فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1701

زعفران و خواص مهم آن

زعفران حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است خلق و خو را تغییر دهد، سلول های سرطانی را از بین ببرد، تورم را کاهش دهد و مانند آنتی اکسیدان عمل کند و یکی از گران ترین ادویه های دنیاست. افراد معمولاً از زعفران برای افسردگی، اضطراب، بیماری آلزایمر، دردهای قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند...

 زعفران در زمینه تقویت میل جنسی، تقویت مشکلات روحی و بهبود حافظه موثر است.

زعفران و خواص مهم آن

چندین فواید زعفران برای سلامتی:

 

1_ آنتی اکسیدان قوی

زعفران حاوی انواع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند مولکول هایی که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران عبارتند از کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول.

کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند که دلیل رنگ قرمز زعفران می باشند. این دو نوع ترکیبات ممکن است خواص ضد افسردگی داشته باشند، سلول های مغز را در برابر آسیب های پیشرونده محافظت کنند، التهاب را بهبود بخشند، اشتها را کاهش دهند و به کاهش وزن کمک کنند.

سافرانال به زعفران طعم و عطر خاصی می دهد. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود رفتار، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک کرده و همچنین از سلول های مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

در نهایت، کامفرول در گلبرگ های گل زعفران یافت می شود. این ترکیب با مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و ضد افسردگی مرتبط است.

 

2_ تاثیر مثبت زعفران بر علائم افسردگی

در بررسی پنج مطالعه، مکمل‌های زعفران به طور قابل‌توجهی در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثرتر از دارونماها بودند.

مطالعات دیگر نشان داد که مصرف 30 میلی گرم زعفران در روز به اندازه فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام درمان های مرسوم برای افسردگی موثر است. علاوه بر این، افراد کمتری عوارض جانبی زعفران را در مقایسه با سایر درمان‌ها تجربه کردند.

در حالی که این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، قبل از اینکه زعفران به عنوان درمانی برای افسردگی توصیه شود، مطالعات انسانی طولانی‌تری با شرکت‌کنندگان بیشتر مورد نیاز است.

بر روی دو گروه با مشکل افسردگی چندین آزمایش انجام شد، به گروه اول دارونما و به گروه دوم زعفران به صورت دو بار در روز تجویز شد. نتایج پس از گذشت ۶ هفته نشان داد وضعیت گروهی که زعفران مصرف کرده بودند بهتر از گروه مصرف کننده دارونما بود.

همچنین ببینید:

مدیریت افسردگی در دوران قرنطینه کرونا

در مطالعه ای دیگر دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند. برای گروه اول ۱۰۰ میلی گرم داروی ضدافسردگی و گروه دوم ۱۰۰ میلی گرم زعفران به مدت سه بار در روز داده شد. پس از گذشت ۶ هفته اثرات زعفران و داروهای افسردگی با هم تفاوتی نداشت ولی افرادی که دارو مصرف کرده بودند دچار علائمی همچون خشکی دهان شدند در حالی که زعفران برای مصرف کنندگان گروه دوم عوارضی به همراه نداشت.

طبق آزمایش انجام شده زعفران در افراد سالم نیز باعث تقویت روحیه می شود و در بیماران مبتلا به افسردگی با تعدیل هورمون های بدن که در بروز این بیماری نقش دارند می تواند علائم ناشی از این بیماری را بهبود بخشد.

 

3_ خواص ضد سرطانی زعفران

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. آسیب رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان مرتبط است.

در مطالعات، نشان داده شده است که زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین می‌برند یا رشد آن‌ها را سرکوب می‌کنند، در حالی که سلول‌های طبیعی را بدون آسیب می‌گذارند.

این اثر برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، پستان، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز اعمال می شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که کروسین آنتی اکسیدان اصلی زعفران ممکن است سلول های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند.

در حالی که این یافته‌های حاصل از مطالعات امیدوارکننده است، اثرات ضد سرطانی زعفران در انسان‌ها به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

4_ کاهش علائم PMS با مصرف زعفران

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم فیزیکی، عاطفی و روانی را توصیف می کند که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می دهد.

مطالعات نشان می دهد که زعفران ممکن است به درمان علائم PMS کمک کند.

در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف 30 میلی‌گرم زعفران در روز در درمان علائم PMS، مانند اضطراب و سردرد مؤثرتر از دارونما بود.

