فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1720

بهترین مکمل های ضد پیری

پیری به تغییرات فیزیولوژیکی گفته می شود که در طول زندگی تجربه می کنیم. با افزایش سن تغییرات پوستی نیز رخ می دهد؛ زیرا مقدارکلاژن با گذشت زمان کاهش می یابد. عدم وجود کلاژن نیز سبب پیری پوست می گردد. با داشتن سبک زندگی سالم و مصرف مواد مغذی می توان روند پیری را کند کرد. برخی ویتامین ها و مکمل ها جهت کاهش اثرات پیری موثر هستند...

اگرچه پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، اما بسیاری از ما می خواهیم تا زمانی که ممکن است جوانی خود را حفظ کنیم.

بهترین مکمل های ضد پیری

نمی توان جلوی روند پیری را گرفت، اما می‌توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا فرآیندهای پیری و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهید.

علل اصلی پیری عبارتند از آسیب سلولی انباشته ناشی از مولکول‌های واکنشی به نام رادیکال‌های آزاد و کوتاه شدن تلومرها، ساختارهایی هستند در انتهای کروموزوم‌ها؛ و نقش مهمی در تقسیم سلولی دارند.

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، ورزش منظم و اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف الکل بهترین راه برای کند کردن روند پیری است.

علاوه بر این، دانشمندان مواد متعددی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است فرآیندهای پیری خاص را کند کرده و به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کنند.

در اینجا چند مکمل وجود دارد که ممکن است به کاهش اثرات پیری کمک کند.

 

1_ کورکومین

کورکومین؛ ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، دارای خواص محافظتی سلولی قدرتمندی است که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قوی آن است.

فرآیندی به نام پیری سلولی زمانی اتفاق می‌افتد که تقسیم سلولی متوقف شود. با افزایش سن، سلول‌های پیر تجمع می‌یابند که اعتقاد بر این است که پیری و پیشرفت بیماری را تسریع می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین پروتئین‌های خاصی را فعال می‌کند که به تاخیر در پیری سلولی و افزایش طول عمر کمک می‌کنند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که کورکومین با آسیب سلولی مبارزه می کند و به طور قابل توجهی طول عمر را افزایش می دهد. نشان داده شده است که این ترکیب بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تعویق می اندازد و علائم مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش می دهد.

ممکن است به همین دلیل باشد که مصرف زردچوبه با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن در انسان مرتبط است.

با استفاده از زردچوبه تازه مصرف کورکومین خود را افزایش دهید.

 

2_ اپی گالوکاتچین گالات

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) یک ترکیب پلی فنلی معروف است که در چای سبز غلیظ شده است. فواید سلامتی چشمگیری را ارائه می دهد، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی.

این ترکیب ممکن است باعث افزایش طول عمر و محافظت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن شود.

ممکن است بین مصرف چای سبز و محافظت در برابر پیری پوست و همچنین کاهش هایپرپیگمانتاسیون ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) ارتباط وجود داشته باشد.

یک بررسی نشان می دهد که مصرف روزانه چای سبز ممکن است با فعال کردن سلول های عصبی و کاهش استرس، پیری مغز را سرکوب کند.

شما می توانید EGCG را در رژیم غذایی خود با مصرف چای سبز یا مصرف مکمل های آن دریافت کنید.

همچنین ببینید:

عاداتی که ممکن است باعث پیری زودرس پوست شود

 

3_ کلاژن

با افزایش سن، تولید کلاژن؛ پروتئینی که به حفظ ساختار پوست کمک می کند، کند می شود و منجر به تسریع علائم پیری مانند چین و چروک می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل کلاژن ممکن است علائم پیری از جمله چین و چروک و خشکی پوست را کاهش دهد.

یک مطالعه 12 هفته ای روی 72 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی 2.5 گرم کلاژن، همراه با چندین ماده دیگر از جمله بیوتین؛ در روز به طور قابل توجهی آبرسانی، خشکی و کشش پوست را بهبود می بخشد.

سایر مطالعات انسانی نشان می دهد که مکمل های کلاژن ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد، چین و چروک ها را کاهش دهد، رطوبت پوست را افزایش دهد و رشد ناخن ها را بهبود دهد.

 

4_ کوآنزیم کیو 10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک آنتی اکسیدان است که بدن شما تولید می کند. نقش اساسی در تولید انرژی ایفا کرده و از آسیب سلولی محافظت می کند.

تحقیقات نشان می دهد که سطح CoQ10 با افزایش سن کاهش می یابد.  نشان داده شده است که مکمل آن باعث بهبود جنبه های خاصی از سلامتی در افراد مسن می شود.

یک مطالعه 4 ساله روی 443 سالمند نشان داد که مکمل CoQ10 و سلنیوم کیفیت کلی زندگی را بهبود و زوال جسمی و روانی را کاهش می دهد.

