فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1184

راه های درمان گلو درد!!

گلو درد٬ نتیجه التهاب گلوست٬ بعضی از علل شایع این بیماری عبارت است از:عفونتهای ویروسی٬ باکتری یا عفونت های قارچی مثل سیگارکشیدن٬ آلودگی ٬هوای خشک٬اسید رفلاکس و ...

گلودرد٬ به خارش٬ درد یا سوزش گلو اشاره دارد. هنگام بلعیدن ممکن است بدتر شود و در بلع غذا و مایعات نیز مشکل داشته باشید. انواع مختلفی از گلودرد اغلب بر اثر عفونت یا عوامل محیطی از جمله خشکی هوا به وجود می آید.

راه های درمان گلو درد!!

 

اگر گلودرد به دلیل عفونت باشد به سه نوع تقسیم می شود:

فارنژیت در قسمت پشت دهان

لارنژیت در نواحی حنجره که تورم و قرمزی به همراه دارد.

تونسیلیت که با ورم و قرمزی لوزه ها ایجاد می شود.

همچنین ببینید:

قرص مونته لوکاست چیست؟ (موارد مصرف و عوارض جانبی آن)

 

علائم گلودرد متفاوت است که می تواند بسته به نوع بیماری علائم زیر دیده شود:

سوزش

خلط

خشکی

خارش

 

همچنین موارد دیگری با گلودرد همراه است:

گرفتگی بینی

مشکل در بلعیدن

سردرد

تب و لرز

سرفه

عطسه

آبریزش بینی

تورم در غدد گردن

 

از جمله ویروس هایی که می توانند باعث گلودرد شوند عبارتند از:

آنفولانزا، سرماخوردگی، و اخیرا کرونا

ناگفته نماند عواملی مانند آلرژی، آلودگی هوا، مواد شیمیایی و سیگار نیز در این موضوع نقش دارند.

 

چند داروی خانگی جهت تسکین گلودرد

1.  عسل

عسل مخلوط شده با چای یا به تنهایی مصرف می شود، یک درمان خانگی رایج برای گلو درد است. یک مطالعه معتبر نشان داد که عسل حتی در مهار سرفه های شب موثرتر از داروهای ضد سرفه معمولی است. سایر تحقیقات منابع معتبر نشان می دهد که عسل شفابخش موثر زخم است، به این معنی که ممکن است به تسریع بهبود گلودرد کمک کند.

 

2. آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به تسکین گلو درد و تجزیه ترشحات کمک کند. همچنین شناخته شده است که به از بین بردن باکتری در گلو کمک می کند. محلول آب نمک را برای کمک به کاهش تورم و تمیز نگه داشتن گلو آن غرغره کنید. این کار باید هر سه ساعت یا بیشتر انجام شود.

 

3. چای بابونه

چای بابونه به طور طبیعی تسکین دهنده است. مدت طولانی است که برای اهداف دارویی مانند تسکین گلو درد استفاده می شود. اغلب به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار می گیرد. منبع معتبر نشان داده است که استنشاق بخار بابونه می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد کمک کند. نوشیدن چای بابونه نیز می تواند مزایای مشابهی را به همراه داشته باشد. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند تا به بدن شما در مقابله با عفونت که در وهله اول باعث گلو درد شده است کمک کند.

 

4. چای نعناع

نعناع به مخاط نازک کمک می کند و گلو و سرفه را آرام می سازد. نعناع همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که ممکن است باعث بهبود شود. هرگز اسانس ها را مصرف نکنید.

همچنین ببینید:

تنگی نفس چیست؟ (علت و راه های درمان آن)

5. آبلیمو

لیمو حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. ترکیب لیمو با آب گرم و عسل می تواند موثر واقع شود.

 

6. شنبلیله

شنبلیله علاوه بر فواید دارای اشکال نیز می باشد. می توانید دانه شنبلیله بخورید، از روغن موضعی استفاده کنید یا چای شنبلیله بنوشید. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلو درد است. شنبلیله همچنین یک ضد قارچ موثر است. زنان باردار از مصرف شنبلیله خودداری کنند.

 

7. ریشه ختمی

ریشه گل ختمی حاوی ماده ای شبیه مخاط است که گلو درد را می پوشاند و تسکین می دهد. برای تهیه چای کافی است مقداری از ریشه خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. نوشیدن چای دو تا سه بار در روز ممکن است به تسکین درد گلو کمک کند. افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف ریشه ختمی با پزشک مشورت کنند. برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شود.

