فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1511

معده عصبی چیست؟

معده عصبی می تواند در اثر تاثیرات احساسات یک فرد بر بدن او باشد. اگر فردی علائمی مانند حالت تهوع یا نفخ را داشته باشد که با هیچ بیماری گوارشی ارتباطی نداشته باشد پزشکان ممکن است به معده عصبی اشاره کنند ...

داشتن معده عصبی می تواند یک اتفاق رایج در برخی افراد باشد. با این حال، طبق گفته پزشکان و علم پزشکی، این یک بیماری قابل تشخیص نیست.

داشتن معده عصبی می تواند با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی، سلامت گوارش یا روده یا حتی ترکیبی از هر دو مرتبط باشد. به ندرت ممکن است به دلیل اتفاق ناگوار باشد.

معده عصبی همچنین می تواند نحوه عملکرد طبیعی دستگاه گوارش شما در مواقع استرس باشد. همچنین این مشکل می تواند فقط یک تجربه مجزا باشد.

معده عصبی چیست؟

علائم رایج معده عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس دلشوره

سفت شدن، گرفتگی در معده، سوزش

احساس عصبی یا مضطرب بودن

لرزش، لرز، انقباض عضلات

نفخ مکرر

ناراحتی معده، حالت تهوع یا بی حالی

سوء هاضمه یا سیری سریع هنگام غذا خوردن

احساس گرما، نفخ معده

افزایش ادرار و دفع مدفوع

در موارد نادر، معده عصبی ممکن است به شدت بر روده ها تأثیر بگذارد. ادرار مکرر یا کنترل نشده یا حرکات روده؛ و گاهی اوقات تهوع یا استفراغ؛ می تواند نتیجه یک معده شدید عصبی باشد، البته همیشه اینطور نیست.

 

چگونه معده عصبی را درمان کنم؟

معده عصبی را اغلب می توان با درمان های خانگی و طبیعی و همچنین تغییر سبک زندگی درمان کرد.

 

داروهای گیاهی را امتحان کنید

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند معده عصبی را در برخی از افراد تسکین دهند. اگر حالت تهوع یا بی حالی دارید، ریشه زنجبیل ممکن است کمک کننده واقع گردد. مصرف چای زنجبیل.

گیاهان دیگر مانند نعناع، ​اسطوخودوس یا بادرنجبویه نیز ضد اسپاسم شناخته شده هستند: آنها ممکن است اسپاسم و سفت شدن ماهیچه هایی را که باعث نفخ، گرفتگی و ناراحتی می شود، متوقف کنند. یک یا دو برگ از یک گیاه را برای چایی استفاده کنید.

همچنین ببینید:

بیماری ویپل چیست؟

از کافئین مخصوصا قهوه خودداری کنید

به دلیل کافئین موجود در قهوه می‌توان به دلشوره و اضطراب دامن زد و آن را بدتر کرد. علاوه بر این، قهوه همچنین روده ها را تحریک و علائم روده را بدتر می کند.

نوشیدنی هایی با کافئین کمتر مانند چای سبز یا چای اولانگ را امتحان کنید.

 

تنفس عمیق، تمرکز حواس و مدیتیشن را تمرین کنید

تمرینات ذهنی به شما کمک می کند روی نفس خود تمرکز کنید و شما را به لحظه حال بازگرداند. این می تواند استرس و اضطرابی را که باعث ایجاد معده عصبی می شود، مدیریت کند. به ویژه نفس های عمیق می تواند مفید باشد.

 

استفاده از روغن های آرامبخش یا بخورها

بخورهای گیاهی یا روغن‌های ضروری که به عنوان پخش‌کننده‌های معطر استفاده می‌شوند، برای کمک به برخی از افراد مبتلا به اضطراب شناخته شده‌اند.

 

ایجاد فضایی برای استراحت

در نهایت، زمان و مکانی برای خود پیدا کنید تا کنترل عصبی خود را به دست بگیرید.

اگر صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان کمک کننده است، این کار را در این مدت انجام دهید. صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید می تواند به شما در غلبه بر اضطراب کمک کند.

