فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 2023

جراحی ناخن فرورفته پا و آنچه باید بدانیم

ناخن فرورفته در گوشت پا اغلب در انگشت شست پا رخ می دهد. علل شایع این وضعیت عبارتند از: پوشیدن کفش هایی تنگ و نامناسب، کوتاه کردن بیش از حد ناخن های پا، آسیب انگشت پا یا ناخن پا، رشد طبیعی ناخن پا به صورت منحنی. بسیاری از ناخن های فرورفته پا را می توان با مراقبت های خانگی با موفقیت درمان کرد. اما با بروز عفونت، اغلب جراحی مورد نیاز است...

ناخن فرورفته پا

فرورفتن ناخن در گوشت پا رایج است و معمولاً بدون جراحی قابل درمان می باشد. با این حال در موارد شدید، افراد ممکن است نیاز به درمان پزشکی ناخن فرورفته در گوشت پا خواهند بود.

جراحی ناخن فرورفته پا و آنچه باید بدانیم

 

اگر افراد در مراحل اولیه متوجه این موضوع شوند، می‌توانند ناخن‌های فرو رفته را در خانه درمان کنند. با این حال در موارد شدید؛ به ویژه زمانی که ناخن دچار عفونت شده است، ممکن است افراد برای مشاوره، دریافت آنتی بیوتیک یا جراحی به پزشک مراجعه کنند.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه زمانی به جراحی جهت فرو رفتن ناخن در گوشت پا نیاز است و به روش، زمان بهبودی و خطرات آن می پردازیم.

همچنین ببینید:

ویتامین های ضروری برای سلامت ناخن ها را بشناسید!

 

فرآیند

جراحی ناخن فرورفته در گوشت پا معمولا یک عمل سرپایی است که شامل استفاده از بی حسی موضعی می باشد. بی حسی موضعی به این معنی است که فرد بیدار می ماند، اما پزشک ناحیه را بی حس می کند تا فرد نتواند انگشت پای خود را احساس کند.

برخی پزشکان در طول جراحی یک آرام بخش یا بیهوشی با دوز ملائم جهت تسکین درد اعمال می کنند. با این نوع بیهوشی فرد بیدار بوده اما ممکن است این روش را به خاطر نیاورد.

اگر فرد بیهوشی عمومی را ترجیح دهد، جراحی ممکن است طولانی تر شده و به آمادگی بیشتری نیاز داشته باشد. با بیهوشی عمومی، فرد بیهوش خواهد شد و این گزینه مناسبی برای افرادی است که در مورد جراحی بسیار مضطرب هستند.

چندین روش جراحی می تواند ناخن فرورفته در گوشت پا را درمان کند. جراح ارتوپد یا پزشک متخصص می تواند بهترین گزینه جراحی را ارائه دهد.

 

رایج‌ترین جراحی‌ها برای ناخن‌های فرو رفته در گوشت پا عبارتند از:

  1. روش Wedge resection: در این روش پزشک بخشی از ناخن پا را برمی دارد تا از فرورفتن آن در پوست جلوگیری شود. این روش برداشت جزئی ناخن نیز نامیده می شود.
  2. کشیدن ناخن پا: ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که کل ناخن پا را بردارد. برداشتن کل ناخن این احتمال را افزایش می‌دهد که ناخن بدشکل رشد کند، که می‌تواند خطر رشد ناخن‌های فرو رفته در گوشت پا را در آینده افزایش دهد. ممکن است 18 ماه زمان لازم باشد تا ناخن به طور کامل رشد کند. به این روش برداشت کامل صفحه ناخن نیز گفته می شود.
  3. جراحی نوک انگشت پا: اگر سایر جراحی‌ها برای فرد نامناسب باشند یا روش‌های قبلی ناموفق باشد، پزشک ممکن است بافت نرم نوک انگشت پا را برداشته و تغییر شکل دهد.
  4. ماتریکسکتومی: این روش ممکن است در صورت عدم موفقیت در برداشتن ناخن ضروری باشد. این روش شامل برداشتن بستر ناخن علاوه بر ناخن است. پزشک همچنین ممکن است برای تسکین تورم یا تخلیه بافت عفونی، بستر ناخن را برش دهد.

 

چه زمانی جراحی لازم است؟

ناخن فرورفته در گوشت پا، که پزشکان آن را انیکوکریپتوز می نامند، یک مشکل رایج است. حدود 20% افرادی که با این وضعیت به پزشک مراجعه می‌کنند دارای مشکل فرو رفتن ناخن در گوشت پا هستند.

این وضعیت دردناک زمانی اتفاق می‌افتد که ناخن پا به داخل پوست رشد می‌کند. معمولاً انگشت شست پا را درگیر کرده و گوشه ناخن در بستر ناخن رشد می کند. در بیشتر موارد این وضعیت به دلیل پوشیدن کفش های تنگ یا کوتاه کردن نامناسب ناخن ها رخ دهد.

جهت درمان خانگی فرو رفتن ناخن در گوشت پا استفاده از صندل پیشنهاد می گردد. این موضوع مانع فشار وارد شده به انگشت پا می شود.

