فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 2031

چگونه پوستی روشن داشته باشیم؟

شفافیت پوست در زیبایی و ظاهر بسیار اهمیت دارد. یکی از موارد مهم در جهت شفاف شدن پوست مصرف کافی آب است. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار موثر می باشد. چندین ماسک طبیعی در جهت شفافیت پوست می توانند کمک کننده واقع گردند...

چند روش طبیعی جهت شفافیت پوست در خانه:

چگونه پوستی روشن داشته باشیم؟

 

لایه برداری پوست

هفته ای 1 تا 2 بار پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری به معنای تمیز کردن ملایم پوست جهت حذف سلول های مرده است. می توان برای انجام این کار از یک برس مخصوص لایه برداری استفاده کنید.

از آنجایی که پوست صورت بسیار حساس است، فقط از محصولات لایه بردار مخصوص صورت استفاده کنید.

برای تهیه اسکراب صورت، یک قاشق چای خوری بادام آسیاب شده یا بلغور جو دوسر را به پاک کننده معمولی خود اضافه کنید.

 

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده جهت رطوبت رسانی به پوست بسیار مهم است.

به عنوان مثال اگر پوست چرب دارید، از یک مرطوب کننده سبک استفاده می کنید که به سرعت جذب می شود. اگر پوست شما خشک است، ممکن است به مرطوب کننده سنگین تری نیاز داشته باشید. در صورت داشتن پوست مختلط، باید از یک مرطوب کننده سبک برای بیشتر قسمت های صورت، سپس یک فرمول غلیظ تر در نواحی خشک صورت استفاده نمایید.

همچنین ببینید:

آیا شادی راز درخشان شدن پوست است؟

 

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

در داخل و خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اغلب تیرگی و تغییر رنگ طبیعی پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید است. جهت پیشگیری از این موضوع، طبق شرایط پوستی ناشی از اشعه های UVA و UVB، از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30روی صورت، سینه، بازوها و دستان خود استفاده کنید. باید کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یکبار تمدید کرد، به خصوص اگر در خارج از منزل هستید.

 

تغییرات سبک زندگی

تغییرات سالم در سبک زندگی سبب درخشان شدن پوست می شود. سعی کنید روزانه از میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل استفاده کنید. علاوه بر این مردان باید حدود 3.7 لیتر (130 اونس) آب، زنان حدود 2.7 لیتر (91 اونس) آب مصرف کنند. پیاده روی حدود 30 دقیقه در روز بسیار موثر می باشد.

در صورت آبرسانی پوست، ورزش منظم، تغذیه سالم؛ پوست درخشان تر، روشن تر و سالم تر به نظر می رسد.

 

محافظت در برابر خورشید

از پوست خود در برابر نور خورشید در فضای باز محافظت کنید، حتی اگر ضد آفتاب استفاده کرده اید. حتی با استفاده از کرم ضد آفتاب، امکان قرمزی یا تیره شدن پوست وجود دارد، به ویژه در تابستان. اگر بیرون از منزل هستید، می‌توانید لباس‌های سبک با آستین بلند و کلاه بپوشید و  برای محافظت بیشتر زیر یک چتر یا درخت بزرگ بنشینید.

 

روش های خانگی برای روشن شدن پوست

 

خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ادویه هندی است که قرن ها برای روشن کردن پوست مورد استفاده قرار گرفته است. پودر زردچوبه را با مقدار کافی روغن زیتون مخلوط کرده تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر زردچوبه را به صورت یک لایه نازک روی پوست خود پخش کنید. بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید.

زردچوبه حاوی کورکومین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل کرده و ممکن است در روشن شدن پوست موثر باشد.

 

سیب زمینی

یک سیب زمینی را ورقه ای برش داده و سپس روی هر برش کمی آب بپاشید. سیب زمینی را به مدت ده دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس شستشو دهید.

نشاسته و قند موجود در سیب زمینی به لایه برداری پوست کمک کرده و ویتامین C، پتاسیم، روی و سایر مواد مغذی در جوان سازی پوست موثر می باشند که در نهایت این کار سبب روشن شدن پوست می شود.

اگر سیب زمینی در دسترس ندارید، از میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C استفاده کنید.

 

محلول شستشوی آب لیمو

حدود 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب لیمو را با 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب را ترکیب نمایید. یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی صورت بکشید. پس از حدود 20 دقیقه، صورت را به آرامی با آب ولرم شستشو دهید، سپس پوست خود را با یک حوله نرم خشک کرده و از مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

آب لیمو لایه سطحی پوست را تمیز و روشن تر می کند و به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند و اسید سیتریک موجود در آب لیمو نیز یک سفید کننده ملایم پوست است .

