فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1961

روغن های ضروری برای بیماری های پوستی

روغن های ضروری عصاره ای از گل ها، برگ ها و دانه ها می باشند. روغن‌های ضروری با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و تسکین‌ دهنده برای انواع مشکلات پوستی کاربرد دارند. در حالی که تحقیقات در مورد اثربخشی مواد ضروری ادامه دارد، اما گفته می شود روغن ها قادر به درمان خشکی پوست، آکنه و دیگر موارد هستند. در صورت مشاهده هر گونه واکنش منفی؛ استفاده از روغن های ضروری را متوقف کنید...

روغن های ضروری و بیماری های پوستی

روغن های ضروری عصاره ای غلیظ از گیاهان مختلف هستند. اخیرا دانشمندان شروع به بررسی استفاده از این روغن ها در درمان بیماری ها از جمله بیماری های پوستی کرده اند.

روغن های ضروری برای بیماری های پوستی

 

افراد بسیاری در سراسر جهان از گیاهان و عصاره های گیاهی در طب سنتی استفاده می کنند.

شواهد علمی نشان می دهد که برخی روغن های ضروری دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. این خواص بسیار مهم و موثر می باشند، اگرچه دانشمندان به تحقیقات بیشتری احتیاج دارند.

 

بهترین روغن ها جهت ترمیم پوست

محققان در حال بررسی استفاده از روغن‌های ضروری در درمان چندین بیماری پوستی هستند، از جمله:

 

اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که 15 تا 30 درصد از کودکان و 2 تا 10 درصد از افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. سبب ایجاد موارد زیر در پوست می گردد:

  • خشکی
  • خارش
  • ایجاد ترک
  • زخم

همچنین ببینید:

خواص روغن سیاه دانه برای پوست

 

محققان همچنان نیاز به تحقیقات بیشتری جهت تایید این خواص گیاهی می باشند. برخی مطالعات تاثیر روغن های طبیعی جهت بهبود اگزما را نشان می دهند و برخی دیگر مخالف این موضوع هستند.

به عنوان مثال یک مطالعه کوچک در کودکان مبتلا به اگزما؛ درمان همراه با ماساژ را با استفاده از روغن های ضروری یا ماساژ مقایسه کرد. در هر دو گروه بهبودی در علائم اگزما مشاهده شد.

سایر تحقیقات نشان می دهد که عصاره بابونه می تواند مفیدتر از 0.5٪ هیدروکورتیزون، یک داروی رایج اگزما، جهت بهبود اگزما باشد. با این حال از آنجایی که مطالعه از روش دوسوکور استفاده نکرده است، نتایج غیر قابل اعتماد می باشد.

 

خشکی پوست

تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد روغن های ضروری در درمان خشکی پوست موثر هستند. اگر برخی از روغن‌های ضروری در درمان اگزما مفید واقع گردند، ممکن است خشکی پوست را نیز بهبود بخشند. این موضوع به این دلیل است که خشکی پوست یکی از علائم اگزما به شمار می رود.

 

خارش پوست

برخی افراد دارای خارش مزمن پوست هستند که این وضعیت می تواند بسیار ناراحت کننده و گاهی درمان آن دشوار باشد.

بر اساس برخی شواهد، روغن های ضروری در درمان خارش مزمن پوست موثر هستند.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که استفاده از روغن نعناع فلفلی در وازلین به طور قابل توجهی خارش مزمن را نسبت به وازلین عادی بهبود می بخشد. مطالعه‌ای در سال 2017 نتایج مشابهی در مورد روغن میخک پیدا کرد.

 

بثورات پوستی

هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر روغن های ضروری بر بثورات پوستی وجود ندارد. حتی با وجود اینکه روغن های ضروری ممکن است سبب واکنش آلرژیک شوند؛ اما احتمال ایجاد بثورات پوستی نیز وجود دارد.

 

روغن های ضروری

روغن های ضروری از عصاره گیاهان خام بدست می آیند. تولیدکنندگان گاهی آنها را به شکل خالص و گاهی آنها را به شکل رقیق شده در یک روغن حامل به فروش می رسانند.

دو روش اصلی برای استخراج روغن وجود دارد. اولین مورد تقطیر با بخار یا آب است. این روش زمانی است که افراد عصاره گیاه را با فشار دادن آب یا بخار از طریق مواد گیاهی خارج می کنند.

دومین روش پرس سرد است. این روش زمانی است که افراد به مواد گیاهی فشار وارد می کنند، اغلب به صورت مکانیکی، که سبب تولید عصاره می شود.

 

نحوه استفاده روغن های ضروری

دو روش اصلی برای استفاده از روغن های ضروری وجود دارد؛ که عبارتند از استنشاقی و استفاده موضعی.

بسته به نیاز و شرایط فرد، می توان روغن ها را با استفاده از روش های مختلف استنشاق کرد. می توان کل اتاق‌ها را با استفاده از اسپری‌ها با این روغن ها معطر کرد. روش های کنترل شده بهتری مانند حمام بخار جهت استنشاق این روغن ها نیز وجود دارد.

همچنین می توان روغن ها را به صورت موضعی با ماساژ روی پوست استفاده کرد. از آنجایی که استفاده مستقیم از روغن‌های ضروری رقیق‌ نشده برای پوست مضر می باشد؛ باید حتما این موارد را جهت پیشگیری از تحریکات پوستی در یک روغن حامل رقیق کرد.

باید این نکته را در نظر گرفت که این روغن ها قابل خوردن نمی باشند. انجام این کار ممکن است باعث آسیب اندام و واکنش های جانبی شود. مصرف آنها برای برخی افراد می تواند کشنده باشد.

 

خطرات روغن های ضروری

روغن های ضروری طبیعی هستند اما با این وجود خطراتی به همراه دارند.

برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به روغن های ضروری داشته باشند. قبل از استفاده کامل؛ باید ابتدا مقداری از آن را به عنوان تست انجام دهید. در نهایت صبر کرده و ایجاد هرگونه واکنش آلرژیک را بررسی نمایید:

  • تحریک و سوزش پوست
  • حملات آسم
  • مشکل در تنفس

گاهی اوقات حالت تهوع و سردرد در نتیجه استنشاق برخی روغن‌های ضروری گزارش داده می شود.

همچنین ببینید:

روغن نارگیل و خواص آن برای پوست

 

شواهد علمی نشان می‌دهد قرار گرفتن بیش از حد در معرض برخی از روغن‌های ضروری می‌تواند منجر به عوارض مختلف سلامتی شود. به عنوان مثال استفاده از روغن های ضروری در رایحه درمانی ممکن است منجر به درماتیت گردد. در موارد جدی تر برخی افراد موارد زیر را تجربه می کنند:

  • روغن مریم گلی
  • روغن زوفا
  • روغن سدر

 

خلاصه کلی

استفاده از روغن های ضروری از گذشته تاکنون وجود داشته است. با این حال دانشمندان قبل از تایید خطرات و خواص سلامتی این روغن ها برای بیماری های پوستی، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

دیدگاه تان را بنویسید

 

x