فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 7743

اوزون تراپی چیست؟ مزایا و خطرات

اوزون تراپی از روش های نوین درمانی برای کنترل برخی بیماری ها مانند آرتریت، کاهش التهاب مفاصل و سرطان محسوب می شود...

اوزون تراپی یک روش بحث برانگیز در طب نوین است که از گاز اوزون برای مبارزه با بیماری استفاده می شود.

اوزون شکلی از اکسیژن است. در طب نوین، پزشکان اوزون درمان از اشکال گازی یا مایع اوزون برای درمان شرایط پزشکی و به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی استفاده می کنند.

اوزون تراپی چیست؟ مزایا و خطرات

مردم سال هاست که اوزون درمانی را در زمینه های پزشکی انجام داده اند. با این حال، استفاده از آن در حال حاضر در میان نگرانی های ایمنی بحث برانگیز است.

در سال 2019، سازمان غذا و دارو (FDA) نسبت به استفاده از اوزون درمانی هشدار داد. این به این دلیل است که شواهد کافی برای نتیجه گیری موثر یا بی خطر بودن آن برای استفاده پزشکی وجود ندارد.

این مقاله مروری بر اوزون درمانی، از جمله موارد استفاده، فواید پیشنهادی، خطرات و عوارض جانبی ارائه می‌کند.


اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی به شیوه های پزشکی اطلاق می شود که از گاز اوزون استفاده می کنند.

گاز اوزون شکلی از اکسیژن است. این گاز بی رنگ از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. در اتمسفر فوقانی، لایه ای از گاز اوزون از زمین در برابر اشعه UV خورشید محافظت می کند. با این حال، در سطح زمین، اوزون “یک آلاینده مضر هوا است.”

گاز اوزون زمانی که فرد آن را استنشاق می کند مضر است و منجر به تحریک ریه و گلو، سرفه و تشدید علائم آسم می شود. قرار گرفتن زیاد در معرض آن می تواند منجر به آسیب ریه شود و می تواند کشنده باشد.

با این حال، برخی از محققان معتقدند که اوزون می تواند اثرات درمانی در زمینه های پزشکی داشته باشد.

به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2011 گزارش می دهد که اوزون درمانی موارد زیر را داشته است:

  • درمان آرتریت
  • مبارزه با بیماری های ویروسی مانند HIV و SARS
  • ضد عفونی کردن زخم ها
  • فعال کردن سیستم ایمنی
  • درمان بیماری ایسکمیک قلب
  • درمان دژنراسیون ماکولا
  • درمان سرطان

محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات اوزون تراپی بر بدن انسان برای شناسایی هر گونه فواید درمانی بالقوه هستند.

با این حال، تاکنون تحقیقات کمی در مورد اثربخشی و ایمنی واقعی اوزون درمانی انجام شده است. به همین دلیل، سازمان های رسمی در حال حاضر استفاده از آن را تایید نمی کنند.

همچنین ببینید:

میزان طبیعی اکسیژن خون


آیا موثر عمل می کند؟

طبق یکی از گزارش‌های سال 2005، شواهد کافی برای توصیه اوزون‌ تراپی برای HIV یا سایر بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی یا طیف وسیعی از شرایط دیگر وجود ندارد.

اگرچه اوزون در برابر ویروسی که باعث ایجاد اچ آی وی در خارج از بدن می شود موفقیت آمیز بوده است، اما هیچ تحقیقی تا به امروز ایمنی یا اثربخشی آن را در انسان زنده نشان نداده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که اوزون درمانی می تواند با تعدیل پاسخ سیستم ایمنی و معکوس کردن کمبود اکسیژن در بدن با بیماری ها از جمله سرطان مبارزه کند.

با این حال، طب مکمل برای سرطان (CAM Cancer) بیان می‌کند که کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در افراد مبتلا به سرطان و آزمایش‌های انسانی بسیار کمی از اوزون‌ تراپی برای هر بیماری وجود ندارد.

FDA استفاده از اوزون را «در هر شرایط پزشکی که هیچ مدرکی مبنی بر ایمنی و اثربخشی آن وجود ندارد» مجاز نمی‌داند.

این بدان معناست که محققان قبل از تعیین اثرات واقعی اوزون درمانی بر بدن انسان و اینکه آیا این روش دارای مزایای درمانی است یا خیر، باید آزمایشات بیشتری را انجام دهند.


آیا اوزون تراپی بی خطر است؟

اگرچه برخی گزارش می دهند که اثرات مفید اوزون درمانی ثابت و بی خطر است، منابع دیگر می گویند که شواهد کافی برای اطلاع از اثربخشی یا ایمنی واقعی آن وجود ندارد.