آب لیمو ممکن است سبب خشکی و تحریک پوست شود. اگر دچار قرمزی یا سوزش شدید، بلافاصله آن را شسته و دیگر استفاده نکنید.

 

ماسک آلوئه ورا

از آلوئه ورا جهت تسکین و روشن شدن پوست می توان استفاده کرد. آلوئه ورا جهت التیام پوست بر اثر سوختگی شناخته شده است، اما دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که سبب روشن شدن پوست می شود. یک لایه ضخیم از آلوئه را روی پوست قرار داده، سپس حدود 20 دقیقه زمان دهید تا کاملا جذب شود.

آلوئه ورا به عنوان مواد تشکیل دهنده در برخی کرم ها و لوسیون های مختلف دیده می شود.

آلوئه ورا طبیعی را یک بار در روز تا زمانی که نتایج مورد نظر خود را دریافت نمایید؛ می توان استفاده کرد.

 

آب نارگیل تازه

آب نارگیل تازه را بر روی صورت استفاده نمایید. یک تکه پنبه را به آب نارگیل آغشته کرده و آن را روی صورت و سایر نواحی که می خواهید روشن شوند، بزنید. به مدت 20 دقیقه بر روی پوست مانده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

می توان این کار را دو بار در روز و تا زمانی که دوست دارید انجام دهید.

همچنین ببینید:

روغن نارگیل و خواص آن برای پوست

 

ماسک لیمو و عسل

برای لایه برداری طبیعی ماسک لیمو، عسل و بلغور جو دوسر درست کنید. وقتی روشن ‌کننده‌های طبیعی پوست را با لایه ‌بردارها مخلوط می‌کنید، می‌ توان ماسکی ایجاد کنید که سبب روشن شدن پوست می شود. این ماسک را بر روی صورت قرار داده و بعد از بیست دقیقه شستشو دهید.

هنگام شستشوی ماسک، از نوک انگشتان خود برای انجام حرکات دایره ای ملایم استفاده کنید. بلغور جو دوسر آسیاب شده سبب از بین رفتن سلول های مرده شده و در نهایت پوست روشن تر می شود.

در صورت خشکی پوست از خیار به جای لیمو استفاده کنید. ترکیب مقدار مساوی آب خیار و عسل و قرار دادن آن به مدت 15 دقیقه روی صورت و در نهایت شستن آن می تواند مفید و موثر باشد.

همچنین می توان 2 قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر (2 گرم) را با کمی زردچوبه و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید.

 

ماسک ماست یا شیر

ماست و شیر در رطوبت رسانی و روشن کنندگی موثر هستند. یک تکه پنبه را به ماست معمولی یا شیر فاقد چربی آغشته کرده و روی پوست قرار دهید. پس از بیست دقیقه آن را شستشو دهید.

شیر و ماست هر دو حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند که به آرامی پوست را لایه برداری می کنند.

 پوست روشن بیشتر مستعد آفتاب سوختگی است. در صورت آفتاب سوختگی حتما به پزشک مراجعه نمایید. آفتاب سوختگی شدید می تواند شامل قرمزی پوست و تاول های کوچک روی سطح پوست باشد. تاول های بزرگ می تواند منجر به عفونت جدی شود.

از دستکاری تاول ها اجتناب نمایید؛ زیرا سبب گسترش عفونت می گردد.

در صورت قرمزی پوست که پس از یک هفته بهبود پیدا نمی کند مراجعه به متخصص ضروری است. پوست روشن که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گیرد می تواند قرمز و دردناک شود.

حساسیت خفیف، خارش و لایه برداری پوست از علائم شایع آفتاب سوختگی هستند و نیازی به درمان دارویی ندارند.

جهت واکنش آلرژیک به دارو نیاز به درمان پزشکی است. حتی درمان‌های طبیعی مانند زردچوبه و آلوئه ‌ورا می‌توانند در برخی افراد هنگام استفاده از آن‌ها روی پوست سبب ایجاد واکنش‌ می شوند. در صورت استفاده از روش های طبیعی و وجود واکنش؛ استفاده از آن را متوقف کرده و پوست خود را شستشو دهید. در صورت واکنش جدی مراجعه به پزشک الزامی است.

علائم جدی واکنش آلرژیک عبارتند از :

  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در تنفس
  • بثورات خفیف یا کهیر نیازی به درمان فوری پزشکی ندارد، اما در صورت عدم بهبودی پس از چند ساعت، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت ایجاد خال های جدید روی پوست به متخصص پوست مراجعه کنید. پوست روشن بیشتر در معرض آسیب ناشی از قرار گرفتن در نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به ایجاد خال شود که در برخی مواقع می تواند سرطانی باشد.

در صورت بزرگ تر شدن خال، تغییر رنگ و شکل؛ به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

wikihow

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x