فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 917

بیماری گوارشی کرون چه تاثیری بر بدن می‌گذارد!؟

بیماری کرون به طور کلی با اسهال و درد شکم همراه است، اما علائم آن گسترده است و می‌تواند قسمت های مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد...

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن روده (IBD) است که باعث التهاب در دستگاه گوارش می‌شود. علائم متداول شامل گرفتگی شکم، اسهال و یبوست است.

 اما بیماری کرون می‌تواند موارد دیگری از دستگاه گوارش شما را تحت تأثیر قرار دهد. حتی در صورت درمان، این شرایط می‌توانند منجر به عوارضی شوند که ممکن است شما را متعجب کند.

بیماری گوارشی کرون چه تاثیری بر بدن می‌گذارد!؟

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شش اثر شگفت آور که بیماری کرون می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد و همچنین روش های درمانی که می‌توانند به کاهش علائم شما کمک کنند، در ادامه بخوانید.

 1. کم خونی

 کم خونی کمبود آهن است که شمار گلبول های قرمز خون شما را کاهش می‌دهد و میزان اکسیژن منتقل شده به بافت های بدن را محدود می‌کند. افراد مبتلا به بیماری کرون گاهی اوقات از کمبود خون ناشی از زخم روده دچار کم خونی می‌شوند.

  همچنین می‌تواند نتیجه سوء تغذیه به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

همچنین ببینید:

یبوست چیست!؟ دلایل و راه های درمان یبوست

 برخی از علائم اصلی کم خونی عبارتند از:

 ضعف

 خستگی

 رنگ پریده

 پوست زرد

 سرگیجه

 سردرد

 کم خونی یکی از رایج ترین عوارض کرون است. این دارو معمولاً با یک دوره مکمل آهن، به صورت خوراکی یا از طریق درمان وریدی (IV) مصرف می‌شود.

 2. زخم دهان

 علائم کرون می‌تواند در هر نقطه از دستگاه گوارش، از جمله دهان، مشاهده شود. بر اساس حداکثر 50 درصد منبع مورد اعتماد افراد مبتلا به کرون در برخی از موارد به دلیل شرایط‌شان به زخم دهان مبتلا خواهند شد.

 متداول ترین نوع آن زخم های آفتی جزئی است که به طور معمول به زخم های شانکر شباهت دارد و تا دو هفته ادامه دارد.  بخش کوچکی از افراد مبتلا به کرون ممکن است به زخم های بزرگ آفتی نیز مبتلا شوند که بزرگتر هستند و بهبودی آنها تا شش هفته طول می‌کشد.

 درمان زخم های دهانی مربوط به کرون معمولاً شامل ادامه کار با دارو و مدیریت بیماری کرون است. در موارد شدید، ممکن است استروئید های موضعی و دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز شود.

 3. تنگی روده‌ای

 تنگی روده، باریکی در روده است که عبور غذا را سخت می‌کند. در برخی موارد، می‌توانند منجر به انسداد کامل روده شوند.  افراد مبتلا به کرون گاهی به دلیل تجمع بافت اسکار در اثر التهاب طولانی مدت دچار تنگی روده می‌شوند.

 سختگیری های روده‌ای معمولاً همراه است با:

  درد شکمی  شدید

 گرفتگی شکم  شدید

 نفخ شکم

 درمان تنگی روده در بیماری کرون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. متداول ترین اشکال دارو های ضد التهاب، اتساع بالون آندوسکوپی و جراحی است.

 4. شقاق مقعدی

 شقاق مقعدی پارگی های کوچکی در بافت است که کانال مقعد را می‌پوشاند. افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند، به دلیل التهاب مزمن در دستگاه روده، گاهی اوقات دچار شکاف مقعدی می‌شوند که این بافت را مستعد پاره شدن می‌کند.

 علائم شکاف مقعدی عبارتند از:

 درد

 در حین و بعد از حرکات روده

 خون قرمز در مدفوع شما

 ترک های اطراف پوست مقعد

 شکاف های مقعدی اغلب پس از چند هفته به خودی خود بهبود می‌یابند. در صورت ادامه علائم، شکاف مقعدی با بی‌حسی موضعی، تزریق بوتاکس یا درمان های نیتروگلیسیرین خارجی قابل درمان است. در موارد شدیدتر، جراحی نیز یک گزینه است.

 5. فیستول

 فیستول ارتباط غیرطبیعی بین روده و اندام دیگر یا روده و پوست است. تقریباً از هر چهار نفر مبتلا به کرون یک نفر در بعضی موارد دچار فیستول می‌شود.

 فیستول می‌تواند به دلیل گسترش التهاب از دیواره روده و ایجاد مجاری مانند تونل، در افراد مبتلا به کرون رخ دهد.  فیستول مقعدی شایع ترین نوع است، اما روده به مثانه، روده به واژن، روده به پوست و فیستول روده به روده نیز امکان پذیر است.  علائم فیستول بستگی به نوع فیستول شما دارد.

 درمان نیز با توجه به نوع فیستول متفاوت است، اما گزینه های معمول شامل آنتی بیوتیک ها، دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی و جراحی است.

 6. آرتروز

 یکی دیگر از علائم کرون که در خارج از روده اتفاق می‌افتد، آرتروز / التهاب دردناک مفاصل است.  شایع‌ترین نوع آرتروز در بین افراد مبتلا به بیماری کرون، آرتروز محیطی است.

 آرتروز محیطی مفاصل بزرگتر مانند زانو، آرنج، مچ دست و مچ پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سطح التهاب مفصل به طور معمول میزان التهاب روده بزرگ را نشان می‌دهد. در صورت عدم درمان، درد می‌تواند تا چند هفته طول بکشد.

 برخی از افراد مبتلا به کرون ممکن است دچار آرتروز محوری شوند که باعث درد و سفتی در ستون فقرات پایین می‌شود.  اگرچه آرتروز محیطی معمولاً به هیچ آسیب دائمی منجر نمی‌شود، اگر استخوان های ستون فقرات به هم متصل شوند، آرتریت محوری می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت شود.

همچنین ببینید:

علائم اختلال در دستگاه گوارش را بشناسید!

 پزشکان معمولاً با کنترل التهاب داخل روده بزرگ، آرتروز مربوط به کرون را درمان می‌کنند. از دارو های ضد التهاب و کورتیکو استروئید ها نیز ممکن است در موارد شدیدتر استفاده شود.

 اگرچه بیماری کرون به طور کلی با اسهال و درد شکم همراه است، اما علائم آن گسترده است و می‌تواند قسمت های مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 اگر با بیماری کرون زندگی می‌کنید و علائم ذکر شده در بالا را تجربه می‌کنید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید. آنها علت را تشخیص می‌دهند و یک برنامه درمانی مناسب برای کاهش علائم شما پیشنهاد می‌کنند.

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x