فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1379

علت گاز شکم بد بو!

باد شکم مخصوصاً اگه بد بو باشه میتونه باعث خجالت و مشکلات زیادی بشه!در این مقاله سعی میکنیم نگاهی به گاز شکم بیندازیم تا ببینیم این موارد چه نشونه هایی داره و چه جوری میشه جلوی باد شکم بد بو رو گرفت ...

نفخ، که گاهی به آن باد عبوری یا عبور گاز می گویند، یک فرآیند بیولوژیکی است که به آزادسازی گاز از هضم کمک می کند.  اگرچه در برخی موارد آنها بی‌صدا و بی‌بو هستند، اما زمانی که بلند و بوی بد دارند می‌توانند ناراحت‌کننده باشند.

علت گاز شکم بد بو!

 

 گاز بدبو غیر معمول نیست و اغلب طبیعی در نظر گرفته می شود.  برخی از غذاها یا داروها می توانند گاز بسیار بدبویی ایجاد کنند.  با این حال، مواردی وجود دارد که گازهای بدبو می‌توانند نشانه‌ای از عفونت زمینه‌ای، مشکلات گوارشی یا اختلال باشند.

 

 علت بدبویی نفخ:

 دلایل مختلفی وجود دارد که گاز شما بوی بدی می دهد.  در بیشتر موارد، نفخ بدبو با غذاهایی که می خورید و رژیم غذایی نامتعادل همراه است.  با این حال، می تواند دلایل جدی تری برای گازهای بدبو وجود داشته باشد.

 1. غذاهای پر فیبر

 بسیاری از غذاهای پر فیبر می‌توانند باعث دفع گاز بیشتری شوند.  زمان بیشتری طول می کشد تا این غذاها در دستگاه گوارش شما تجزیه شوند، بنابراین به مرور زمان تخمیر می شوند.

 غذاهای پر فیبر نیز گاهی بو می دهند، به این معنی که گازهای شما نیز ممکن است بو بدهند. این امر به ویژه در مورد سبزیجات با بوی قوی مانند:

 کلم بروکلی

 بوک چوی

 مارچوبه

 کلم

 به دلیل گوگرد موجود در غذاهای غنی از فیبر، ممکن است گاز شما بوی تخم مرغ فاسد بدهد. گوگرد یک ترکیب طبیعی است که بوی آن شبیه تخم مرغ فاسد است.  بسیاری از سبزیجات بر پایه گوگرد هستند.

 اگر این امر باعث نفخ شکم شما می شود، یک تغییر ساده در رژیم غذایی درمان کافی خواهد بود.

همچنین ببینید:

حالت تهوع نشانه چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

 2. عدم تحمل غذایی

 اگر نسبت به برخی غذاها حساسیت یا واکنش نشان می دهید، گاز شما ممکن است بوی بدی داشته باشد.  به عنوان مثال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نمی توانند لاکتوز کربوهیدرات را تجزیه کنند.  در نتیجه، توسط باکتری های موجود در روده شما تخمیر می شود.

 عدم تحمل گلوتن، یا در شکل شدیدتر آن به عنوان بیماری سلیاک، نیز می تواند باعث ایجاد گازهای بدبو شود.  بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در آن یک پاسخ ایمنی به پروتئین گلوتن وجود دارد.  این منجر به التهاب و آسیب در روده می شود که منجر به سوء جذب می شود.  نفخ شکم می تواند نتیجه این باشد.

 به غیر از نفخ بدبو، بیماری سلیاک می‌تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند:

 خستگی

 نفخ

 اسهال

 کاهش وزن

 با پزشک خود صحبت کنید تا آزمایشات را انجام دهید و مشخص کنید که آیا آلرژی غذایی یا حساسیتی دارید که ممکن است باعث ایجاد بوی گاز شما شود.

