فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 933

فواید پرتقال برای فشار خون بالا

مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز فشار خون را کاهش می‌دهد، افراد مبتلا به فشار خون بالا که روزانه دو لیوان آب پرتقال می‌نوشیدند پس از ۱۲ هفته فشار خون کمتری داشتند، محققان فکر می‌کنند هسپریدین که ​​یک فلاونوئید موجود در آب پرتقال است در بهبود سطح فشار خون نقش دارد...

میوه های خانواده مرکبات

میوه های خانواده‌ی مرکبات، از جمله گریپ فروت، پرتقال و لیمو، ممکن است اثرات قدرتمندی در کاهش فشار خون داشته باشند. آنها دارای ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است بتوانند با کاهش فاکتور های خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، به سلامت قلب شما نیز کمک کنند.

فواید پرتقال برای فشار خون بالا

 

یک مطالعه ۵ ماهه با حضور ۱۰۱ زن ژاپنی نشان داد که مصرف روزانه آب لیمو همراه با پیاده روی با کاهش سطح فشار خون ارتباط معنی داری دارد، تاثیری که محققان آن را به اسید سیتریک و محتوای فلاونوئید لیمو نسبت دادند.

مطالعات همچنین نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال و گریپ فروت می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این وجود، آب گریپ فروت و خود میوه‌ی گریپ فروت می‌توانند با دارو های رایج کاهش دهنده فشار خون تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از افزودن این میوه به رژیم غذای، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

همچنین ببینید:

چگونه افسردگی بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

پرتقال

دفعه دیگر که وارد میوه فروشی می‌شوید حتما قدری مرکبات نیز بخرید. پرتقال سرشار از ویتامین C است و برخی مطالعات نشان می‌دهند در افرادی که در رژیم غذایی خود مقدار زیادی ویتامین C دریافت می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، کاهش پیدا کند.

و اما بهترین حالت برای مصرف و دریافت مزایای این میوه چیست: بهتر است آب آن را بنوشید، البته خوردن کل میوه هم برای دریافت مقداری فیبر می‌تواند کار بسیار خوبی باشد.

سایر منابع ویتامین C: گریپ فروت، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کیوی

آب پرتقال ممکن است به مدیریت فشار خون بالا کمک کند:

 یک لیوان آب پرتقال ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کند. اما آیا می‌دانید، این ممکن است فراتر از این باشد؟ این میوه غنی ویتامین C، پتاسیم، فولات و بیوفلاونوئید های مرکبات طبیعی را ارائه می‌دهد، همه به عنوان سوخت و ساز بدن و سلامت قلب شما شناخته می‌شوند.

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال ممکن است به شما احساس شادابی دهد، اما آیا می‌دانید این کار ممکن است اثری فراتر از این داشته باشد؟ این میوه غنی از ویتامین C، پتاسیم، فولات و بیوفلاونوئید های مرکبات طبیعی است، که همه آنها متابولیسم و ​​سلامت قلب شما را پشتیبانی می‌کنند و باعث سلامتی و شادابی شما می‌شوند. گفته می‌شود آب پرتقال به شما در کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب‌تان کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که توسط کلینیک کلیولند انجام شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو لیوان آب پرتقال می‌نوشیدند، شاهد افت قابل توجهی در سطح فشار خون‌شان بودند. در دو هفته پایانی مطالعه، بیشتر بیماران فشار خونی در محدوده طبیعی داشتند.

و اکنون ما به شما می‌گوییم که چه چیزی آب پرتقال را به عنوان یک نوشیدنی شگفت انگیز برای کمک به کنترل فشار خون بالا تبدیل می‌کند.

آب پرتقال یکی از بهترین منابع ویتامین C است. یک آب پرتقال تازه ۱۰۰ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون کمک کند. میزان سدیم و پتاسیم موجود در بدن بر فشار خون شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که سدیم باعث بالا رفتن آن می‌شود، پتاسیم تمایل دارد که سدیم را متعادل کند و فشار خون شما را کنترل کند. متخصصان بهداشت پیشنهاد می‌کنند که از پتاسیم برای کاهش فشار خون بالا استفاده شود. گفته می‌شود آب پرتقال حاوی مقدار کافی از این ماده معدنی است، در واقع مصرف آن تقریباً هشت درصد از نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. به طور کلی مرکبات گروهی از مواد شیمیایی گیاهی را تولید می‌کنند که به عنوان بیوفلاونوئید های مرکبات شناخته می‌شوند. یکی از این بیوفلاونوئید ها هسپریدین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کند. آب پرتقال شامل فولات ویتامین B است که برای سنتز DNA و متابولیزه اسید های آمینه مورد نیاز است و همچنین از بروز فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، مردان و زنانی که از سال های جوانی فولات بیشتری مصرف می‌کردند، ۲۰ سال بعد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند. آب پرتقال تازه حاوی تقریباً ۲۰ درصد فولات مورد نیاز یک فرد به صورت روزانه است.

همچنین ببینید:

چگونه می‌توان از حمله قلبی، جان سالم به در برد؟

مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز فشار خون را کاهش می‌دهد

افراد مبتلا به فشار خون بالا که روزانه دو لیوان آب پرتقال می‌نوشیدند پس از ۱۲ هفته فشار خون کمتری داشتند.