این مکمل استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد که دلیل و منشا آن تجمع رادیکال های آزاد است.

مکمل‌های CoQ10 ممکن است با کاهش سفتی در شریان‌ها، کاهش فشار خون و جلوگیری از تجمع کلسترول اکسید شده در شریان‌ها برای سلامت قلب مفید باشند.

 

6_ کروسین

کروسین یک رنگدانه زرد رنگ کاروتنوئید است که در زعفران یافت می شود.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که کروسین فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد افسردگی و ضد دیابت. همچنین ممکن است در برابر زوال شناختی مرتبط با سن محافظت کند.

مطالعات نشان می‌دهد که کروسین از آسیب عصبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند.

نشان داده شده است که کروسین با کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از اشعه ماوراء بنفش به جلوگیری از پیری در سلول های پوست انسان کمک می کند.

 

7_ ویتامین  C

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می کند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، تنظیم التهاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر که برای پیری سالم ضروری هستند ایفا می کند.

به همین دلیل است که باید مصرف بهینه این ویتامین را برای حفظ سلامت و محافظت در برابر شرایط مرتبط با افزایش سن حفظ کنید.

به عنوان مثال در یک مطالعه بر روی 80 فرد بزرگسال با میانگین سنی 60 سال، افرادی که سطح ویتامین C خونی بالاتری داشتند، در مواردی مانند توجه، تمرکز، حافظه، تصمیم گیری، یادآوری و تشخیص عملکرد بهتری داشتند.

ویتامین C نیز برای سلامت پوست ضروری است. مکمل ممکن است آبرسانی پوست را بهبود بخشد، تولید کلاژن را تحریک کند و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کند.

علاوه بر این برخی شواهد نشان می دهد که مکمل ویتامین C باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی در افراد مسن می شود.

از آنجایی که افراد مسن در مقایسه با افراد جوان در معرض خطر بالاتری برای سطح پایین یا کمبود ویتامین C هستند، ممکن است نیاز به مصرف مکمل باشد به خصوص اگر رژیم غذایی آنها از غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه‌ها و سبزیجات کم باشد.

 

سایر مکمل های ضد پیری

مکمل های زیر نیز ممکن است کمک کننده باشند؛ اما به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی بیشتری در مورد هر یک از آنها مورد نیاز است.

 

ویتامین E  

ویتامین E نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم التهاب ایفا می کند.

برخی شواهد نشان می دهد که افراد مسن برای حفظ سلامتی خود در طول فرآیند پیری، به مقدار بیشتری از این ویتامین نسبت به جوانان نیاز دارند.

 

تیانین

نوعی آمینو اسید است که در چای سبز متمرکز شده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل ال-تیانین ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد میانسال کمک کرده و از اختلال عملکرد کبد مرتبط با سن، استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت نماید.

همچنین ببینید:

عواملی که باعث پیری پوست میشود!!!

 

رودیولا

این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهابی قوی است.

چندین مطالعه حیوانی نشان می دهد که رودیولا ممکن است به افزایش طول عمر کمک کند. تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

 

گون

گون یک گیاه کاهش دهنده استرس است که در طب سنتی استفاده می شود.

ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، جلوگیری از آسیب سلولی و فعال کردن تلومراز، آنزیمی که طول تلومر را حفظ می‌کند، به مبارزه با پیری کمک کند.

 

فیستین

فیستین یک ترکیب فلاونوئیدی است که به عنوان یک دارو درمانی در نظر گرفته می شود، به این معنی که ممکن است سلول های پیر را از بین ببرد.

 

رزوراترول

رزوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنول است که در انگور، انواع توت ها، بادام زمینی یافت می شود و ممکن است با فعال کردن آنزیم هایی به نام سیرتوین، طول عمر را افزایش دهد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که این ترکیب ممکن است طول عمر را افزایش دهد، اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

 

سولفورافان

سولفورافان یک ترکیب گوگردی است که در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی است و خواص ضد التهابی قوی دارد.

مطالعات اخیر نشان داده است که سولفورافان طول عمر کرم های گرد را افزایش می دهد و از مشکلات قلبی مرتبط با سن در موش ها جلوگیری می کند.

 

نتیجه کلی

علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، مصرف برخی مکمل‌ها ممکن است به کند کردن روند پیری و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم کمک کند.

کورکومین، کلاژن، CoQ10، کروسین و ویتامین C تنها تعداد کمی از موادی هستند که نشان داده شده است که اثرات حمایتی از پیری را دارند.

با این وجود، بهترین راه برای افزایش طول عمر و سلامت کلی این است که با مصرف مواد مغذی، ورزش منظم و کاهش استرس از بدن خود مراقبت کنید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

healthline

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x