 

8. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از دیرباز برای درمان گلو درد استفاده می شده است.  تحقیقات اخیر نشان می دهد که وقتی با آب مخلوط می شود برای غرغره مناسب می شود. زنان باردار و شیرده باید از این درمان اجتناب کنند.

 

 9. برگ نارون قرمز

دارای ماده ای شبیه مخاط است. وقتی با آب مخلوط می شود یک ژل نرم ایجاد می کند که گلو را می پوشاند و آرام می کند. برای استفاده آب جوش را روی پوست پودر شده بریزید هم بزنید و بنوشید. همچنین ممکن است متوجه شوید که قرص های لغزنده نارون کمک می کند. نارون لغزنده یک درمان سنتی برای گلو درد است اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. ممکن است جذب سایر داروهایی که مصرف می کنید کاهش یابد.

 

10. سرکه سیب

سرکه سیب کاربردهای طبیعی ضد باکتریایی زیادی دارد. مطالعات متعدد اثرات ضد میکروبی آن را در مبارزه با عفونت ها نشان می دهد. به دلیل ماهیت اسیدی می توان از آن برای تجزیه مخاط در گلو و جلوگیری از گسترش باکتری استفاده کرد.

اگر احساس می کنید گلودرد در حال بروز است سعی کنید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن  را در یک فنجان آب رقیق کرده و با آن غرغره کنید.  سپس یک جرعه کوچک از مخلوط را میل کنید و کل این عمل را یک تا دو بار در ساعت تکرار کنید. در بین جلسات غرغره مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید. بسته به شدت بیماری و همچنین حساسیت بدن شما نسبت به سرکه، روش های متفاوتی برای استفاده از سرکه سیب برای درمان گلودرد وجود دارد.  بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

 11. سیر

سیر همچنین دارای خواص ضد باکتری طبیعی است. حاوی آلیسین، یک ترکیب ارگانوسولفور است که به دلیل توانایی آن در مقابله با عفونت ها شناخته شده است. منابع معتبر مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل سیر به طور منظم می تواند از ویروس سرماخوردگی جلوگیری کند. افزودن سیر تازه به رژیم غذایی نیز راهی برای به دست آوردن خواص ضد میکروبی آن است.

 

12. فلفل قرمز

فلفل قرمز اغلب به عنوان یک مسکن استفاده می شود، حاوی کپسایسین است، یک ترکیب طبیعی که برای مسدود کردن گیرنده های درد شناخته شده است. اگرچه از نظر علمی اثبات نشده است، خوردن فلفل قرمز مخلوط شده با آب گرم و عسل می تواند به تسکین درد گلو کمک کند. به یاد داشته باشید که احساس سوزش اولیه رایج است. در صورت وجود زخم های باز در دهان نباید از آن استفاده کنید.

 

داروهای گلو درد برای نوزادان و کودکان:

هوای مرطوب را به اتاق کودک خود اضافه کنید. رطوبت هوا می تواند به تسکین درد گلو کمک کند. با تشویق کودکان به نوشیدن تا حد ممکن بدن او را هیدراته نگه دارید.  از آب میوه ها یا بستنی های حاوی مرکبات زیاد خودداری کنید.به کودکان زیر 5 سال نباید قطره سرفه یا هر چیز دیگری که ممکن است خطر خفگی ایجاد کند، داده شود. هنگام دادن قطره سرفه به کودکان زیر 10 سال احتیاط کنید. به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.

 

جلوگیری

برای پیشگیری از گلودرد از افرادی که به بیماری های عفونی مانند آنفولانزا یا گلو مبتلا هستند، دوری کنید. مرتباً دستان خود را بشویید.  سعی کنید از غذاهای تند یا اسیدی اجتناب کنید و از دودهای شیمیایی یا دود که می تواند باعث التهاب شود دوری کنید. وقتی داروهای طبیعی آن را کاهش نمی دهند چندین گزینه درمانی بدون نسخه وجود دارد. استامینوفن می تواند برای گلو درد موثر باشد و می تواند به کودکان خردسال نیز داده شود.

عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوک، سیاه سرفه و دیفتری تنها عامل درصد کمی از گلودرد هستند. اکثر پزشکان توصیه می کنند که فقط در موارد گلو درد شدید، مانند گلو درد همراه با تب یا هنگامی که لوزه های متورم گلو را مسدود کرده اند به پزشک مراجعه کنید.

امتحان برخی از این داروهای طبیعی ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید و از رفتن به مطب پزشک جلوگیری کنید. برای داشتن بهترین حالت، مطمئن شوید که مایعات زیادی نیز می نوشید و استراحت زیادی دارید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x