فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 835

کیست بیکر چیست؟

آسیب ناشی از ورزش یا ضربه به زانو می‌تواند منجر به ایجاد کیست بیکر شود، کیست بیکر همچنین ممکن است گاهی اوقات در صورت داشتن یک بیماری سلامتی ایجاد شود مانند ...

کیست بیکر، که کیست پوپلیتئال نیز نامیده می‌شود، تورمی مملو از مایعات است که در پشت زانو ایجاد می‌شود.

وقتی بافت پشت مفصل زانو متورم و ملتهب می‌شود، ایجاد می‌شود. تورم و التهاب می‌توانند باعث موارد زیر شوند:

  • درد در زانو و ساق پا
  • تجمع مایعات در اطراف زانو
  • قفل شدن گاه به گاه یا کلیک کردن روی مفصل زانو

کیست بیکر چیست؟

با این حال، گاهی اوقات ممکن است کیست بیکر به غیر از تورم مملو از مایع در پشت زانو، علائمی ایجاد نکند.

کیست بیکر ممکن است بعضی اوقات ترکیده (پاره شود) و در نتیجه مایعات به گوشت شما نشت کنند. این می‌تواند باعث درد شدید، تورم و قرمزی در ساق پا شود.

همچنین ببینید:

تاثیر طب سوزنی بر کنترل بیماری ها

چه عواملی باعث کیست بیکر می‌شوند؟

آسیب ناشی از ورزش یا ضربه به زانو می‌تواند منجر به ایجاد کیست بیکر شود.

کیست بیکر همچنین ممکن است گاهی اوقات در صورت داشتن یک بیماری سلامتی مانند:

  • آرتروز: که معمولاً به دلیل "سایش و پارگی" مفاصل مربوط به سن است. به خصوص روی زانو ها، باسن، دست ها و انگشت شست پا تأثیر می‌گذارد
  • آرتروز التهابی: از جمله  آرتریت روماتوئید، که نوع شایع‌تری از  آرتریت است و در اثر حمله سیستم ایمنی به مفاصل ایجاد می‌شود
  • نقرس: نوعی آرتروز است که معمولاً انگشت شست پا را درگیر می‌کند و در اثر تجمع مواد زائد اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود

کیست های بیکر در زنان بیشتر از آقایان دیده می‌شوند، احتمالاً به این دلیل که زنان بیشتر در معرض آرتروز و آرتریت روماتوئید هستند. آنها معمولاً در افراد بالای 40 سال ایجاد می‌شوند، اگرچه می‌توانند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار دهند.

درمان کیست بیکر

در صورت داشتن کیست بیکر که هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، درمان معمولاً لازم نخواهد بود.

برای کاهش تورم و تسکین درد ها می‌توان از مسکن هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن استفاده کرد. بانداژ یا کیسه یخ نیز ممکن است کمک کنند.

اگر شما یک بیماری زمینه‌ای دارید که باعث ایجاد کیست می‌شود، مهم است که این بیماری به درستی کنترل شود. کیست ممکن است وقتی بیماری که باعث ایجاد آن شده است از بین برود.

در برخی موارد، ممکن است تخلیه کیست وجود داشته باشد. برای ترمیم هرگونه آسیب قابل توجهی در اطراف مفصل زانو، ممکن است به جراحی نیز نیاز باشد

یک گزینه درمانی تزریق داروی کورتیکو استروئید به طور مستقیم به زانوی آسیب دیده برای کمک به کاهش تورم و التهاب است.

همچنین ببینید:

10 مزیت برتر ورزش منظم

جراحی برای ترمیم آسیب دیدگی زانو

در بعضی موارد، ممکن است تخلیه (آسپیراسیون) کیست بیکر باشد. با این حال، ممکن است آسپیراسیون کیست های طولانی مدت (مزمن) نباشد زیرا آنها از ژله ساخته شده اند.

برداشتن کیست بیکر از طریق جراحی کار آسانی نیست زیرا برخلاف انواع دیگر کیست، پوشش داخلی ندارند.

اگر به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری مانندآرتروز به میزان قابل توجهی آسیب دیده باشد، ممکن است برای ترمیم مفصل زانو جراحی لازم باشد.

معمولاً از نوعی جراحی سوراخ کلید استفاده می‌شود که به آرتروسکوپی معروف است. جراح از ابزاری به نام آرتروسکوپ برای دیدن داخل مفصل زانوی شما استفاده خواهد کرد. برای ترمیم هرگونه آسیب می‌توان از ابزار های کوچک جراحی در کنار آرتروسکوپ استفاده کرد.

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

nhs

دیدگاه تان را بنویسید

 

x