 

چرا معده عصبی دارم؟

مغز و معده از طریق عصب واگ، یکی از بزرگترین اعصاب بدن، به هم متصل می شوند. این عصب سیگنال هایی را از مغز به معده و بالعکس می فرستد و در هنگام بروز استرس و اضطراب، تحریک پذیری و بی نظمی گوارشی را افزایش می دهد.

اگر به طور مداوم علائم معده عصبی را دارید و به خصوص اگر علائم شما به تدریج در حال بدتر شدن است، ممکن است لازم باشد به سطح استرس و سلامت گوارش خود توجه بیشتری داشته باشید.

در موارد نادر معده عصبی ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد. اگر معده عصبی یک تجربه رایج برای شما است، با پزشک خود مشورت کنید.

 

آنها به رد دیگر مشکلاتی که ممکن است معده شما را تحت تأثیر قرار دهند می پردازند، مانند:

سندرم روده تحریک پذیر

بیماری زخم معده

بیماری التهابی روده

بیماری سلیاک

اختلال اضطرابی

حتی در موارد بسیار نادر، معده عصبی ممکن است با سنگ کیسه صفرا یا آسیب عصب واگ مرتبط باشد.

در غیر این صورت، معده عصبی یک اتفاق کاملا طبیعی است که به راحتی قابل کنترل است.

همچنین ببینید:

چرا باید میزان مصرف غذاهای تلخ را افزایش دهید؟

چگونه می توانم از معده عصبی در آینده جلوگیری کنم؟

برخی از درمان ها راه حلی سریع برای معده عصبی هستند. با این حال، اگر این یک اتفاق رایج و دردسرساز است، در اینجا چند رویکرد کلی در سبک زندگی وجود دارد که ممکن است مفید باشد.

 

کنترل و مدیریت استرس در زندگی

معده عصبی می تواند به این معنی باشد که شما به سادگی در حالت عصبی هستید. آیا اخیرا استرس زیادی دارید؟  آیا یک رویداد بزرگ، مصاحبه شغلی یا تجربه مشکل اعصاب وجود دارد؟

از سوی دیگر، اگر هر روز با تجربه‌های استرس ‌زا مزمن و بسیاری از علائم معده عصبی روبرو هستید، یافتن زمان و راه‌هایی برای مدیریت استرس ضروری است. معده عصبی شما می تواند پس از آن آرام گیرد.

 

بهبود سلامت روده

معده عصبی می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک بیماری گوارشی دارید. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که هم سطح استرس و هم سلامت دستگاه گوارش نیاز به بهبود دارند. مقابله با بسیاری از سو هاضمه، نفخ و پری معده عصبی از علائم قوی این موضوع است.

تغییرات ساده ای را در رژیم غذایی خود امتحان کنید، مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک، یا مصرف مکمل های فیبر یا پروبیوتیک. مطالعات اولیه بر روی موش هایی مانند این در سال 2011 نشان داده است که پروبیوتیک ها ممکن است از طریق تأثیر بر عصب واگ، به کاهش اضطراب ناشی از علائم روده کمک کنند.

قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و مصرف مکمل ها؛ به خصوص اگر دارو مصرف می کنید؛ با پزشک خود صحبت کنید.

 

وعده های غذایی را عوض کنید

سعی کنید به جای غذاهای بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر مصرف کنید. هضم شما ممکن است مختل گردد که می تواند باعث عصبی شدن معده شما شود. خوردن وعده های غذایی کوچکتر و سبکتر همراه با غذاهایی که هضم آسانی دارند کمک کننده و موثر هستند. همچنین می‌توانید به جای سه وعده غذایی سنگین در روز، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های مکرر و سبک تر مصرف کنید.

سبزیجات برگدار و تلخ مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهو در سالادها توصیه می شود.

 

سعی کنید بیشتر ورزش کنید

یافتن یک خروجی فیزیکی برای استرس و اضطراب ممکن است تأثیر منفی آن را بر سیستم گوارش کاهش دهد. ورزش و فعالیت بدنی مانند یوگا می تواند مفید باشد.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x