فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1099

۱۷ ماده غذایی مفید برای یبوست

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی جهان است به معنی مشکل بودن دفع مدفوع یا دفع کمتر از طبیعی مدفوع است. افرادی که این مشکل را دارند ...

حدود 14 درصد از مردم در برخی موارد دچار یبوست مزمن می شوند. علائم شامل دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته ، زور زدن ، مدفوع توده ای یا سفت ، احساس تخلیه ناقص ، احساس انسداد یا ناتوانی در دفع مدفوع است. نوع و شدت علائم می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.  برخی از افراد به ندرت دچار یبوست می شوند ، در حالی که برای دیگران یک بیماری مزمن است. یبوست دلایل مختلفی دارد ، اما اغلب در نتیجه حرکت آهسته غذا از طریق دستگاه گوارش است.

۱۷ ماده غذایی مفید برای یبوست

 این ممکن است به دلیل کم آبی بدن ، رژیم غذایی نامناسب ، داروها و بیماری هایی باشد که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند یا اختلالات روانی.

 خوشبختانه برخی غذاها می توانند با افزودن حجم زیاد ، نرم شدن مدفوع ، کاهش زمان انتقال روده و افزایش دفعات مدفوع به رفع یبوست کمک کنند.

همچنین ببینید:

فواید نعناع (عصاره آن) بر مشکلات گوارشی!!!

 

در اینجا 17 ماده غذایی وجود دارد که می توانند به رفع یبوست و منظم ماندن شما کمک کنند.

 1. آلو خشک

 آلو خشک به طور گسترده ای به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست استفاده می شود. آلو خشک سرشار از فیبر ، سوربیتول و ترکیبات فنلی مفید برای روده است که همه آنها می توانند به درمان یبوست کمک کنند.

 

 2. سیب

سیب سرشار از فیبر است.  در واقع ، یک سیب متوسط ​​با پوست (حدود 200 گرم) حاوی 4.8 گرم فیبر است که 19 درصد از RDI است. سیب حاوی پکتین است ، نوعی فیبر محلول که می تواند مدفوع را نرم کرده و حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش تقویت کند.

 

3. گلابی

 گلابی یکی دیگر از میوه های غنی از فیبر است که حدود 5/5 گرم فیبر در یک میوه متوسط ​​(حدود 178 گرم) دارد.  این 22 درصد RDI برای فیبر است. گلابی سرشار از فیبر است و حاوی ملین های طبیعی مانند فروکتوز و سوربیتول است.

 

 4. کیوی

 یک کیوی (حدود 75 گرم) حاوی حدود 2.3 گرم فیبر است که 9 درصد از RDI است . کیوی منبع خوبی از فیبر است و حاوی اکتینیدین است ، آنزیمی که ممکن است تحرک روده را بهبود بخشد و یبوست را کاهش دهد.

 

 5. انجیر

 انجیر یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر و ترویج عادات سالم روده است. انجیر می تواند مصرف فیبر را افزایش داده و حاوی فیسین باشد ، آنزیمی که ممکن است نظم را افزایش دهد.

 

 6. مرکبات

 مرکبات مانند پرتقال ، گریپ فروت و نارنگی یک میان وعده تازه و منبع خوبی از فیبر هستند و حاوی چندین ترکیب هستند که می توانند یبوست را کاهش دهند ، از جمله پکتین و نارینجنین.

 

 7. اسفناج و سایر سبزیجات

 سبزیجاتی مانند اسفناج ، جوانه بروکسل و کلم بروکلی نه تنها سرشار از فیبر هستند بلکه منابع غنی از فولات و ویتامین C و K نیز هستند که می توانند به افزایش حجم مدفوع برای حفظ نظم کمک کنند.

همچنین ببینید:

لاکتوز در چه چیزهایی وجود دارد؟

 

 8. کنگر فرنگی اورشلیم و کاسنی

 کنگر فرنگی اورشلیم و کاسنی متعلق به خانواده آفتابگردان هستند و منابع مهمی از نوعی فیبر محلول به نام اینولین هستند. کنگر فرنگی و کاسنی حاوی یک پری بیوتیک به نام اینولین هستند که می تواند سلامت روده را افزایش داده و تعداد و قوام مدفوع را بهبود بخشد.

