فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1126

درمان خانگی یبوست!

بسیاری از افراد در طول زندگی خود مشکلات گوارشی از جمله یبوست را تجربه کرده اند. یبوست از شایع ترین مشکلات گوارشی جهان است که معمولا ...

یبوست یک مشکل فوق العاده شایع است.افراد ممکن است به دلیل غذاهایی که می خورند یا از آنها اجتناب می کنند، یبوست را تجربه کنند، شیوه زندگی آنها، داروهایی که مصرف می کنند یا شرایط پزشکی که دارند٬ برای بسیاری هم علت یبوست مزمن آنها، ناشناخته است که این به عنوان یبوست مزمن شناخته می شود.

درمان خانگی یبوست!

 

یبوست با علائم زیر مشخص می شود:

کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته

مدفوع سفت یا خشک

مشکل یا درد هنگام دفع مدفوع

احساس اینکه تمام مدفوع دفع نشده است

یبوست می تواند تأثیر منفی جدی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی داشته باشد. روش های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد. مردم می توانند این کارها را به راحتی در خانه خود انجام دهند.

همچنین ببینید:

سندرم روده ی تحریک پذیر چیست؟ (علائم، تشخیص و درمان)

چند درمان خانگی برای رفع یبوست :

1- مصرف آب بیشتر

نوشیدن آب این یکی از درمان های خانگی برای یبوست است.کم آبی بدن به طور مرتب می تواند فرد را دچار یبوست کند. برای جلوگیری از این امر نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن مهم است. آب گازدار ممکن است در رفع یبوست موثرتر باشد.

 

2- مصرف فیبر

برای درمان یبوست پزشکان اغلب به افراد می گویند مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهند. این به این دلیل است که افزایش مصرف فیبر حجم و قوام حرکات روده را افزایش می دهد و دفع آنها را آسان تر می کند.  همچنین به آنها کمک می کند تا سریعتر از سیستم گوارشی عبور کنند.در واقع یک بررسی در سال 2016 نشان داد که 77 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن از مکمل حاوی فیبر استفاده می کنند.با این حال برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف فیبر می تواند مشکل را بدتر کند. برخی دیگر گزارش می دهند که فیبر غذایی تعداد دفعات مدفوع را بهبود می بخشد اما ممکن است به سایر علائم یبوست مانند سفتی مدفوع، درد، نفخ و گاز کمک نکند. این به این دلیل است که انواع مختلف فیبر غذایی تأثیر متفاوتی بر هضم غذا دارند.

فیبرهای غذایی مختلفی وجود دارد اما به طور کلی آنها به دو دسته تقسیم می شوند: فیبرهای نامحلول و فیبرهای محلول.

فیبرهای نامحلول : موجود در سبوس گندم، سبزیجات و غلات سبوس دار- حجم زیادی به مدفوع می افزایند و ممکن است به آنها کمک کند تا سریعتر و راحتتر از سیستم گوارشی عبور کنند.

فیبرهای محلول : موجود در سبوس جو، آجیل، دانه ها، لوبیا، عدس و نخود فرنگی و همچنین برخی میوه ها و سبزیجات است که مدفوع را نرم کرده و بهبود می بخشد.

psyllium (پوسته اسفرزه)، بهترین انتخاب برای درمان یبوست هستند.

برخی از فیبرهای محلول ممکن است در درمان یبوست موثر نباشند، زیرا توسط باکتری های موجود در روده تخمیر شده و ظرفیت نگهداری آب خود را از دست می دهند.

برای جلوگیری از یبوست افراد باید از ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول استفاده کنند. کل فیبر توصیه شده در روز برای زنان 25 گرم و برای مردان 38 گرم است.

 

3- ورزش

مطالعات انجام شده نشان داده است که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند.زندگی بی تحرک با افزایش خطر ابتلا به یبوست ارتباط دارد. به همین دلیل برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که ورزش را برای حرکت مدفوع افزایش دهید. با این وجود همه مطالعات موافق نیستند که ورزش یبوست را درمان می کند. بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.در افراد مبتلا به IBS ، ورزش متوسط ​​(پیاده روی سریع) می تواند علائم گوارشی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. با این حال ورزش شدید (دویدن) می تواند علائم را برای برخی بدتر کند.سعی کنید ورزش های ملایمی انجام دهید مانند پیاده روی منظم، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن تا ببینید آیا این کار کمک کننده است یا خیر؟

 

4- قهوه، به ویژه قهوه کافئین دار بنوشید

برای برخی افراد مصرف قهوه می تواند تعداد دفع را افزایش دهد. این به این دلیل است که قهوه ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک می کند در واقع یک مطالعه نشان داد که قهوه کافئین دار می تواند روده را به همان شیوه ای که یک وعده غذایی می تواند تحریک کند، تحریک کند.این تأثیرقوی تر از نوشیدن آب و قوی تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین بود. قهوه همچنین ممکن است حاوی مقادیر کمی فیبر محلول باشد که با بهبود تعادل باکتری های روده از یبوست جلوگیری می کند. با این وجود ویژگی های محرک روده کافئین در افراد مبتلا به IBS قوی تر است. همچنین می تواند علائم گوارشی را بدتر کند. افراد مبتلا به IBS می توانند کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند آیا مفید است یا خیر؟

همچنین ببینید:

بای پس معده چیست؟ (مزایا و معایب)

5- سنا، ملین گیاهی را مصرف کنید

سنا یک ملین گیاهی بی خطر و موثر است که به درمان یبوست کمک می کند. سنا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزید است که اعصاب روده را تحریک کرده و به سرعت حرکت روده کمک می کند.پزشکان سنا را برای بزرگسالان برای مدت کوتاهی بی خطر می دانند، اما اگر علائم آنها پس از چند روز برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنند.پزشکان معمولاً سنا را برای زنان باردار، کسانی که در حال تغذیه با شیر مادر هستند یا افرادی که دارای شرایط خاصی از جمله بیماری التهابی روده هستند توصیه نمی کنند.

