فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 223

سندرم هایپراسمولار هیپوگلیسمی دیابتی را بشناسید!

سندرم هایپراسمولار هیپوگلیسمی دیابتی یک بیماری است که به دلیل سطح بسیار بالای قند خون ایجاد می شود و در درجه اول در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اتفاق می افتد ، اگرچه در افرادی که دیابت برای آنها تشخیص داده نشده است نیز ممکن است بروز کند...

سندرم هایپراسمولار هیپوگلیسمی دیابتی یک بیماری است که به دلیل سطح بسیار بالای قند خون ایجاد می شود و در درجه اول در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اتفاق می افتد ، اگرچه در افرادی که دیابت برای آنها تشخیص داده نشده است نیز ممکن است بروز کند.

سندرم هایپراسمولار هیپوگلیسمی دیابتی را بشناسید!

نام های دیگر این بیماری سندرم هایپراسمولار دیابتی ، کما غیرکتیوتیک هایپرفاسمولار قند خون (HHNK) و سندرم هایپراسمولار غیرکتوتیکی (NKHS) است.

طبق وب سایت کلینیک Cleveland ، HHS به احتمال زیاد بر افرادی از مبتلایان به دیابت نوع ۲ تأثیر می گذارد که:

بزرگتر هستند (در بازه ی ۶۰ یا ۷۰ سالگی)

آمریکایی های آفریقایی تبار ، بومی آمریکا یا اسپانیایی تبار

افراد درگیر با سایر موارد بهداشتی مانند عفونت ، یا بیماری قلبی

HHS می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که قند خون برای مدت طولانی بیش از حد زیاد باشد. بدن سعی می کند با دفع آن از طریق ادرار ، مقداری از این قند اضافی را که باعث نیاز به دفع مداوم ادرار می شود ، از بین ببرد. اگر مایعات کافی بنوشید یا به خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند ادامه دهید ، بدن ممکن است بسیار کم آب شود و کلیه ها قادر به خلاص شدن از شر قند اضافی نخواهند بود. در نتیجه ، سطح قند خون می تواند بسیار زیاد شود ، گاهی اوقات بیش از ۱۰ برابر مقدار معمول است.

در همین زمان ، کم آبی بدن باعث غلیظ شدن خون می شود که به آن هیپراسمولاریت می گویند. سدیم ، گلوکز و سایر مواد در جریان خون جمع می شوند و این امر آب را از اندام های بدن ، از جمله مغز بیرون می کشد.

علائم سندرم هایپراسمولار هیپوگلیسمی

علائم HHS عبارتند از:

قند خون ۶۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر

افزایش تشنگی و دفع ادرار

ضعف

حالت تهوع

کاهش وزن

خشکی دهان

تب

خواب آلودگی

گیجی

توهم

کاهش بینایی

این علائم ممکن است در طی روزها یا هفته ها ایجاد شوند. در صورت عدم درمان این حالت ممکن است منجر به تشنج ، کما یا مرگ شود. عوارض دیگر شامل شوک ، لخته شدن خون ، تورم مغز و اسیدوز لاکتیک است.

 چه چیزهایی باعث بروزHHS میشوند

عواملی که می توانند منجر به HHS شوند:

عفونت یا بیماری ، مانند COVID-19 ، ذات الریه یا عفونت دستگاه ادراری

حمله قلبی یا سکته

جراحی اخیر

کم شدن تشنگی

دسترسی محدود به آب

سن بالاتر

عملکرد ضعیف کلیه

دیابت کنترل نشده

برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای مدر خاص

اگر علائم HHS دارید ، باید فوراً به اورژانس بروید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید. درمان شامل مایعات به صورت IV برای معکوس کردن کم آبی بدن ، انسولین برای کاهش سطح قند خون و در صورت لزوم جایگزین الکترولیت است. هدف پزشک این است که هرگونه عفونت زمینه ای یا بیماری های ایجاد کننده HHS را درمان کند. عوارض جانبی درمان HHS ممکن است شامل افت قند خون ، تورم بازوها و پاها و افزایش وزن باشد.

تخمین زده شده است که بین ۵ تا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به HHS می میرند. پیش آگهی برای افراد مسن و افرادی که در کما هستند یا دچار افت فشار خون (فشار خون پایین) هستند میتواند کمک کننده باشد . پیشگیری از HHS و همچنین دانستن علائم و نشانه های اولیه این بیماری امری حیاتی است.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

دیدگاه تان را بنویسید

 

x