فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1552

چند درمان مکمل برای بیماری کرون

کرون بیماری مزمن است باعث التهاب دیواره روده می شود ولی با رعایت چند نکته به نظر ساده ولی اساسی می توان آن را کنترل کرد ....

یوگا، ماساژ و مدیتیشن تنها تعدادی از درمان‌های مکمل و جایگزین هستند که می‌توانند به کاهش علائم کرون کمک کنند.

هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد که بتواند همه ی علائم همه را برای همیشه تسکین دهد. بر اساس بررسی منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۹ ، شاید این یکی از دلایلی باشد که بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری التهابی روده (IBD) که شامل کرون نیز می شود، به درمان های مکمل و جایگزین (CAM) روی می آورند تا سلامت خود را تقویت کنند یا علائم خود را مدیریت کنند.

چند درمان مکمل برای بیماری کرون

با این حال، قبل از شروع، همیشه با پزشک تان در مورد درمان مورد نظر خود صحبت کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که از بروز هرگونه عوارض و عواقب منفی جلوگیری می کنید.

 

یوگا

یوگا آرامش بخش و نوعی مراقبه است. متخصصان گوارش می‌گویند که از نظر آنها، یوگا بیشتر به افراد مبتلا به کرون کمک می‌کند تا با استرس کنار بیایند و سلامت خود را بهبود بخشند.

مطالعات کمی در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو انجام شده است که نشان می دهد یوگا بهزیستی را بهبود می بخشد و استرس و افسردگی را کاهش می دهد و مطالعات بیشتری مورد نیاز است، به خصوص در زمینه کرون.

همچنین ببینید:

انگل دستگاه گوارش چیست؟ علائم، پیشگیری و راه های درمان آن

بابونه

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) که به بررسی درمان های موجود برای مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال نیز می پردازد، اثر آرام بخشی چای بابونه سیار ملایم است، بنابراین می توانید آن را در هر زمانی از روز بدون ترس از بروز عارضه ای  بنوشید.

 

ابگوشت

می توانید در خانه با استفاده از استخوان مرغ، هویج، پیاز، کرفس و سیر یک آبگوشت غنی و مفید بپزید، که ممکن است به تسکین التهاب کمک کند و در عین حال سطح مواد مغذی کلیدی را نزد بدنتان افزایش دهد. (اگر به پیاز و سیر حساس هستید، می توانید آنها را حذف کنید.)

 

طب سوزنی

عمل باستانی طب سوزنی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون مفید باشد. ارتباط ذهن و بدن در کرون و سایر اختلالات گوارشی اغلب قابل توجه است و طب سوزنی می تواند به بهبود این امر کمک کند. طبق بررسی منتشر شده در مجله بیماری های روده در ژوئن ۲۰۱۹ ، مشخص شده است که این طب به ویژه هنگامی که با درمانی که شامل سوزاندن گیاهان در قسمت های مورد نظر بدن است همراه شود ، کیفیت زندگی و همچنین معیارهای آزمایشگاهی بیماری کرون را بهبود می بخشد.

 

رژیم غذایی

توصیه می‌شود از مصرف غذاهایی که علائم بیماری کرون را تحریک می‌کنند یا در هنگام شعله‌ور شدن علائم آن شما را آزار می‌دهند، خودداری کنید. همه افراد به یک شکل و یا با غذاهای مشابهی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، بنابراین توصیه می شود که رژیم غذایی خود را با یک بررسی برای تعیین غذاهای محرک احتمالی تان پیگیری کنید. به طور کلی، طبق گفته بنیاد کرون و کولیت، باید از مصرف غذاهایی که می توانند مقدار گازهای گوارشی و احنتمال بروز اسهال را افزایش دهند، مانند غذاهای سرخ شده، لوبیا، کلم، نوشیدنی های گازدار و … اجتناب شود.

همچنین ببینید:

تاثیر داروها بر دستگاه گوارش

ذهن آگاهی

تمرین تمرکز حواس می تواند به شما در کنترل اضطراب و بهبود کیفیت زندگی تان کمک کند. به علاوه، طبق تحقیقات منتشر شده در آوریل ۲۰۲۰ ، این کار ممکن است به کاهش سطح التهاب در افراد مبتلا به بیماری کرون نیز کمک کند. استرس می تواند یک مسئله مهم برای افراد مبتلا به بیماری کرون باشد و حتی می تواند باعث تشدید و عود علائم در این افراد بشود. و از آنجایی که تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، تمرکز حواس و تنفس عمیق به برنامه درمانی سنتی بیماری کرون آسیبی نمی‌رسانند، می‌توانید بدون نگرانی این درمان‌های جایگزین را نیز امتحان کنید.

 

پروبیوتیک ها

NCCIH اشاره می کند که پروبیوتیک ها یا باکتری های "خوب" می توانند مشکلات گوارشی را کاهش دهند و ممکن است برای بیماری های التهابی روده نیز استفاده شوند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه کدام پروبیوتیک ها موثرتر هستند مورد نیاز است. اما همچنان توصیه می شود که پروبیوتیک‌ها را با مصرف ماست‌هایی که حاوی شکل زنده و فعال پروبیوتیک ها هستند یا به شکل مکمل دریافت کنید.

 

روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که یک عامل ضد التهاب می باشد ، این ماده ی غذایی همچنین غنی از چربی های سالمی است که بخش مهمی از هر رژیم غذایی هستند. روغن ماهی را می توان به صورت مکمل نیز مصرف کرد. به گفته NCCIH، در حالیکه مصرف این مکمل می تواند به کاهش التهاب مرتبط با بیماری کرون کمک کند، اما می تواند علائمی مانند سوزش سر دل و اسهال را نیز افزایش دهد.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

everydayhealth

دیدگاه تان را بنویسید

 

x