فروشگاه دیابت مال
کد خبر: 1745

خواص ریشه سنبل الطیب و نحوه مصرف آن

سنبل الطیب گیاهی با خاصیت آرام بخشی و تسکین دهنده استرس و اضطراب. در حالی که قدمت سنبل الطیب به دوران یونان و روم باستان برمی گردد، شواهد بالینی قوی برای اثربخشی سنبل الطیب در درمان بی خوابی و اضطراب وجود ندارد؛ اما با این حال سنبل الطیب توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ایمن تلقی می شود و نسبت به داروهایی مانند بنزودیازپین ها و باربیتورات ها بهتر عمل می کند. به این دلایل، سنبل الطیب می تواند برای تسکین اضطراب یا بی خوابی کمک کننده واقع گردد...

خواص ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که در صورت داشتن مشکل بی خوابی، معمولاً به عنوان مکمل خواب به دلیل خاصیت آرام بخش از آن استفاده می شود. افراد از قرون وسطی از آن برای درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی استفاده می کردند. علاوه بر این سنبل الطیب جهت تسکین استرس و اضطراب، درمان افسردگی کاربرد دارد.

خواص ریشه سنبل الطیب و نحوه مصرف آن

 

ریشه سنبل الطیب چیست؟

گیاهی است بومی آسیا و اروپا که اکنون در بسیاری از مناطق دیگر جهان از جمله ایالات متحده و کانادا رشد می کند.

افراد از زمان یونان و روم باستان از این گیاه چند ساله به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می کردند.

برخلاف گل‌های معطر ظریف این گیاه، ریشه سنبل الطیب بوی بسیار قوی دارد که بسیاری از افراد آن را ناخوشایند می‌دانند.

سنبل الطیب برای تهیه مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنبل الطیب چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که سنبل الطیب در بدن چگونه عمل می کند.

همچنین ببینید:

کاهش استرس با داروهای گیاهی فوق العاده

 

اما با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که به ترکیبات موجود در گیاه مربوط می‌شود، از جمله:

  • مونوترپن ها، سسکوی ترپن ها و ترکیبات کربوکسیلیک اسید
  • لیگنان ها
  • فلاونوئیدها
  • سطوح پایین گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)

برخی از ترکیبات موجود در سنبل الطیب به نام والرنیک اسید و والرنول می توانند بر روی گیرنده های GABA در بدن اثر بگذارند.

گابا یک پیام رسان شیمیایی است که به تنظیم تکانه های عصبی در سیستم عصبی شما کمک می کند.

این یکی از انتقال دهنده های عصبی اصلی است که مسئول تنظیم خواب است و افزایش مقدار GABA موجود در بدن شما اثرات آرام بخشی دارد.

والرنیک اسید و والرنول می توانند گیرنده های GABA را تعدیل کرده و مقدار GABA موجود در سیستم عصبی مرکزی را افزایش دهند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که اسید والرنیک آنزیمی را که GABA را از بین می برد؛ مهار می کند.

ترکیبات موجود در سنبل الطیب ممکن است با گیرنده های سروتونین و آدنوزین، مواد شیمیایی که نقش مهمی در تنظیم خواب و خلق و خو دارند، تداخل داشته باشند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که والپوتریات ها – ترکیباتی که به سنبل الطیب بوی تند می دهد – ممکن است اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی در بدن داشته باشد.

 

فواید احتمالی سنبل الطیب برای سلامتی

مطالعات نشان داده اند که مصرف سنبل الطیب به شکل مکمل ممکن است برای درمان برخی بیماری ها از جمله اضطراب و بی خوابی مفید باشد.

 

ریشه سنبل الطیب برای علائم اضطراب و استرس

تحقیقات نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب ممکن است به کاهش احساسات اضطرابی که در پاسخ به موقعیت های استرس زا رخ می دهد کمک کند.

یک مطالعه در سال 2021 روی 39 نفر که تحت همودیالیز قرار گرفتند نشان داد که آنها پس از مصرف 530 میلی گرم ریشه سنبل الطیب 1 ساعت قبل از خواب به مدت 1 ماه، در مقایسه با دارونما، کاهش قابل توجهی در علائم اضطراب داشتند.