محققان فکر می‌کنند هسپریدین که ​​یک فلاونوئید موجود در آب پرتقال است در بهبود سطح فشار خون نقش دارد.

آب پرتقال ممکن است فواید دیگری نیز برای سلامت قلب داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که به لطف یک فلاونوئید طبیعی، آب پرتقال می‌تواند انتخاب خوبی برای کمک به کنترل سطح فشار خون باشد.

این فلاونوئید، هسپریدین نامیده می‌شود و در مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و لیموترش یافت می‌شود. فلاونوئید‌ ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند و از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند. و در این میان هسپریدین ممکن است به طور ویژه‌ای  به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

"آنچه در این مطالعه جالب است این است که کمک می‌کند تا تشخیص دهیم که هسپریدین که ​​یک ترکیب گیاهی قدرتمند است که عمدتا در مرکبات یافت می‌شود، می‌تواند یکی از عوامل اصلی کنترل فشار خون در آب پرتقال باشد"

آب پرتقال به طور طبیعی حاوی ۶۹۰ میلی گرم در لیتر هسپریدین است. محققان دریافتند که طی ۱۲ هفته، هم آب پرتقال ۱۰۰٪ و هم آب پرتقال غنی شده با هسپریدین (دارای ۱۲۰۰ میلی گرم در لیتر) فشار خون سیستولیک را در افرادی که از قبل فشار خون بالا داشتند، به طور موثری کاهش داده است. نتایج آنها در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ در مجله تغذیه اروپا منتشر شد.

آب پرتقال کاملا طبیعی و آب پرتقال غنی شده مزایای مشابهی را به همراه دارند.

۱۵۹ شرکت کننده در مطالعه، که بزرگسالانی با فشار خون بالا بودند، به سه گروه تقسیم شدند. شرکت کنندگان در یک گروه هر روز ۵۰۰ میلی لیتر (تقریباً دو فنجان) آب پرتقال طبیعی و در گروه دیگر هر روز دو فنجان آب پرتقال غنی شده با هسپریدین و در گروه آخر یک نوشیدنی با همان کالری، ویتامین C و اسید سیتریک موجود در آب پرتقال دریافت می‌کردند.

شرکت کنندگانی که آب پرتقال طبیعی یا آب پرتقال غنی شده مصرف می‌کردند، کاهش مشابهی در سطح  فشار خون سیستولیک را تجربه کرده اند: به طور متوسط ​​۶.۳۵ میلی متر جیوه برای گروه آب پرتقال طبیعی و ۷.۳۶ میلی متر جیوه برای گروه آب پرتقال غنی شده، کاهش در سطح فشار خون سیستولیک مشاهده شد.

کسانی که آب پرتقال غنی شده با هسپریدین اضافی را نوشیدند کاهش فشار نبض را نیز نشان دادند، که تفاوت بین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک است.

برخی محققان می‌گویند: در صورت ابتلا به دیابت، انتخاب آب پرتقال ممکن است بهترین نوشیدنی مورد انتخاب برای مصرف در رژیم غذایی شما نباشد، زیرا ممکن است باعث افزایش ناخواسته قند خون‌تان شود.

اما گروهی دیگر می‌گویند: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هسپریدین ممکن است در تأخیر جذب قند های طبیعی موجود در آب پرتقال طبیعی نقش داشته باشد، به این معنی که این نوشیدنی به همان روشی که نوشابه قندی منجر به افزایش قند خون می‌شود، منجر به بروز این اتفاق نخواهد شد.

داده هایی در حمایت از این ادعا منتشر شده است، مانند ترکیب متاآنالیز در سال ۲۰۱۴ که نتیجه گیری می‌کند که مصرف آب میوه هیچ تأثیر قابل توجهی بر افزایش سطح قند ناشتا و انسولین در بزرگسالان ندارد.

با این حال محققان می‌گویند: آب پرتقال فقط بخشی از رژیم غذایی سالم برای قلب است.

آنها می‌گویند: "هیچ غذا یا نوشیدنی، همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کند." "مهم است که به کل محتوای مواد مغذی یک غذا یا نوشیدنی و چگونگی کمک آن به بهبود رژیم کلی‌مان توجه کنیم ."

 

سایر مزایای پرتقال:

داده های حاصل از مطالعه مجله تغذیه اروپا همچنین نشان می‌دهند که مصرف آب پرتقال به مدت ۱۲ هفته، چه غنی شده با هسپریدین و چه غنی نشده با آن، ممکن است منجر به کاهش هموسیستئین خون که نشانگر زیستی بیماری قلبی است شود. و همچنین کاهش التهاب را نیز به همراه داشته باشد.

محققان می‌گویند: افرادی که آب پرتقال می‌نوشند ممکن است به طور کلی به انتخاب رژیم های غذایی سالم تری نیز تمایل داشته باشند.

آنها می‌گویند: "تحقیقات نشان می‌دهند که به طور کلی افرادی که به طور منظم آب پرتقال می‌نوشند نسبت به افرادی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کنند کیفیت کلی رژیم غذایی‌شان نیز بهتر از سایرین است." "این نشان دهنده نقش مثبتی است که نوشیدن آب پرتقال طبیعی می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم داشته باشد."

 

توجه: مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع:

food.ndtv

verywellhealth

today

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x