در سال 2019، FDA بیانیه ای علیه استفاده از اوزون به عنوان یک درمان پزشکی منتشر کرد. آنها می گویند که اوزون یک گاز سمی است و هیچ کاربرد مفید شناخته شده ای در پزشکی حمایتی یا پیشگیرانه ندارد.

در مورد استفاده از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده، FDA بیان می کند که “برای اینکه اوزون به عنوان یک میکروب کش موثر باشد، باید در غلظتی بسیار بیشتر از آن چیزی که به طور ایمن توسط انسان و حیوانات قابل تحمل باشد وجود داشته باشد.”

اوزون درمانی در گذشته اثرات نامطلوبی داشته است که برخی از آنها شدید بوده است.

همانطور که CAM Cancer بیان می کند، “مواردی گزارش شده است که انفوزیون مستقیم اوزون به صورت داخل وریدی منجر به آمبولی ریه و مرگ شده است.”

طبق گزارش سال 2005، «گزارش‌هایی از اوزون تراپی وجود دارد که منجر به آمبولی هوا، عفونت‌های خونی و از دست دادن میدان بینایی دو طرفه پس از دریافت اوزون‌ شده».

خود گاز اوزون برای انسان مضر است. قرار گرفتن در معرض اوزون با “افزایش قابل توجه خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی” مرتبط است و در صورت وجود دی اکسید نیتروژن در مه دود، اثرات سمی شناخته شده ای بر ریه های افراد دارد.

حتی مقادیر کمی اوزون می تواند ریه ها و گلو را تحریک کند و در نتیجه باعث سرفه، تنگی نفس و آسیب به بافت ریه شود.


رویه ها

اوزون به طور طبیعی یک گاز است. برای استفاده از آن به عنوان دارو، افراد آن را روی پوست می‌مالند، یا از آب اوزون دار استفاده می‌کنند، گاز را به بدن می‌گیرند یا از سونای اوزون استفاده می‌کنند که در آن قسمتی از بدن در کیسه قرار گرفته و در معرض گاز اوزون قرار می‌گیرد.

از آنجایی که اوزون مجاری تنفسی را تحریک می کند، مهم است که مردم مطمئن شوند که هرگز گاز را استنشاق نمی کنند.

برای برخی از روش‌ها، پزشک خون فرد را با اوزون مخلوط می‌کند و دوباره آن را تزریق می‌کند. این فرآیندی است که به عنوان اتوهمتراپی شناخته می شود. مطالعات علمی ایمنی این روش را ثابت نکرده است.


اثرات جانبی اوزون تراپی

عوارض جانبی مرتبط با اوزون تراپی بسته به نوع درمانی که فرد تحت آن قرار می گیرد، می تواند متفاوت باشد.

مردم هرگز نباید اوزون را استنشاق کنند. اگر وارد دهان، بینی یا چشم شود، می تواند بسوزد و باعث سرفه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شود. قرار گرفتن در معرض شدیدتر می تواند منجر به عوارض تنفسی شود.

افرادی که تحت اوزون تراپی قرار می گیرند گاهی واکنش هرکسایمر را تجربه می کنند. این می تواند باعث شود فرد علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشد و در کوتاه مدت باعث بدتر شدن آنها شود.

برخی از روش های اوزون درمانی شامل دمیدن گاز در بدن است. اگر فردی اوزون تراپی را از طریق راست روده دریافت کند، ممکن است ناراحتی، گرفتگی و احساس نیاز به دفع گاز را تجربه کند. این عوارض موقتی هستند.

همچنین ببینید:

فیبروز ریوی و 0 تا 100 نکات آن


نتیجه کلی

اوزون درمانی یک روش پزشکی نوین است که از گاز اوزون استفاده می کند. به دلیل نگرانی در مورد اثربخشی و ایمنی آن بحث برانگیز است.

محققان در حال بررسی اثرات اوزون تراپی بر بدن انسان برای شناسایی هر گونه فواید درمانی بالقوه هستند.

گاز اوزون برای انسان سمی است و تحقیقات کمی در مورد ایمنی اوزون درمانی انجام شده است. به همین دلیل، سازمان های رسمی در حال حاضر استفاده از آن را پشتیبانی نمی کنند.

هر کسی که در مورد اوزون تراپی و اینکه کدام روش درمانی برای آنها مناسب است سؤال دارد باید با پزشک خود صحبت کند.


توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

دیدگاه تان را بنویسید

 

x