 

6- غذاهای پروبیوتیک یا مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها ممکن است از یبوست مزمن جلوگیری کنند. پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند. آنها شامل بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس می شوند.افراد می توانند با خوردن غذاهای پروبیوتیک سطح خود را افزایش دهند. برخی از افرادی که یبوست مزمن دارند عدم تعادل باکتری ها را در روده خود دارند. مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها به مدت 2 هفته می تواند به درمان یبوست، افزایش دفعات مدفوع کمک کند.آنها همچنین می توانند با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره به درمان یبوست کمک کنند. ممکن است حرکات روده را بهبود ببخشند و دفع مدفوع را آسان تر کنند.

 

7-ملین های بدون نسخه یا داروهای تجویزی

فرد می تواند در مورد انتخاب مسهل مناسب با پزشک یا داروساز صحبت کند.پزشک ممکن است یکی از انواع زیر را توصیه کند:

عوامل حجیم کننده: ملین های بر پایه فیبر هستند که میزان آب مدفوع را افزایش می دهند.

نرم کننده های مدفوع: روغن هایی برای نرم شدن مدفوع و سهولت عبور آنها از روده دارند.

ملین های محرک: باعث تحریک اعصاب در روده برای افزایش حرکات روده می شوند.

مسهل های اسمزی: مدفوع را با کشیدن آب از بافت های اطراف به داخل دستگاه گوارش نرم می کند.

با این حال مردم نباید از این ملین ها به طور منظم و بدون دستور با پزشک استفاده کنند.

 

8- رژیم کم FODMAP (فودمپ) را امتحان کنید

یبوست می تواند یکی از علائم IBS باشد. رژیم غذایی کم FODMAP یک رژیم حذف است که به درمان IBS کمک می کند و ممکن است یبوست مربوط به IBS را برطرف کند. FODMAP مخفف الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها ، مونوساکاریدها و پلیول ها است. در افراد مبتلا به IBS، رژیم غذایی کم FODMAP اغلب به تنهایی کافی نیست. چنین افرادی احتمالاً باید به رژیم غذایی خود مانند دریافت آب و فیبر کافی توجه کنند تا علائم آنها تسکین یابد.

 

9- منیزیم سیترات

منیزیم سیترات یک درمان خانگی محبوب در برابر یبوست است. این یک نوع مسهل اسمزی است.مصرف مقادیر متوسط ​​مکمل های منیزیم می تواند به رفع یبوست کمک کند. پزشکان از دوزهای بالاتری برای آماده سازی و پاکسازی روده قبل از جراحی یا سایر اقدامات پزشکی استفاده می کنند.

 

10- مصرف آلو

مردم اغلب آلو و آب آلو را به عنوان داروی طبیعی برای یبوست و به دلایلی خوب معرفی می کنند. آلو ممکن است در دسترس ترین راه حل طبیعی موجود باشد.آلو خشک علاوه بر فیبر حاوی سوربیتول است. این یک الکل قندی است که دارای اثر ملین است. برخی از مطالعات نشان داده اند که آلو خشک ممکن است موثرتر از الیافی مانند پسیلیوم باشد. دوز موثر ممکن است حدود 50 گرم یا هفت عدد آلو متوسط ​​، دو بار در روز باشد.با این حال  افراد مبتلا به IBS ممکن است بخواهند از آلو خودداری کنند، زیرا الکلهای قندی غذاهای FODMAP بالایی هستند.

 

11-سعی کنید از مصرف لبنیات خودداری کنید

در افرادی که عدم تحمل آن وجود دارد، خوردن لبنیات به دلیل تأثیر آن بر حرکات روده می تواند باعث یبوست شود.این شامل کودکانی است که نسبت به پروتئین شیر گاو تحمل ندارند و بزرگسالانی که عدم تحمل لاکتوز دارند.اگر کسی به عدم تحمل لبنیات مشکوک باشد، می تواند برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کند. پزشک ممکن است توصیه کند که لبنیات را به طور موقت از رژیم غذایی حذف کرده و سایر غذاهای غنی از کلسیم را افزایش دهید تا ببیند آیا علائم را بهبود می بخشد یا خیر.

یبوست ناراحت کننده است و دلایل زمینه ای متعددی دارد. با این حال بسیاری از داروهای خانگی و روش های طبیعی می توانند کمک کننده باشند.در صورت تداوم یبوست، فرد می تواند با پزشک خود مشورت کند تا علت آن مشخص شده و درمان موثری پیدا شود.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

medicalnewstoday

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x