فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1251

وظایف اصلی کبد در بدن چیست و چگونه کار می کند ؟

کبد بزرگترین غده در بدن است که در فعالیتهای سوخت و ساز بدن مثل دستگاه گوارش نقش مهمی داره. کبد همچنین مواد شیمیایی سموم رو متلاشی میکنه٬ بیش از یک لیتر خون در هر دقیقه از طریق کبد فیلتر میشه و ....

کبد بزرگترین اندام جامد موجود در داخل بدن است. این عضو سموم را از خون حذف می کند ، سطح قند خون سالم را حفظ می کند ، میزان لخته شدن خون را تنظیم می کند و صدها عملکرد حیاتی دیگر را نیز انجام می دهد. در پایین قفسه سینه در سمت راست بالای شکم قرار دارد.

وظایف اصلی کبد در بدن چیست و چگونه کار می کند ؟

 

حقایق کلیدی:

کبد تمام خون بدن را فیلتر کرده و مواد سمی مانند الکل و مواد مخدر را تجزیه می کند.

کبد همچنین صفرا را نیز تولید می کند ، صفرا مایعی است که به هضم چربی ها کمک می کند و مواد زائد را حمل می کند.

کبد شامل چهار لوب است که هر کدام از هشت قسمت و هزاران لوبول (یا لوب های کوچک) تشکیل شده اند.

همچنین ببینید:

امید به زندگی در بیماران سیروز کبدی

عملکردهای کبد

کبد یک ارگان ضروری در بدن است که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را انجام می دهد. این موارد شامل حذف مواد زاید و مواد خارجی از جریان خون، تنظیم سطح قند خون و مواد مغذی ضروری است. در اینجا برخی از مهمترین عملکردهای آن آورده شده است:

تولید آلبومین: آلبومین پروتئینی است که از نفوذ مایعات موجود در جریان خون به بافت  های اطرافش جلوگیری می کند. همچنین هورمون ها ، ویتامین ها و آنزیم ها را نیز در بدن منتقل می کند.

تولید صفرا: صفرا مایعی است که برای هضم و جذب چربی در روده کوچک بسیار مهم است.

خون را تصفیه می کند: تمام خونی که از معده و روده خارج می شود از کبد عبور می کند و کبد سموم و سایر مواد مضر موجود در آن از بین می برد.

تنظیم کننده اسیدهای آمینه: تولید پروتئین به اسیدهای آمینه بستگی دارد. کبد به بدن اطمینان می دهد که سطح اسید آمینه در جریان خون نرمال و کافی است.

انعقاد خون را تنظیم می کند: منعقد کننده های خون با استفاده از ویتامین K ایجاد می شوند که این ویتامین نیز فقط با کمک صفرا ، مایعی که کبد تولید می کند ، جذب می شود.

مقاومت در برابر عفونت ها: به عنوان بخشی از فرایند فیلتر کردن ، کبد باکتری ها را نیز از جریان خون خارج می کند.

ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی: کبد مقادیر قابل توجهی از ویتامین های A ، D ، E ، K و B12 و همچنین آهن و مس را در خود ذخیره می کند.

فرآیندهای مربوط به گلوکز: کبد گلوکز اضافی (قند) را از جریان خون خارج کرده و به صورت گلیکوژن ذخیره می کند. در صورت نیاز ، می تواند گلیکوژن را دوباره به گلوکز تبدیل کند.

 

آناتومی کبد:

کبد قهوه ای مایل به قرمز است و تقریباً شبیه یک مخروط است ، انتهای باریکش بالای طحال و معده و انتهای بزرگش بالای روده کوچک قرار دارد.  کل اندام در زیر ریه ها در بالای شکم سمت راست قرار دارد. وزن آن بین ۳ تا ۳.۵ پوند است.

همچنین ببینید:

دارو های مضر برای کبد و بیماری های کبدی

حفظ کبد سالم

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبدی ، برداشتن گام هایی فعال در جهت داشتن زندگی سالم است. موارد زیر توصیه هایی هستند که به حفظ عملکرد کبد به نحوی که باید کمک می کنند:

از مصرف داروهای غیر مجاز و مواد مخدر بپرهیزید: داروهای غیرمجاز سمومی هستند که کبد باید آنها را فیلتر کند. مصرف این داروها می تواند آسیب های طولانی مدت ایجاد کند.

الکل کمتری ​​بنوشید: الکل باید توسط کبد تجزیه شود. در حالی که کبد می تواند مصرف مقادیری از الکل را تعدیل کند ، اما مصرف زیاد الکل می تواند باعث آسیب به کبد شود.

به طور منظم ورزش کنید: یک برنامه ورزشی منظم به ارتقاء سلامت عمومی هر اندام از جمله کبد کمک می کند.

غذاهای سالم بخورید: خوردن بیش از حد چربی می تواند عملکرد کبد را دچار مشکل کرده و منجر به ابتلا به بیماری کبد چرب شود.

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید: برای جلوگیری از بیماریهای مقاربتی مانند هپاتیت C از لوازم پیشگیری استفاده کنید.

واکسن بزنید: به ویژه در سفر ، واکسیناسیون مناسب علیه هپاتیت A و B و همچنین بیماری هایی مانند مالاریا و تب زرد که در کبد رشد می کنند را انجام دهید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منابع:

columbiasurgery.orgs

دیدگاه تان را بنویسید

 

x