مطالعه دیگری نشان داد که استشمام ساده زعفران به مدت 20 دقیقه به کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند.

 

5_ افزایش میل جنسی با مصرف زعفران

آفرودیزیاک ها غذاها یا مکمل هایی هستند که به تقویت میل جنسی کمک می کنند. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران ممکن است دارای خواص تقویت‌کننده جنسی باشد به ‌ویژه در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند.

به عنوان مثال، مصرف 30 میلی گرم زعفران روزانه در طی چهار هفته به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ را نسبت به دارونما در مردان مبتلا به اختلال نعوظ مرتبط با داروهای ضد افسردگی بهبود بخشید.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ، میل جنسی، و رضایت کلی را بهبود می بخشد.

در زنان با میل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی، 30 میلی گرم زعفران در روز در طی چهار هفته درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش و میل جنسی و روانکاری را در مقایسه با دارونما افزایش داد.

 

6_ کاهش اشتها و وزن

بر اساس تحقیقات، زعفران ممکن است با کاهش اشتها به پیشگیری از تنقلات کمک کند.

در یک مطالعه هشت هفته‌ای، زنانی که مکمل‌های زعفران مصرف می‌کردند، به طور قابل‌ توجهی احساس سیری بیشتری می‌کردند.

همچنین ببینید:

برای کاهش وزن گیاهخوار شوید

در یک مطالعه هشت هفته ای دیگر، مصرف مکمل عصاره زعفران به طور قابل توجهی به کاهش اشتها، شاخص توده بدنی (BMI)، توده چربی کل بدن کمک کرد.

با این حال، دانشمندان مطمئن نیستند که زعفران چگونه اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. یک نظریه این است که زعفران خلق و خوی شما را بالا می برد، که به نوبه خود میل شما به میان وعده را کاهش می دهد.

 

7_ سایر مزایای زعفران

زعفران با سایر فواید سلامتی مرتبط است که همچنان به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است:

  1. کاهش خطر بیماری های قلبی با مصرف زعفران
  2. کاهش کلسترول خون و جلوگیری از گرفتگی رگ های خونی و شریان ها
  3. ممکن است سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش دهد
  4. ممکن است بینایی را در بزرگسالان بهبود بخشد
  5. بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر با مصرف زعفران

 

اضافه کردن زعفران به رژیم غذایی

زعفران در دوزهای کم طعم و عطر لطیفی دارد و به خوبی با غذاهای دیگر ترکیب می شود.

بهترین راه برای دستیابی به طعم منحصر به فرد زعفران، خیس کردن آن در آب داغ است.

زعفران به راحتی در اکثر مغازه ها موجود است و می توان آن را خریداری کرد.

اگرچه زعفران گران‌ترین ادویه در جهان است، اما مقدار کمی از آن بسیار موثر است. استفاده بیش از حد زعفران می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به دستور پخت شما بدهد.

زعفران به طور کلی بدون عوارض است و خطرات بسیار کمی دارد.

در مقادیر استاندارد پخت و پز، به نظر نمی رسد زعفران اثرات نامطلوبی در انسان ایجاد کند.

به عنوان یک مکمل غذایی، افراد می توانند تا 1.5 گرم زعفران در روز مصرف کنند. با این حال، نشان داده شده است که تنها 30 میلی گرم زعفران در روز برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن کافی است.

از طرف دیگر، دوزهای بالای 5 گرم یا بیشتر می تواند اثرات سمی داشته باشد. زنان باردار باید از دوزهای بالا اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

مانند هر مکمل دیگری، قبل از مصرف زعفران به صورت مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

یکی دیگر از مشکلات زعفران این است که ممکن است آن را با مواد دیگری مانند چغندر، الیاف ابریشم قرمز رنگ، زردچوبه و پاپریکا جایگزین کنند.

خرید زعفران از یک برند معتبر بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که محصولی معتبر دریافت می کنید. اگر زعفران خیلی ارزان به نظر می رسد، بهتر است از آن اجتناب کنید.

 

نتیجه کلی

زعفران یک ادویه قوی و سرشار از آنتی اکسیدان است.

با مزایای سلامتی مانند بهبود خلق و خو، میل جنسی و عملکرد جنسی و همچنین کاهش علائم PMS و افزایش کاهش وزن مرتبط است.

افراد می توانند زعفران را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنند. سعی کنید زعفران را در غذاهای مورد علاقه خود بگنجانید تا از مزایای سلامتی آن استفاده کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

healthline

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x