فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 155

تاثیر گوارش بر روان!

یک نفر از هر چهار نفر ما در دوره ای از زندگی خود یک مشکل روحی روانی را تجربه خواهیم کرد. اما حتی اگر شرایطی که بر روحیه ما تأثیر می گذارد نسبتاً امری عادی است ، ما هنوز هم واقعاً نمی دانیم که چه عواملی باعث بروز آنها می شود. این امر احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل پیچیده برای اکثر افراد است. اما اخیراً دانشمندان یک عامل خطر شگفت آور را برای بیماری هایی مانند افسردگی و اضطراب شناسایی کرده اند: ضعف سلامت روده...

یک نفر از هر چهار نفر ما در دوره ای از زندگی خود یک مشکل روحی روانی را تجربه خواهیم کرد. اما حتی اگر شرایطی که بر روحیه ما تأثیر می گذارد نسبتاً امری عادی است ، ما هنوز هم واقعاً نمی دانیم که چه عواملی باعث بروز آنها می شود. این امر احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل پیچیده برای اکثر افراد است. اما اخیراً دانشمندان یک عامل خطر شگفت آور را برای بیماری هایی مانند افسردگی و اضطراب شناسایی کرده اند: ضعف سلامت روده.

تاثیر گوارش بر روان

احتمالاً نام میکروبیوم را شنیده اید. روده ما حاوی تریلیون باکتری است که اکنون می دانیم ممکن است بر روی سایر اندام های بدن نیز تأثیر بگذارند. همانطور که دکتر مگان روسی (معروف به دکتر بهداشت روده) ، متخصص تغذیه اشاره می کند ، شاید این خیلی تعجب آور نباشد که ممکن است بین معده و مغز ارتباطی وجود داشته باشد. همه ما با اصطلاح "احساس روده" آشنا هستیم.

"اگر عصبی باشید ، غالباً آن احساس عجیب پروانه ای را در شکم خود حس می کنید. حتی ممکن است برخی از علائم گوارشی را نیز به همراه احساس عصبانیت داشته باشید. و از نظر تاریخی ، اگر به چگونگی توصیف احساسات فکر کنید ، ما از استعاره هایی مربوط به دل و روده برای بیان برخی از احساسات خود استفاده می کنیم.

و اخیراً تحقیقات نشان داده است که ارتباط دو طرفه بین باکتریهای روده و ذهن ما وجود دارد که به عنوان "محور روده مغز" شناخته می شود.

روده و مغز ما چگونه ارتباط برقرار می کنند؟

اما چگونه ممکن است چیزی در شکم ما بر ذهن ما تأثیر بگذارد؟ این همان چیزی است که دکتر کاترینا جانسون از دانشگاه آکسفورد در حال بررسی آن است.

او می گوید: "قابل درک است که مردم کمی عجیب می دانند که همه این تریلیون باکتری که در روده شما زندگی می کنند می توانند به طور بالقوه بر مغز شما تأثیر بگذارند. ما هنوز در تلاش هستیم که بفهمیم که آنها چگونه این کار را انجام می دهند."

یک توضیح ممکن عصب واگ است که از روده به مغز می رود. جانسون توضیح می دهد که تحقیقات نشان داده است که آسیب به این عصب (که سیگنال هایی را به هر دو جهت ارسال می کند) در شرایطی که بر روده تأثیر می گذارد ، مانند بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دیده می شود. اما از طرف دیگر ، مطالعات همچنین نشان داده است که باکتریهای روده می توانند به طور مستقل از عصب واگ بر روی مغز تأثیر بگذارند ، بنابراین ممکن است مکانیسم دیگری نیز در این زمینه اثرگذار باشد.

جانسون ادامه می دهد: "همچنین تحقیقات زیادی در مورد نقش سیستم ایمنی نیز در حال انجام است. سیستم ایمنی بدن به طور فزاینده ای با برخی از شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و اسکیزوفرنی مرتبط است."

"یک نکته جالب این است که باکتری های روده در واقع می توانند مواد شیمیایی با ساختار انتقال دهنده های عصبی خود مغز یعنی مواد شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین تولید کنند. و این عدم تعادل این انتقال دهنده های عصبی است که با برخی از شرایط بهداشت روان مرتبط است."

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا توانایی باکتری ها در تولید این مواد شیمیایی چیزی است که واقعاً می تواند بر روی مغز تأثیر بگذارد.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

patient

دیدگاه تان را بنویسید

 

x