 

 9. کنگر فرنگی

 تحقیقات علمی نشان می دهد که کنگر فرنگی دارای اثر پری بیوتیک است و سلامت روده و نظم را ارتقا می بخشد.

 

 10. ریواس

 ریواس یک گیاه برگ دار است که به دلیل خواص محرک روده به خوبی شناخته شده است. ریواس سرشار از فیبر است و حاوی سنوزید A است ، ترکیبی که به نرم شدن مدفوع و تقویت حرکات روده کمک می کند است.

 

 11. سیب زمینی شیرین

 سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کاهش یبوست کمک می کند. سیب زمینی شیرین منبع عالی فیبر نامحلول است که می تواند حجم زیادی از مدفوع را برای جلوگیری از یبوست اضافه کند.

 

 12. لوبیا ، نخود فرنگی و عدس

 لوبیا ، نخود فرنگی و عدس، همچنین به عنوان حبوبات شناخته می شوند، یکی از ارزان ترین گروه های غذایی حاوی فیبر هستند که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. حبوباتی مانند لوبیا ، نخود فرنگی و عدس حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که می توانند به نرم شدن و افزودن حجم به مدفوع کمک کنند.

 

 13. دانه های چیا

 دانه های چیا یکی از غنی ترین فیبرهای موجود هستند.  فقط 1 اونس (28 گرم) دانه چیا حاوی 9.8 گرم فیبر است که 39 درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند. دانه های چیا سرشار از فیبر محلول هستند که قوام ژل مانند در دستگاه گوارش ایجاد می کنند و باعث دفع مدفوع می شوند.

 

 14. دانه های کتان

 بذر کتان قرن ها به عنوان داروی سنتی برای درمان یبوست به دلیل اثرات ملین طبیعی آن مورد استفاده قرار گرفته است. فیبر محلول و نامحلول در دانه های کتان زیاد است و می تواند رشد باکتری های مفید در روده را افزایش دهد.

 

 15. نان چاودار سبوس دار

 نان چاودار یک نان سنتی در بسیاری از نقاط اروپا است و سرشار از فیبر غذایی است. نان چاودار غلات کامل منبع خوبی از فیبر است و نشان داده شده است که تعداد دفعات دفع را افزایش می دهد و زمان انتقال روده را نیز کاهش می دهد.

 

16. سبوس جو دوسر

 سبوس جو دوسر غنی از فیبر غلات است. سبوس جو دو سر مملو از فیبر است و در برخی از مطالعات قدیمی نشان داده شده است که عملکرد روده را بهبود می بخشد و یبوست را کاهش می دهد.

 

17. کفیر

 کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده از شیر است که از کوه های قفقاز در غرب آسیا سرچشمه گرفته است.  کلمه کفیر از یک کلمه ترکی به معنی "طعم دلپذیر" گرفته شده است. کفیر سرشار از پروبیوتیک است و ثابت شده است که سلامت روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

 بسیاری از میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و دانه ها می توانند به رفع یبوست کمک کنند.

 رژیم غذایی سرشار از فیبر به افزایش حجم و وزن مدفوع ، نرم شدن آن و تحریک حرکات روده کمک می کند.  با این حال ، در برخی افراد ، رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند یبوست را بدتر کند ، بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است مشورت کنید. علاوه بر این ، نوشیدن مقدار زیادی آب حیاتی است.  به خاطر داشته باشید که با افزایش مصرف فیبر ، مایعات بدن شما افزایش میابند. ورزش منظم یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود علائم یبوست و ایجاد عادات سالم روده است.

 اگر یبوست دارید ، سعی کنید برخی از غذاهای بالا را به تدریج به رژیم غذایی خود وارد کنید ، همچنین آب زیادی بنوشید و ورزش کنید ، تا نظم ، قوام مدفوع و راحتی کلی خود را بهبود بخشید.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x