فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1022

فواید و مضرات آفتاب گرفتن!

آفتاب گرفتن ، که عمل نشستن یا خوابیدن در آفتاب است ، گاهی اوقات با هدف برنزه شدن انجام میشه ، که اگر به درستی صورت بگیره ، می تونه برخی از مزایای سلامتی را داشته باشه. تحقیقات نشون میده آفتاب گرفتن و گذروندن وقت در آفتاب می تونه فوایدی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تونه باعث تقویت خلق و خو ، در نتیجه خواب بهتر بشه و به تولید ویتامین D کمک می کنه ، که باعث تقویت استخوان ها می شه و می تونه به مبارزه با بیماری های خاص کمک کنه....

 قرار گرفتن در معرض آفتاب به بدن کمک می کند تا به طور طبیعی ویتامین D تولید کند.  این ویتامین ضروری است اما بسیاری از افراد به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند.  کمبود ویتامین D شایع است و برخی تخمین ها می گویند 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود دارند. آفتاب گرفتن بدون خطر نیست.  قرار گیری مدت زمان زیاد در آفتاب می تواند منجر به بثورات آفتاب شود ، گاهی اوقات راش گرما نامیده می شود که قرمز و خارش دار است.

فواید و مضرات آفتاب گرفتن!!!

 قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود ، که دردناک است ، ممکن است باعث تاول شود و می تواند تمام قسمت های بدن ، حتی لب ها را تحت تأثیر قرار دهد.  آفتاب سوختگی در اواخر عمر ممکن است منجر به ملانوما شود.

همچنین ببینید:

آیا آب پیاز برای رشد مو موثر است؟

 فوران نور چند شکل (PMLE) که به آن مسمومیت خورشید نیز می گویند ، می تواند در نتیجه مدت زمان زیادی قرار گرفتن در معرض آفتاب اتفاق بیفتد.  به صورت برجستگی های خارش دار قرمز روی سینه ، پاها و بازوها ظاهر می شود.

 

 چه مدت می توانید آفتاب بگیرید؟

 برخی از متخصصان پوست معتقدند ، تا زمانی که با قرار گرفتن در معرض آفتاب معمولاً عارضه ای نداشته باشید ، می توانید بدون ضد آفتاب تا 20 دقیقه در روز آفتاب بگیرید.  برای کاهش خطر آفتاب سوختگی ، بهتر است 5 تا 10 دقیقه بمانید.

 این بستگی به میزان نزدیک بودن به خط استوا ، پاسخ معمول پوست شما به خورشید و کیفیت هوا خواهد داشت. کیفیت پایین هوا می تواند مقداری از نور UV را مسدود کند. 

 

 آیا آفتاب گرفتن می تواند به نوزاد متولد شده آسیب برساند؟

 آفتاب گرفتن در حین بارداری به دلیل تعریق در گرما می تواند منجر به کم آبی بدن شود.  همچنین نشستن در معرض آفتاب برای مدت طولانی ممکن است درجه حرارت اصلی شما را افزایش دهد ، که می تواند درجه حرارت جنین را نیز افزایش دهد.  برخی مطالعات نشان می دهند که درجه حرارت بالاتر هسته باعث بارداری طولانی تر می شود.

همچنین ببینید:

چه دمای آبی برای شستشوی روزانه پوست مناسب است؟

 ویتامین D در دوران بارداری بسیار مهم است.  تحقیقات نشان می دهند که روزانه 4000 IU ویتامین D بیشترین مزایا را داشته است.  برای جلوگیری از خطرات فوق ، با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید در صورت بارداری مقدار مناسب ویتامین D دریافت کنید صحبت کنید.

 

 روش هایی برای آفتاب گرفتن با خیال راحت وجود دارند

از ضد آفتاب بیشتر استفاده کنید و آن را 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید.  اطمینان حاصل کنید که بدن خود را حداقل با یک اونس کامل ضد آفتاب می پوشانید.  این اندازه به اندازه یک توپ گلف یا یک لیوان فول شات است.

 فراموش نکنید که اگر در برابر مو و همچنین دست ها ، پاها و لب ها محافظت نمی شود ، از SPF در بالای سر خود استفاده کنید.

 از تخت های برنزه کننده خودداری کنید.  گذشته از خطرناک بودن ، اکثر تخت های برنزه به سختی دارای نور UVB برای تحریک تولید ویتامین D هستند.

 هنگام گرم شدن در سایه استراحت کنید.

 اگر مدت زمان طولانی را در آفتاب سپری می کنید ، آب بنوشید.

 گوجه فرنگی بخورید ، که حاوی مقدار زیادی لیکوپن است ، تحقیقات نشان داده است که از قرمزی پوست در برابر اشعه UV جلوگیری می کند.

 

 جایگزین های آفتاب گرفتن

 آفتاب گرفتن یکی از روش های بدن شما برای استفاده از فواید آفتاب است ، اما این تنها راه نیست.  اگر نمی خواهید زیر آفتاب دراز بکشید اما همچنان مزایای آن را می خواهید ، می توانید:

 بیرون ورزش کن

 30 دقیقه پیاده روی کنید

 هنگام رانندگی پنجره ها را باز کنید

 دورتر از کار خود پارک کنید و راه بروید

 یک وعده غذایی بیرون از منزل بخورید

 یک مکمل ویتامین D مصرف کنید

از لامپ UV استفاده کنید

 غذاهای غنی از ویتامین D بخورید

 با این حال ، به دلیل خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد ، زمان قرار گرفتن در معرض خود را محدود کنید و از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.  آفتاب گرفتن بدون محافظت می تواند منجر به جوش های آفتاب ، آفتاب سوختگی و احتمال بیشتری برای ابتلا به ملانوم شود.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x