فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 442

آیا شنبلیله می تواند قند خون را کاهش دهد؟

تخم شنبلیله برای کسانی که دیابت دارند مفید است چون حاوی فیبر و مواد شیمیایی دیگری هستند که باعث کاهش سرعت هضم و جذب کربوهیدرات ها و قند می شوند...

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاهی است که در مناطقی از اروپا و غرب آسیا رشد می کند. برگ هایش خوراکی هستند ، اما دانه های کوچک قهوه ای اش به دلیل استفاده در پزشکی مشهورهستند.اولین مورد استفاده از شنبلیله ثبت شده در مصر بوده است  که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. در خاورمیانه و آسیای جنوبی ، دانه ها به عنوان ادویه و یک داروی سنتی استفاده می شدند.

آیا شنبلیله می تواند قند خون را کاهش دهد؟

می توانید شنبلیله را به اشکال زیر خریداری کنید:

ادویه (به صورت کامل یا پودری)

مکمل (به صورت قرص  و مایع)

چای

کرم پوست

اگر میخواهید که از شنبلیله به عنوان مکمل استفاده کنید ، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین ببینید:

فواید شیرین بیان برای دیابتی ها

 

شنبلیله و دیابت

تخم شنبلیله ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد. این دانه ها حاوی فیبر و مواد شیمیایی دیگری هستند که باعث کاهش سرعت هضم و جذب کربوهیدرات ها و قند می شوند.

دانه ها همچنین ممکن است به بهبود نحوه استفاده بدن از قند و افزایش میزان انسولین نیز کمک کنند.

بسیاری از این مطالعات بر روی این گیاه بر توانایی دانه هایش در کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت متمرکز شده اند.

یک منبع تحقیق معتبر نشان داده است که مصرف دوز روزانه ۱۰ گرم تخم شنبلیله خیس شده در آب گرم ممکن است به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند.

یک منبع تحقیق معتبر دیگر نیز بیان کرده است که که خوردن مواد غذایی  تهیه شده با آرد شنبلیله ، مانند نان، ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

منبع دیگری نیزکاهش ناچیزی در گلوکز ناشتا با استفاده از شنبلیله  به عنوان یک مکمل نشان داده است.

منبع معتبر مؤسسه ملی بهداشت (NIH) اظهار داشته است که در این مرحله این شواهد برای اثبات کامل توانایی شنبلیله در کاهش قند خون هنوز ضعیف هستند.

 

آیا مصرف مکمل های شنبلیله ایمن است؟

مقادیر شنبلیله مورد استفاده در آشپزی عموما بی خطر تلقی می شود. با این حال ، NIH هشدار می دهد که در زنان مبتلا به سرطانهای حساسیت هورمونی  ، شنبلیله می تواند رفتاری مشابه با استروژن را در بدن تقلید کنددر صورت مصرف دوزهای زیاد ، عوارض جانبی می تواند شامل نفخ  باشد.

شنبلیله همچنین می تواند با داروهای مختلفی واکنش نشان دهد ، به خصوص با داروهایی که اختلالات لخته شدن خون و دیابت را درمان می کنند. اگر در حال مصرف این نوع از داروها هستید ، قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری ازافت قند خون ، پزشک ممکن است لازم باشد دوزهای داروی دیابت را کاهش دهد.سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل های شنبلیله را هنوز ارزیابی یا تأیید نکرده است.

 

چگونه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

تخم شنبلیله طعم تلخی دارد. آنها اغلب در مخلوط ادویه جات مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی از دستور العمل ها از آنها در غذاها ، ترشی و سس های استفاده می کنند. همچنین می توانید برای خود چای شنبلیله یا نوشیدنی شنبلیله درست کنید ویا پودر آن را روی ماست بپاشید و مصرف کنید.

اگر مطمئن نیستید که آیا درست است که از شنبلیله استفاده کنید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید که به شما در اضافه کردن آن به برنامه غذایی فعلی دیابتتان کمک کند.

 

سایر مزایای شنبلیله

تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده ی سلامت و زندگی در رابطه با شنبلیله مشاهده نشده است. یک منبع معتبر اظهار داشته است که مصرف شنبلیله حتی می تواند از کبد شما در برابر اثرات سموم محافظت کند.یک مطالعه معتبر نشان داده است  که شنبلیله می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و به عنوان یک گیاه ضد سرطان عمل کند. شنبلیله همچنین می تواند به کاهش بعضی از علائمی که در دوره های قاعدگی باعث ایجاد درد شدید می شوند نیز کمک کند.

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

healthline

دیدگاه تان را بنویسید

 

x