82 تا 87 درصد کاهش دهد. این اثرات معمولاً 4 تا 12 ماه یا در برخی موارد تا 14 ماه دوام دارد.

افرادی که تزریق بوتاکس زیر بغل را دریافت می کنند، معمولاً 2 تا 4 روز پس از درمان نتایج را مشاهده می کنند. اثرات کامل معمولا در عرض 2 هفته مشهود است.

با این حال، بوتاکس راه حل دائمی برای تعریق بیش از حد زیر بغل نیست.

تا به امروز، FDA تزریق بوتاکس را فقط برای استفاده در زیر بغل تایید کرده است. با این حال پزشک ممکن است درمان تعریق بیش از حد را در نقاط دیگری از بدن مانند دست‌ها، پاها، سر یا صورت تجویز کند.

سم بوتولینوم یک سم عصبی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود. نوروتوکسین ها موادی هستند که بر ساختار یا عملکرد سیستم عصبی تأثیر می گذارند.

بوتاکس عملکرد برخی از انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد.  این موارد مواد شیمیایی در بدن هستند که به بدن دستور می دهند به روش خاصی واکنش نشان دهد. بوتاکس انتقال دهنده عصبی را مسدود می سازد.

 

پزشکان ممکن است بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد در سایر نواحی بدن که مستعد تعریق بیش از حد هستند تجویز کنند. این شامل موارد زیر است:

  • دست ها
  • پا
  • سینه و زیر سینه ها
  • کشاله ران
  • صورت

درمان‌های بوتاکس در دست‌ها یا پاها تأثیر کمتری دارند و احتمالاً عوارض جانبی ایجاد می‌کنند. این روش همچنین می تواند در این نواحی دردناک تر باشد.

برخی از متخصصان پوست با تجربه نیز می توانند از بوتاکس برای درمان تعریق صورت، کشاله ران یا سینه ها استفاده کنند. کسانی که این نواحی را تزریق می کنند، برای درمان ایمن و موثر نیاز به دانش دقیق از عضلات و بافت ها دارند.

متخصص پوست، یا پزشک دارای مجوز برای استفاده از بوتاکس، می تواند تزریق را در مطب خود انجام دهد. پزشک با تجربه می تواند هر دو زیر بغل را در 10 دقیقه یا کمتر تزریق کنند.

همچنین ببینید:

 کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد می شود؟

برای این روش، پزشک مقادیر بسیار کمی از بوتاکس را زیر پوست تزریق می کند. آنها معمولاً آن را به صورت شبکه ای تزریق می کنند که محل های تزریق تقریباً 1 تا 2 سانتی متر از هم فاصله دارند.

قبل از تزریق پوست، پزشک ممکن است ناحیه را با یخ یا بی حس کننده موضعی بی حس کند. این به کاهش هر گونه درد یا ناراحتی کمک می کند.

در زیر نکاتی در مورد اقدامات قبل و بعد از درمان وجود دارد.

 

قبل از عمل

قبل از انجام عمل، فرد با پزشک خود مشورت خواهد کرد. آنها باید از این فرصت استفاده کنند و در مورد هر گونه بیماری و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنند به پزشک اطلاع دهند. این کار می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی کمک کند.

 

بعد از درمان

فرد می تواند بلافاصله پس از درمان بوتاکس به خانه برود. افراد باید در آن روز از ورزش و حمام یا دوش گرم اجتناب کنند. اکثر پزشکان یک قرار ملاقات بعدی را 1 تا 2 هفته پس از عمل توصیه می کنند.

 

اثرات جانبی

تزریق بوتاکس به طور کلی بدون خطر است. عوارض جانبی جدی نادر است؛ که آنها عبارتند از:

  • عدم تقارن شدید عضلانی
  • آنافیلاکسی، نوعی واکنش آلرژیک شدید

 

افرادی که پس از بوتاکس هر یک از عوارض زیر را دارند باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند:

  • مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن
  • بثورات پوستی یا کهیر
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • از دست دادن کنترل مثانه

 

عوارض جانبی دیگر شامل موارد زیر می باشد:

  • خشکی دهان
  • سردرد
  • خستگی
  • درد زیر بغل بعد از تزریق

همچنین ببینید:

 تفاوت بین بوتاکس و پرکننده های پوستی

مزایا و معایب

مانند تمام درمان‌های تعریق بیش از حد، بوتاکس نیز مزایا و معایب مختلفی دارد.

 

سایر موارد استفاده از بوتاکس

سایر کاربردهای بوتاکس عبارتند از:

 

اختلالات عضلانی: بوتاکس می تواند به شل شدن عضلات منقبض شده و کنترل حرکات بیش از حد عضلانی مانند انقباضات عضلانی کمک کند.

 

میگرن مزمن: بوتاکس می تواند به پیشگیری از میگرن مزمن در برخی افراد کمک کند.

 

چین و چروک صورت: برخی از متخصصان پوست برای کاهش خطوط و چین و چروک های صورت، تزریق بوتاکس را انجام می دهند.

 

هایپرهیدروزیس چیست؟

هایپرهیدروزیس اصطلاح پزشکی برای تعریق بیش از حد ناشی از فعالیت زیاد غدد عرق است.

دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد: هایپرهیدروزیس کانونی اولیه و هایپرهیدروزیس عمومی ثانویه.

 

هایپرهیدروزیس کانونی اولیه

هایپرهیدروزیس کانونی اولیه (PFH) تعریق بیش از حد است که ناشی از شرایط پزشکی دیگر یا عوارض جانبی دارو نیست.

فرد مبتلا به PFH معمولاً در نواحی خاصی از بدن تعریق متقارن را تجربه می کند. به عنوان مثال ممکن است تعریق بیش از حد هر دو دست یا پا را تجربه کنند.

در PFH، تعریق بیش از حد حداقل یک بار در هفته رخ می دهد.

 

هایپرهیدروزیس عمومی ثانویه

هایپرهیدروزیس عمومی ثانویه (SGH) زمانی است که یک بیماری یا عارضه جانبی دارو باعث تعریق بیش از حد شود.

افراد مبتلا به SGH در قسمت های زیادی از بدن دچار تعریق هستند.  همچنین ممکن است هنگام خواب عرق کنند.

افرادی که علائم SGH دارند باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی موارد، ممکن است بتوان تعریق را با یک ضد تعریق قوی کنترل کرد. فرد می تواند با پزشک داروساز در مورد بهترین محصولات برای استفاده مشورت بگیرد.

 

گاهی اوقات، درمان های بدون نسخه ممکن است موثر واقع نشوند.  افراد در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

علائم  SGH

تعریق بیش از حد در اطراف کشاله ران یا پاها که می تواند منجر به عفونت های باکتریایی یا قارچی شود

احساس خجالت و اجتناب از فعالیت هایی که ممکن است باعث افزایش تعریق شود، مانند فعالیت بدنی یا بیرون رفتن در هوای گرم

 

خلاصه کلی

تزریق بوتاکس می تواند روشی موثر برای کنترل تعریق بیش از حد باشد FDA .این درمان را فقط برای زیر بغل تایید کرده است. با این حال، پزشک ممکن است این روش را برای کنترل تعریق بیش از حد در نواحی دیگر بدن مفید بداند.

تعریق بیش از حد گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری یا یک عارضه جانبی از دارو باشد. اگر فرد در مورد تعریق بیش از حد نگران است باید به پزشک مراجعه کند.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x