 

 3. دارو

 اگرچه غیر معمول است، اما برخی از داروها می توانند باعث ایجاد نفخ بدبو شوند.  آنتی بیوتیک ها پاتوژن های مضر بدن را از بین می برند.  آنها همچنین برخی از باکتری های خوب معده را از بین می برند که به هضم غذا کمک می کند.  بدون این باکتری خوب، گاز شما ممکن است بو کند.  همچنین ممکن است نفخ و یبوست را تجربه کنید.

 درمان این علت شامل تغییر دارو است که نباید قبل از مشورت با پزشک خود این کار را انجام دهید.

 

 4. یبوست

 یبوست نشان می دهد که مدفوع  در روده بزرگ انباشته شده است.  اگر نتوانید به طور مرتب مدفوع کنید، می تواند باعث ایجاد باکتری و بو شود.  نتیجه نهایی گاز بدبو و گاهی دردناک است.

 مصرف ملین‌های بدون نسخه می‌تواند یک درمان خانگی ساده برای یبوست باشد.

همچنین ببینید:

یبوست شدید نشانه چیست؟

 5. تجمع باکتری ها و عفونت های دستگاه گوارش

 وقتی بدن شما غذا را هضم می کند، مواد مغذی را استخراج کرده و به جریان خون می فرستد.  مواد زائد به روده بزرگ فرستاده می شود.  اختلال در فرآیند هضم می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری ها شود.

 برخی از باکتری ها می توانند باعث عفونت در روده و دستگاه گوارش شوند. این ممکن است باعث افزایش حجم گاز نسبت به حالت عادی و بوی تند شود.  افراد مبتلا به عفونت های دستگاه گوارش نیز اغلب درد شکم و اسهال دارند.

 برای تعیین اینکه آیا عفونت باکتریایی دارید یا خیر، به پزشک مراجعه کنید.  اگر این کار را انجام دهید، آنتی بیوتیک برای رفع عفونت و بهبودی شما تجویز می کنند.

 

 6. سرطان روده بزرگ

 یکی از علل نادرتر بادهای بدبو، سرطان روده بزرگ است. وقتی پولیپ یا تومور در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث انسداد جزئی روده شود که منجر به تجمع گاز و نفخ می‌شود.

 اگر شروع به احساس بوی غیر طبیعی گاز و ناراحتی کردید و تغییر در رژیم غذایی یا دارو بر علائم شما تأثیری نداشت، برای ارزیابی کامل با پزشک خود تماس بگیرید.  آنها می توانند تعیین کنند که آیا کولونوسکوپی وجود دارد یا خیر.  درمان سرطان روده بزرگ بر اساس مرحله سرطان متفاوت است.  این می تواند شامل جراحی برای برداشتن تومورها و شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی باشد.

 

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

 در بیشتر موارد، داشتن نفخ بد یا بی بو دلیلی برای هشدار نیست.  با این حال، اگر گاز شما با علائم نامنظم همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.  برخی از علائم نامطلوب که ممکن است همراه با گاز بدبو تجربه کنید عبارتند از:

 گرفتگی شدید یا درد شکم

 نفخ

 حالت تهوع

 استفراغ

 اسهال

 بی اختیاری روده

 مدفوع خونی

 کاهش وزن

 تب

 درد یا ضعف عضلانی

 

 جلوگیری:

 نفخ شکم طبیعی  برای دفع مواد زائد و گاز در بدن ضروری است.  کارهایی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر گازهای بدبو انجام دهید:

 برای تشویق هضم سالم و کاهش تولید گاز، وعده‌های کوچک‌تر را با سرعت کمتری بخورید.

 برای کمک به جابجایی موثرتر مواد زائد در بدن، بیشتر آب بنوشید.

 غذاهای پروبیوتیک مانند ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به بازیابی باکتری های سالم در بدن و بهبود هضم کمک کند.

 از نوشیدنی‌های گازدار که می‌توانند گاز تولید کنند، از جمله آبجو، شراب گازدار و نوشابه خودداری کنید.

 سعی کنید از غذاهایی که باعث بدبو شدن گاز می شوند خودداری کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x