با این حال در صورت وجود علائم عفونت، فرد باید به جای درمان خانگی، به پزشک مراجعه کند. افراد همچنین در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف باید حتما به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

ناخن های فرو رفته در گوشت پا پوست را تحریک می کنند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند ورود باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها را آسان‌تر سازنند که این امر خطر عفونت را افزایش می‌دهد. درمان سریع ناخن فرورفته این خطر را کاهش می دهد. برخی علائم عفونت عبارتند از:

  • تورم
  • چرک
  • قرمزی
  • درد شدید
  • تب

 

در صورت تورم، التهاب یا عدم بهبودی بعد از چند روز، پزشک عفونت را تشخیص داده و آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنها همچنین ممکن است یک آتل مخصوص برای جلوگیری از رشد بیشتر ناخن پا در گوشت توصیه کنند. در صورت عدم بهبودی، جراحی نیاز است.

 

نکات و زمان بهبودی

با استفاده از روش های زیر می توان سرعت بهبودی پس از جراحی ناخن فرورفته را در پا افزایش داد:

  • هر روز برای مدتی پاهای خود را در آب گرم یا نمک اپسوم قرار دهید
  • مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای کمک به درد و تورم
  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک دو بار در روز یا طبق تجویز پزشک، در صورت وجود عفونت
  • باندپیچی کردن زخم تا زمان بهبودی که معمولاً چندین هفته طول می کشد
  • تمیز و خشک نگه داشتن زخم، به جز هنگام دوش گرفتن یا تمیز کردن نواحی مورد نظر
  • اجتناب از فعالیت شدید ورزشی تا زمانی که پزشک اجازه تمرینات ورزشی را دهد
  • پوشیدن کفش مناسب
  • اجتناب از دستکاری کردن زخم ها

 

برای اکثر افراد، زخم در طول چند هفته بهبود می یابد. درد در روزهای بعد از جراحی به طور پیوسته کاهش یافته و باید تا زمان بهبودی زخم برطرف گردد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ناخن دوباره رشد کند، اما مدت زمان آن در افراد متفاوت است.

 

عوارض فرو رفتن ناخن در گوشت پا

عوارض جزئی پس از جراحی ناخن شایع است، اگرچه عوارض جدی نادر است. با این حال عدم درمان ناخن فرورفته در گوشت پا نسبت به برداشتن ناخن خطر و عوارض بسیار بیشتری دارد.

افراد باید مزایا و خطرات جراحی را با پزشک خود در میان بگذارند. افراد با سابقه عوارض بیهوشی و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است در برابر عوارض آسیب پذیرتر باشند.

همچنین ببینید:

چطور ناخن هایمان را تقویت کنیم؟

 

عوارض احتمالی برداشتن ناخن فرورفته در گوشت پا شامل موارد زیر است:

  1. تغییر شکل ناخن پا: ناخن های پا ممکن است دوباره بدشکل شوند. در برخی موارد ممکن است دوباره رشد نکنند یا ممکن است به اندازه اولیه خود نرسند.
  2. فرو رفتن مجدد ناخن پا در پوست: برداشتن ناخن فرورفته در پوست لزوماً مانع از ایجاد ناخن های فرورفته در آینده نمی شود. در برخی موارد، ممکن است فرد به جراحی دیگری یا حتی چندین عمل جراحی نیاز داشته باشد.
  3. عفونت: ممکن است فرد پس از جراحی دچار عفونت شود. جراحی یک زخم باز ایجاد می کند که ورود باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا به بدن را آسان تر می سازد. مراجعه به پزشک برای هر گونه علائم عفونت پس از جراحی مهم است زیرا عفونت های درمان نشده می تواند به طور جدی به انگشت پا آسیب برساند یا منجر به قطع عضو شود.
  4. عوارض بیهوشی: فرد ممکن است در بیدار شدن از بیهوشی عمومی مشکل داشته باشد یا یک واکنش نامطلوب مانند واکنش آلرژیک، به بی حسی موضعی داشته باشد.
  5. واکنش های آلرژیک: ممکن است فرد به برخی تجهیزات جراحی واکنش آلرژیک داشته باشد. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس باید این اطلاعات را در اختیار تیم پزشکی قرار دهند.

 

نتیجه کلی

ناخن های فرورفته در گوشت پا ممکن است دردناک باشند، اما با درمان های خانگی یا پزشکی مناسب، به ندرت خطرناک می شوند. جراحی خطراتی را به همراه دارد، اما می‌تواند درد مزمن ناخن فرورفته در گوشت پا را کاهش دهد.

افراد با داشتن ناخن های فرورفته در گوشت پا باید به متخصص یا جراح ارتوپد مراجعه کنند. مراقبت های پزشکی عالی و کنترل شرایط در خانه می تواند خطر عوارض پس از جراحی را کاهش داده و احتمال بهبودی کامل را با رشد مجدد ناخن سالم افزایش دهد.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

medicalnewstoday

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x