این درمان به طور قابل توجهی کیفیت خواب و افسردگی را نیز بهبود بخشید.

علاوه بر اثرات کلی ضد اضطراب ریشه سنبل الطیب، شواهد محدود نشان می دهد که ممکن است به شرایط مزمنی که با رفتارهای اضطرابی مشخص می شوند، مانند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) کمک کند.

یک مطالعه به بررسی اثرات سنبل الطیب بر رفتارهای OCD در 31 افراد بزرگسال مبتلا به OCD پرداخت. افرادی که روزانه 765 میلی گرم عصاره سنبل الطیب را به مدت 8 هفته مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، کاهش رفتارهای وسواسی و اجباری را نشان دادند.

یک مطالعه دیگر بر روی 169 کودک مبتلا به بیش فعالی و مشکلات تمرکز به بررسی اثرات درمان روزانه با ترکیبی از 640 میلی گرم عصاره سنبل الطیب و 320 میلی گرم عصاره بادرنجبویه پرداخت.

پس از 7 هفته، کودکانی که این درمان را انجام دادند بیش از 50 درصد بهبود در معیارهای تمرکز، بیش فعالی و تکانشگری را نشان دادند.

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، مطالعات انسانی که اثرات مکمل های سنبل الطیب را بر اضطراب، استرس و شرایط سلامت روان بررسی می کنند، محدود است. بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

ریشه سنبل الطیب ممکن است به خواب بهتر کمک کند

یکی از مهمترین فواید سنبل الطیب، توانایی آن در بهبود خواب است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه سنبل الطیب ممکن است مدت زمان به خواب رفتن را کاهش دهد و همچنین کیفیت و کمیت خواب را بهبود بخشد.

یک بررسی در سال 2020 که شامل 60 مطالعه بود به این نتیجه رسید که سنبل الطیب می تواند درمانی ایمن و موثر برای ارتقای خواب و جلوگیری از اختلالات مرتبط باشد.

در همان مطالعه 2021 بر روی 39 نفر که قبلاً در این مقاله به آن ها همودیالیز اشاره شد، افرادی که 530 میلی گرم ریشه سنبل الطیب را 1 ساعت قبل از خواب به مدت 1 ماه مصرف کردند، در مقایسه با دارونما خواب با کیفیت تری داشتند.

در یک مطالعه در سال 2017 که شامل 120 نفر مبتلا به اختلالات خواب بود، یک گروه 2 قرص از یک مکمل گیاهی به نام Vagonotte را 30 دقیقه قبل از زمان برنامه ریزی شده خود به مدت 20 روز مصرف کردند.

آنها سریع تر به خواب رفتند، بیشتر خوابیدند و بیدارهای شبانه کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند.

Vagonotteیک مکمل گیاهی است که حاوی ترکیبی از سنبل الطیب، رازک و عناب است.

یک مطالعه بر روی 227 نفر که تحت درمان سرطان بودند مورد بررسی قرار گرفت. کسانی که 450 میلی گرم سنبل الطیب را 1 ساعت قبل از خواب به مدت 8 هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در خواب نداشتند. این مطالعه نشان داد که درمان سنبل الطیب منجر به بهبود خستگی می شود.

حتی اگر سنبل الطیب ممکن است برای بهبود جنبه های خاصی از خواب در برخی افراد مفید باشد، قبل از نتیجه گیری، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

سایر فواید ریشه سنبل الطیب

تحقیقات کمتری در مورد تأثیر سنبل الطیب بر سایر شرایط منتشر شده است. اما برخی از مطالعات نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب ممکن است فوایدی برای موارد زیر داشته باشد:

 

1- علائم یائسگی

سنبل الطیب ممکن است به کاهش گرگرفتگی در افراد یائسه کمک کند. در یک مطالعه در سال 2018، مصرف 1060 میلی گرم سنبل الطیب در روز به مدت 2 ماه باعث کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه شد.

 

2- مشکلات قاعدگی

افرادی که دارای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا قاعدگی دردناک هستند؛ ممکن است سنبل الطیب کمک کننده واقع گردد. علائم فیزیکی، عاطفی و رفتاری PMS را بهبود می بخشد.

