فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1523

پیوند بین میکروبیوم روده و سلامتی

میکروبیوم ها باکتری وویروس های دستگاه گوارش هستند که برای جذب مواد مغذی ومعدنی ضروری است و به نوعی هضم غذا راتسهیل می کنند ...

ارتباط روده و مغز عبارت رایجی است که هنگام بحث در مورد ارتباط بین میکروبیوم روده و سایر مسائل بهداشتی استفاده می شود.

در سال های اخیر، ممکن است شنیده باشید که متخصصان گوارش بیشتر در مورد "ارتباط روده و مغز" یا "سلامت روده"  صحبت می کنند، اما این همه هیاهو برای چیست؟ تحقیقات نوظهور بر عملکرد داخلی دستگاه گوارش، به نام میکروبیوم روده، و چگونگی تأثیرگذاری آن بر کل بدن شما ، به روش هایی که اصلاً مرتبط به نظر نمی رسند را روشن می کند.

پیوند بین میکروبیوم روده و سلامتی

میکروبیوم روده شامل باکتری ها، میکروارگانیسم ها، قارچ ها و ویروس هایی است که در دستگاه گوارش وجود دارند ؛ اینها همه در جذب مواد مغذی و مواد معدنی کلیدی نقش دارند. میکروبیوم روده همچنین نقش کلیدی در سلامت بدن و یا پیشرفت بیماری ها در بدن دارد.

 

چگونه میکروبیوم روده بر بدن تأثیر می گذارد

اگرچه ممکن است به نظر برسد که سلامت روده عمدتاً بر سیستم گوارش و هاضمه تأثیر می گذارد، اما دانشمندان کشف کرده اند که میکروبیوم روده واقعاً می تواند بر سلامت کلی فرد نیز تأثیر بگذارد. بدن شما به انواع باکتری‌های روده که با افزایش سن تکامل می‌یابند نیاز دارد. "افزایش تنوع موجود در میکروبیوم روده ، برای حفظ سلامتی فرد بهتر است."

هنگامی که شما در میزان میکروب های روده تان دچار عدم تعادل هستید، این عدم تعادل می تواند منجر به چیزی شود که با نام دیس بیوزیس شناخته می شود. «دیس بیوزیس به دلیل نداشتن میکروبیوم سالم و سلامت روده با شرایطی مانند چاقی مرتبط است».

همچنین ببینید:

شقاق مقعد چیست و چگونه درمان می شود؟

بر اساس یک بررسی علمی که در آگوست ۲۰۱۸  منتشر شد، علاوه بر این، دیس بیوز ممکن است به ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک و سرطان روده بزرگ نیز دامن بزند.

بر اساس مروری که در ژوئن ۲۰۱۸ در مجله گوارش منتشر شد، تغییرات در میکروبیوم روده در دیابت، بیماری کبد و حتی بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز مشاهده شده است.

علاوه بر این، مطالعات ارتباط بین سلامت قلب و روده را نیز نشان داده است. «برخی میکروبیوم‌های روده، ماده شیمیایی به نام اکسید تری متیل آمین (TMAO) تولید می‌کنند که شریان‌ها را مسدود می‌کند. بر اساس مقاله ای که در ژوئن ۲۰۱۸ در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مشخص شده است که سطوح بالای TMAO با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که مشکلات مربوط به میکروبیوم روده همچنین می توانند منجر به چیزی شوند که به آن «روده نشت کننده» می گویند، که توانایی میکروب های ناخواسته و بد را برای ورود به بدن افزایش می دهد. "این مشکل ممکن است منجر به التهاب در سراسر بدن شود و ایجاد مشکلان جدی برای فرد مبتلا شود . »

 

ارتباط روده و مغز

تحقیقات همچنین برخی پیوندهای بالقوه شگفت انگیز را بین عدم تعادل در میکروبیوم روده و مسائل مربوط به سلامت روان پیدا کرده است. این به این دلیل است که روده به اعصاب متصل است و از طریق ارسال پیام و دریافت آن با مغز درگیر است. «بسیاری از انتقال دهنده های عصبی، مانند سروتونین، در روده ساخته می شوند. سروتونین باعث ایجاد احساس شادی می‌شود و سطح سروتونین در افرادی که افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند پایین است.»

«اختلالات روان‌شناختی متعددی با گونه‌های خاصی از پروبیوتیک های موجود در روده مرتبط است، که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌های خاص ممکن است به حمایت از این اختلال ها کمک کنند.» مروری بر مطالعات که در ماه مه ۲۰۱۹ در مجله عمومی روانپزشکی منتشر شد ، نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب که رژیم غذایی خود را برای تنظیم میکروبیوم روده شان تغییر دادند، بهبود علائم اضطراب را تجربه کردند.

همچنین ببینید:

معده عصبی چیست؟

نکاتی برای حفظ تعادل عملکرد روده

حفظ عملکرد خوب روده به وضوح امری مهم است. خبر خوب این است راه های ساده زیادی برای انجام مهم وجود دارد:

غذاها و نوشیدنی هایی بخورید که از روده شما حمایت می کنند : غذاهای تخمیر شده به تشکیل یک میکروبیوم خوب کمک می کنند. به عنوان مثال، ماست، میسو، کلم ترش، کیمچی و کفیر . کامبوجا نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های انتخابی است که سرشار از باکتری‌های مفید برای روده شماست. علاوه بر این، چای هایی مانند زنجبیل، بابونه و نعناع نیز می توانند به سیستم گوارش شما کمک کنند.

مصرف غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند سلامت روده شما را تهدید کنند به حداقل برسانید. مصرف الکل، کافئین، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های گازدار می توانند میکروبیوم روده شما را دچار مشکل کنند.

مصرف یک مکمل پروبیوتیک را در نظر بگیرید : اگر به دنبال حمایت از جنبه خاصی از سلامتی خود هستید، می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک برای کمک به تعادل مجدد سیستم گوارشی تان استفاده کنید. «شایع‌ترین سویه‌ها شامل لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم و ساکارومایسس هستند که نشان داده شده است به تنظیم پاسخ ایمنی کمک می‌کنند.»

برخی دیگر از مکمل هایی که برای حمایت از سلامت روده شناخته شده اند عبارتند از ال-گلوتامین و روی کارنوزین.

سعی کنید حرکات روده تان را در تعادل و پویایی نگه دارید : خوردن مقدار زیادی فیبر و نوشیدن آب کافی در روز نیز می توانند به حمایت از سیستم گوارشی شما کمک کنند. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها. برای هیدراته ماندن، سعی کنید هر روز هشت لیوان آب بنوشید.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی در این زمینه برای فهمیدن وجود دارد اما واضح است که داشتن یک میکروبیوم روده سالم نه تنها می تواند به هضم غذا بلکه به سلامت کلی جسمی و روحی شما نیز کمک کند.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

everydayhealth

دیدگاه تان را بنویسید

 

x