فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1604

ارتباط گلودرد و رفلاکس معده

رفلاکس معده از بیماری های شایع است که وقتی پر خوری یا غذایی سنگین می خوریم ایجاد می شود و در اکثر مواقع باعث درد و سوزش گلو می شود. بهتر است دو ساعت قبل از خواب چیزی نخوریم و غذاهای سبک مصرف کنیم...

گلو درد و رفلاکس اسید

 

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت مری حرکت می کند و پوشش داخلی آن را تحریک می کند. این تحریک می تواند منجر به گلودرد، سرفه خشک و خس خس سینه شود. همچنین می تواند باعث سوزش سر دل، طعم تلخ در دهان، نارسایی، سوء هاضمه و مشکل در بلع شود.

ارتباط گلودرد و رفلاکس معده

رفلاکس اسید یک بیماری شایع است. فرد ممکن است وقتی دراز می کشد یا بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین یا غذای تند متوجه علائم شود.

رفلاکس اسید نام دیگر رفلاکس معده به مری است. زمانی رخ می دهد که اسید معده و سایر محتویات معده به سمت مری می روند. رفلاکس اسید یک بیماری رایج است و اغلب علائمی ایجاد نمی کند. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است فرد دچار سوء هاضمه یا سوزش سر دل شود.

برخی افراد دچار رفلاکس مزمن می شوند و پزشکان به این بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) می گویند که باعث علائم شدیدتر و طولانی تری می شود. حدود 20٪ از افراد در ایالات متحده به GERD مبتلا هستند.

 

علاوه بر سوء هاضمه و سوزش سر دل، رفلاکس اسید می تواند باعث موارد زیر شود:

  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • درد یا مشکل در بلع

داشتن عضلات ضعیف یا نامنظم در مری می تواند باعث GERD شود. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • مصرف غذاهای چرب، اسیدی یا تند
  • داشتن اسپاسم مری غیر معمول
  • بارداری
  • فتق هیاتال
  • تخلیه کند معده

همچنین ببینید:

 رژیم غذایی مناسب برای رفلاکس معده

آیا رفلاکس اسید می تواند باعث گلودرد شود؟

رفلاکس اسید می تواند باعث گلودرد شود، اگرچه سوزش سر دل رایج ترین علامت است. هنگامی که گلودرد ناشی از رفلاکس اسید باشد، ممکن است فرد احساس کند که توده‌ای در گلوی خود دارد.

علائم سر و گردن مربوط به رفلاکس اسید می تواند گمراه کننده باشد.  پزشکان گاهی اوقات گلودرد مداوم ناشی از رفلاکس اسید را به عنوان التهاب لوزه های عود کننده یا مزمن تشخیص می دهند.

 

عوارض رفلاکس معده

برخی از افرادی که به مدت طولانی رفلاکس اسید معده دارند ممکن است این موارد را تجربه کنند:

تنگ شدن مری: افزایش اسید معده می تواند به سلول های قسمت تحتانی مری آسیب برساند و در نتیجه بافت اسکار ایجاد شود که اندام را باریک می کند. این موضوع می تواند بلع را دشوار سازد.

فرسایش بافت ها: اسید همچنین باعث ایجاد زخم می شود که می تواند دردناک باشد. این مشکل به عنوان ازوفاژیت فرسایشی شناخته می شود.

مری بارت: این بیماری می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بافتی شود که قسمت تحتانی مری را می پوشاند. این تغییرات با خطر سرطان مری مرتبط است. معاینات معمول آندوسکوپی می تواند علائم اولیه این سرطان را در افراد مبتلا به مری بارت تشخیص دهد.

 

رفلاکس حلق و حنجره

وقتی اسید معده به تارهای صوتی می رسد، می تواند باعث التهاب قابل توجهی شود. اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، می تواند باعث گرفتگی صدا، سرفه و احساس گیرکردن چیزی در گلو شود. نام این مشکل رفلاکس حلق حنجره است.

اغلب به نظر می رسد که به عنوان یک بیماری تنفسی فوقانی شروع می شود. علائم ممکن است در نتیجه آسیب به تارهای صوتی باقی بمانند که می تواند حتی از سطوح کوچک رفلاکس اسید ناشی شود.

 

درمان و مراقبت در منزل

درمان رفلاکس اسید به طور موثر خطر عوارض آن را کاهش می دهد.  اغلب، تغییرات کوچک می تواند تفاوت ایجاد کند.

 

رژیم غذایی و سایر استراتژی های خودمراقبتی

برخی از افراد می توانند با اجتناب از فعالیت ها و غذاهایی که خطر رفلاکس اسید و عوارض آن را افزایش می دهند، از گلودرد ناشی از رفلاکس اسید جلوگیری کنند.

همچنین ببینید:

 راه های درمان گلو درد!!

در افراد سالم، این اقدامات ممکن است برای مدیریت رفلاکس اسید، بدون نیاز به دارو کافی باشد:

  • مصرف وعده های غذایی کوچک 3 تا 4 بار در روز
  • بالا بردن سر در هنگام خواب
  • عدم مصرف غذا به مدت دو یا سه ساعت قبل از خواب
  • پرهیز از آب مرکبات، آب گوجه فرنگی و سایر نوشیدنی های اسیدی که می توانند پوشش مری را تحریک کنند
  • اجتناب از غذاهای اسیدی، تند و چرب، از جمله شیر پرچرب گاو
  • اجتناب از نوشیدنی های گازدار، کافئین دار و الکل
  • عدم مصرف نعنا یا غذاهایی با طعم نعناع
  • اجتناب از شکلات
  • حفظ وزن متوسط
  • عدم پوشیدن لباس تنگ
  • سیگار نکشیدن

 

دارو

داروهای OTC و تجویزی می توانند اسیدهای معده را خنثی یا کاهش و علائم رفلاکس اسید از جمله گلودرد را تسکین دهند.

مسدودکننده های H2 به کاهش میزان اسید معده کمک می کنند، در حالی که آنتی اسیدها می توانند به علائم خفیف رفلاکس اسید یا GERD کمک کنند.

سایر داروها با تقویت ماهیچه هایی که مری را از معده جدا می کنند، عمل می کنند تا از حرکت اسید معده به سمت بالا جلوگیری شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن علائم آزاردهنده یا نگران کننده، باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین اگر علائم رفلاکس موجود تشدید یابد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. به ویژه اگر علائم با زندگی روزمره تداخل داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای قوی تر یا جراحی را توصیه کند. افرادی که سوء هاضمه همراه با درد قفسه سینه، تنگی نفس یا درد در بازو یا فک دارند باید تحت مراقبت پزشکی اورژانسی قرار گیرند. این علائم ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x