 

3- سندرم پاهای بی قرار

یک مطالعه 8 هفته ای در افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار نشان داد که مصرف 800 میلی گرم سنبل الطیب در روز علائم را بهبود و خواب آلودگی روزانه را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات در مورد فواید کلی ریشه سنبل الطیب برای سلامتی در حال انجام است.

همچنین ببینید:

برونشیت چیست و گیاهان دارویی چه نقشی در کنترل آن دارند؟

 

عوارض جانبی ریشه سنبل الطیب

زمانی که سنبل الطیب در دوزهای توصیه شده استفاده شود برای اکثر افراد عوارضی به دنبال ندارد.

به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2020 در مورد ایمنی و اثربخشی سنبل الطیب برای خواب و اختلالات مرتبط نشان داد که هیچ یک از 60 مطالعه موجود در این بررسی گزارش نکردند که شرکت کنندگان عوارض جانبی جدی را تجربه کردند.

 

اگرچه عوارض جانبی مصرف سنبل الطیب غیرمعمول است، اما برخی از افراد ممکن است آن را تجربه کنند:

  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • مشکلات معده مانند اسهال
  • طعم فلز در دهان
  • خستگی

علاوه بر این، در موارد نادر آسیب کبدی با مصرف سنبل الطیب همراه بوده است. با این حال این موارد معمولاً به استفاده از سنبل الطیب در ترکیب با گیاهان دیگر مربوط می شد، بنابراین ما نمی دانیم که سنبل الطیب علت آن بوده است یا خیر.

شما نباید سنبل الطیب را در دوران بارداری یا شیردهی مصرف کنید و نباید آن را به کودکان یا نوجوانان تجویز نمایید؛ مگر اینکه توسط پزشک توصیه و نظارت شود.

سنبل الطیب ممکن است با برخی داروها، از جمله داروهای متابولیزه شده توسط آنزیم CYP3A4، مانند سیکلوسپورین و آنتی بیوتیک های خاص، تداخل داشته باشد.

به طور کلی قبل از افزودن هر گونه مکمل گیاهی به برنامه روزانه خود، با متخصص مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که سنبل الطیب می تواند انتخاب مناسبی برای نیازهای خاص شما باشد یا خیر.

 

نحوه مصرف ریشه سنبل الطیب

زمانی که سنبل الطیب را طبق دستور مصرف کنید، بهترین نتایج را ارائه می دهد.

طبق آخرین شواهد، دوز 450 تا 1410 میلی گرم ریشه گیاه سنبل الطیب در روز به مدت 4 تا 8 هفته ممکن است به بهبود خواب کمک کند.

جهت تسکین اضطراب و استرس، برخی کارشناسان دوز 400-600 میلی گرم عصاره سنبل الطیب یا دوز 0.3-3 گرم از ریشه سنبل الطیب را تا 3 بار در روز پیشنهاد می کنند.

دوزهای مختلف از 530 تا 765 میلی گرم در روز ممکن است برای کاهش علائم اضطراب و OCD موثر باشد، در حالی که دوزهای بین 765 تا 1060 میلی گرم ممکن است به کاهش گرگرفتگی در طول و بعد از یائسگی کمک کند.

با این حال این دوزها ممکن است برای تمامی افراد مبتلا به این علائم مناسب یا موثر نباشد. این موارد صرفاً دوزهایی هستند که شواهد موجود فعلی مؤثر نشان داده است.

 

نتیجه کلی

برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های سنبل الطیب ممکن است به بهبود خواب، کاهش اضطراب و بهبود علائم مربوط به OCD ، یائسگی و PMS کمک کنند.

تحقیقات در حال حاضر محدود است و دانشمندان همچنان در حال تحقیقات در زمینه چگونگی تأثیر سنبل الطیب بر سلامت انسان هستند.

حتی اگر نسبتا بی خطر در نظر گرفته شود و بعید است که عوارض جانبی جدی ایجاد کند، سنبل الطیب برای تمامی افراد مناسب نمی باشد.

به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف سنبل الطیب با متخصص مشورت کنید، به خصوص اگر از داروها یا سایر مکمل های گیاهی استفاده می کنید یا مبتلا به بیماری خاصی هستید.

 

توجه : مطالب پزشک من از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

 

منابع:

healthline

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

x