فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 311

رفلاکس معده و روش های جلوگیری از آن!

دلایل ایجاد رفلاکس معده و روش های پیشگیری از آن که به چند دسته ی رعایت شیوه ی غذایی صحیح با فواصل منظم و خواب صحیح و نوع ونحوه ی خوابیدن در افراد میتواند از رفلاکس جلوگیری کند .

با توجه به سوالات متعدد مخاطبین پزشک من در مورد رفلاکس معده و روش های جلوگیری از آن، ویدئو زیر ضبط و منتشر شده است:

در این رابطه دکتر ایوب غفاریان فوق تخصص بیماریهای گوارشی پاسخ میدهد :

به طور کلی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد انسان های روی کره ی زمین درجاتی از رفلاکس معده رو دارن و علت اصلی آن در واقع یک نقص فیزیولوژیکی است که در دستگاه گوارش انسان وجود دارد و این رو از نظر علمی توضیح کوتاهی میدهیم .

ما تنها پستانداری هستیم که خدا خلق کرده که دستگاه گوارش ما به صورت عمودی است و ایستاده هستیم ، انسان موجودی هست که ایستاده حرکت می‌کنه ولی سایر پستانداران به صورت افقی است دستگاه گوارششون ولی انسان به صورت ایستاده هست .

بنابراین معده انسان یک دوک کشیده ای است خمره  ای مانند که یک سر بالا دارد و یک سر پایین دارد .

رفلاکس معده و روش های جلوگیری از آن!

طبق قانون لاپلاس مایع همیشه به سمت بالا حرکت می‌کنه پس معده ما در حالت طبیعی میزان مایع یعنی اسید معده خودش به صورت عادی در حال کوچ کردن به سمت بالا هست این قانون لاپلاس هست علت آن هم این است که معده ما به صورت عمودی است و معده سایر پستانداران به صورت افقی هست که قاعدتاً رفلاکس رو تجربه نمیکنن .

پس انسان یک نقص فیزیولوژیکی برای رفلاکس دارد و حالا این در درجاتی از بیماران انسان ها زیادتر هست و دهانه معده ملتحب میشه و اسید وارد مری می‌شود و تولید علایم میکند که این درصد از مردم ۳۰ تا ۴۰ درصد هستند تقریبا از هر ۱۰۰ نفر ۳۰ تا ۴۰ نفر روی کره زمین رفلاکس رو تجربه می‌کنند .

همچنین بخوانید:

علائم و درمان رفلاکس بارداری

حالا برای درست شدن رفلاکس معده چه باید کرد ؟

چند توصیه مهم هست : اولاً نظم در غذا هست  ، صبحانه و ناهار و شام باید مرتب و سر ساعت باشد .

انسان اسید معدش در ساعت ۶ صبح ترشح میشه و پاسخ به این اسید معده باید وجود داشته باشه یعنی ساعت ۶ تا ۸ صبح موقع صبحانه خوردن هست و ساعت ۱۰ تا ۱۱ موقع صبحانه خوردن نیست .

ساعت ۱۰ تا ۱۱ موقع میان وعده هست و ۱ تا ۲ ظهر موقع خوردن وعده نهار و ۸ تا ۹ شب زمان خوردن وعده شام هست .

پس زمانبندی غذا خوردن اهمیت دارد .

نکته بعدی در خورد رژیم غذایی هست ، به خاطر رفلاکس ما توصیه میکنیم که رژیم غذایی بیمارانی که این علایم رو دارن تا حد امکان بخش جامدش باید خیلی پررنگ باشه یعنی از رژیم‌های غذایی مایع مثل سوپ ها و غذاهای آبکی و آبگوشتی دوری کنند .

غذاهای خشک برای این افراد خیلی مفید تر هست .

سوم در وسط خوردن غذا اصلا مایع دریافت نشود حتی ماست خوردن که ماست هم جز مایعات هست باید اجازه دهید غذا تمام بشود و چند دقیقه بعد ماست میل شود و چند دقیقه بعد هم مایعات غذا میل شود .

اگر در وسط غذا مایع همراهش باشد این  اسمولوریته و اون ویسکوزیته غذا رو مختل می‌کنه و غذا به سمت مایع سیر می‌کنه و ذرات مواد غذایی به همراه اون مایع برمی‌گردن داخل مری و بعد در گذر زمان مری رو ملتهب میکنن و اسید خودشون رو بالا میارن و باعث زخم مری میشوند پ باعث تعغیراتی میشوند که بحث مفصلی دارد .

نکته سوم دریافت یکسری مایعاتی هستند که محرز هستند که رفلاکس رو بدتر کنن مثل چای ، قهوه ، شکلات و خیلی از داروهای که دهانه مری رو باز نگه میدارن و اینها باید به تدریج از زندگی انسان دور بشن مگر به ضرورت استفاده بشوند .

مصرف چای حداقل باید ۴۵ دقیقه بعد از صرف غذا باشد .

نکته بعدی فاصله زمانی بین غذا ( وعده شام ) و خواب هست ، بین خواب و اتمام غذا که وعده ی شام هست باید لااقل ۲ ساعت فاصله باشه و در اون فاصله مایعات فراوان دریافت نشود که این خیلی نکته مهمی است .

وقتی غذا تموم میشه و مایعات و چای رو میل می‌کنید از اون ساعت تا خوابتو باید ۲ ساعت غذایی دریافت نشود .

نکته بعدی نحوه ی خوابیدن فرد است ، کسانی که رفلاکس دارن توصیه میشه محل خوابشون با یه شیب ملایمی به سمت بالا باشه و تقریبا تو شیب باید بخوابن ؛ البته قسمت سر نه ، چون بعضی از بیماران بالشتشون رو کافتر میکنن مثلا دو تا میکنن و گردن رو بالا میارن که این غلط است و با افزایش زاویه گردن رفلاکس بیشتر میشود چون مری رو به سمت بالا می‌کشه و رفلاکس بیشتر میشه .

گردن باید از نیمه ی بدن کمی بالا باشد ، حال اگر زمین میخوابن یه پتو رو اضافه کنن به زیر بدنشون از کمر به بالا با اگر روی تخت هست یه فاصله ۱۰ تا ۱۲ سانتی متری مثلا یه نصفه آجر رو زیر لبه ی تخت از بالا قرار بدن .

در درمان دارویی به علت پیچیدگی بحث وارد آن نمی‌شویم .

دیدگاه تان را بنویسید

 

x